De antwoorden op jouw belangrijkste vragen over bloggen

Stop met dat getwijfel. Loop niet nog meer klanten mis. Pak op dat blog. Help meer mensen met jouw kwaliteit. Want als jij het niet doet, dan doet jouw concurrent het wel.10 antwoorden op de meest gestelde vragen over bloggen

Wat doe je: blijf je zitten waar je zit of ga je aan de slag?
Het is tijd om jezelf online te laten zien. Tijd om te laten zien dat jij de expert bent, zodat de mensen weten dat ze bij jou moeten zijn. 

Jouw blog is de basis waarmee je meer klanten bereikt.

Ik, bloggende ondernemer, schrijfcoach, ghostwriter en auteur, geef in dit blog de antwoorden op de meest belangrijke vragen over bloggen, zodat jij meteen weet hoe je dit goed aan kunt pakken. Staat jouw vraag er niet bij? Dan stel deze alsnog in een reactie of via de mail: ik geef je het antwoord graag.

Op 11 en 20 september geef ik weer een Masterclass Bloggen. Meer weten? 
Lees meer op Masterclass Bloggen.

10 vragen over bloggen en de antwoorden

  1. Waarom bloggen voor je bedrijf?
  2. Waar moeten blogs over gaan?
  3. Hoe lang moet een blog zijn?
  4. Hoe pak je het schrijven van een blog aan?
  5. Wat is SEO en hoe moet je daarmee omgaan?
  6. Waarom nog steeds bloggen als je ook kunt vloggen of een podcast op kunt nemen?
  7. Wanneer is je blog succesvol?
  8. Hoe plan je het bloggen allemaal in bij al je andere werkzaamheden voor je bedrijf?
  9. Sneller bloggen, kan dat?
  10. Hoe kun je het bloggen volhouden?

1. Waarom bloggen voor je bedrijf?

Er zijn verschillende redenen waarom je zou moeten bloggen voor je bedrijf. Ik geef je hier de 3 meest belangrijke redenen die alle drie wat mij betreft even belangrijk zijn en onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.
a. Vindbaarheid op Google.
b. Dienstbaar zijn aan jouw (toekomstige) klanten.
c. Jezelf als expert (ontwikkelen en) profileren.

10 antwoorden op de meest gestelde vragen over bloggen schrijfcoacha. Vindbaarheid op Google
In deze tijd is het belangrijk dat je website geen ‘statisch’ plaatje is. Daarmee bedoel ik het volgende. Wanneer je een website hebt gemaakt of hebt laten maken en die online hebt gezet, dan was dat zo’n tien jaar terug al helemaal goed. Dat is nu zeker niet meer het geval. Google heeft als missie om elke gebruiker van de zoekmachine, het allerbeste resultaat te kunnen geven. Daarom is zij altijd op zoek naar de websites die het beste antwoord kunnen geven op de vraag die wordt gesteld. Wanneer je nu goed nadenkt over die missie van Google, dan is die eigenlijk niet heel veel anders dan die van jou: jij wil ook jouw klanten op de allerbeste manier helpen. Maar, Google is een robot en geen mens, dus hoe kan zij nu beoordelen of jouw website de beste passend is bij de vraag die wordt gesteld?
Er zijn een paar dingen essentieel. (1) Google wil graag zien dat jouw website een actieve website is. Een actieve website voor Google is een website waar regelmatig nieuwe content op wordt geplaatst, waar dus ook regelmatig bezoekers naartoe gaan die daar ook nog eens graag langere tijd blijven. Dat vertaalt Google in een ‘goede’ website.
(2) Google wil ook graag terugzien dat je expert bent, een autoriteit, en dat je betrouwbaar bent. Ze willen graag zien dat jij relevante informatie geeft aan je bezoekers en dat je dus voor hen van toegevoegde waarde bent. Dat kun je niet (meer) manipuleren. Je kunt alleen maar van toegevoegde waarde zijn als je dat ook echt bent. En dat is waarom het regelmatig schrijven en publiceren van interessante waardevolle artikelen (blogs), jou hierbij zeker helpt.

b. Dienstbaar zijn aan jouw (toekomstige) klant
Als ondernemer wil je alleen maar het beste voor je klant. Het beste voor je klant ben je door het beste van jezelf te geven. Dat doe je in je blogs. Jij geeft de beste antwoorden op de vragen die je toekomstige klant heeft, je geeft alleen de beste informatie, dus waar die echt iets aan heeft. Zo stel je je tekst ook op. Je zorgt dat je lezer echt geholpen is. Oh, ik hoor je denken: maar ik geef toch niet alles zomaar gratis weg? Het antwoord is ja en het antwoord is nee. Stel, je bent een webbouwer. Jouw vak is zo veelomvattend dat je er zoveel over kunt schrijven, dat je nog wel een jaartje bezig bent. Steeds pak je onderwerpen op die je klant helpen. Een complete website bouwen is zo veel omvattend dat jouw klant, die bijvoorbeeld zonneschermen verkoopt, dit echt niet gaat doen. Al zou je dit voor hem in 100 blogs uitwerken. Hij volgt wel een aantal adviezen van je op. En dáár gaat hij iets mee doen. En omdat die adviezen goed zijn en werken, vergeet hij jou niet snel: Jan Klaasen, webbouwer, betrouwbaar, specialist. Wanneer het toch echt de tijd wordt voor de zonneschermverkoper om een nieuwe website te laten bouwen, dan denkt hij aan jou. Ook wanneer zijn buurman vertelt op zoek te zijn naar een webbouwer, denkt hij aan jou. Dus ja, je kunt gerust alles vertellen. Dat waar jij jarenlang een opleiding voor hebt gevolgd en praktijkervaring voor hebt opgedaan, kun je in nog geen 100 blogs compleet aan iemand leren. Dat hoeft ook niet, je klant weet al dat hij bij jou moet zijn.

c. Jezelf als expert (ontwikkelen) en profileren.
10 antwoorden op de meest gestelde vragen over bloggen schrijfcoach geldrop eindhovenDoor jouw kennis te delen in die blogs, in antwoord op de belangrijkste vragen van je (toekomstige) klant, in jouw geheel eigen stijl, geschreven vanuit jouw ervaringen in de praktijk, daag je jezelf uit om jouw kennis op een nieuwe manier over te gaan brengen, namelijk op papier (of in een document). Je werkt onderwerpen uit in hapklare brokjes en door dat steeds opnieuw te doen, leer je daar zelf ook heel veel van. Je weet het nog beter over te brengen dan dat je al deed. Daarbij wil je misschien nog bepaalde onderwerpen verder uitdiepen waarvoor je zelf ook weer misschien een en ander uit moet zoeken, en weer bijleert. Elke week bijvoorbeeld een nieuw artikel schrijven en publiceren zorgt ervoor dat je continu werkt aan je expertise en ook dat je dus als expert wordt gezien. Google ziet ook waar jij mee bezig bent. En Google zorgt er op haar beurt weer voor dat jouw klant dat ook gaat zien, want hij tikt die vraag in op Google. Daarna is het nog de kunst dat jij ervoor zorgt dat die klant geen enkel blog van jou meer hoeft te missen als hij zich inschrijft op jouw blogs en steeds een melding krijgt als de nieuwste verschijnt. Door steeds opnieuw een artikel uit te werken word je ook daar steeds beter in, dus je groeit op meerdere manieren. En, niet te vergeten, je speelt in op de vraag van je klant en werkt jouw kennis steeds opnieuw uit, waardoor je uiteindelijk ook nieuwe kansen gaat ontdekken voor jouw bedrijf. Dus ook dat is een reden waarom je zeker zou moeten gaan bloggen. (Tip: onderzoek welke vragen je klanten in Google intikken, welke woorden ze gebruiken. Daar sluit je bij het bloggen zoveel mogelijk op aan. Niet alleen om gevonden te worden, maar ook omdat het je sowieso dichter bij je klant brengt. En die wil heel graag dat jij zijn vraag kent en begrijpt. Daardoor krijgt hij vertrouwen in jou. En jij krijgt zo ook steeds meer vertrouwen in jezelf, wat soms ook toch heel fijn kan zijn.)

 

2. Waar moeten je blogs over gaan als je wil bloggen voor je bedrijf?

Waar moeten je blogs over gaan? De onderwerpen die jouw ideale klant bezighouden. Welke zijn dat? Daarvoor ga je op onderzoek uit en dat doe je door vrienden te worden met die klant. Ik geef je verschillende inspiratiebronnen waaruit je kunt putten om blogs over te schrijven.

  • Bestaande klanten
  • Inspirerende collega’s of inspiratiebronnen voor jezelf
  • Lessen die je elke dag (onbewust) leert
  • Het grotere verband

Bestaande klanten
De bestaande klanten zijn dus de klanten die je al hebt. Bel er eens een aantal op en stel ze de vraag welke vragen ze hadden of welke problemen ze hadden voor ze met jou contact opnamen? Wat was hun kernvraag? Het is slim om dat vanaf nu sowieso van zoveel mogelijk klanten bij te houden. Iemand kan bij jou komen voor een zonnescherm, maar waarom eigenlijk? Daar is de aansluiting al voor jou: te warm in huis, last van de zon in huis. Dat is de essentie. En zo kun je je bestaande (en ook nieuwe klant) helemaal volgen, want op elke vraag die die heeft, komt een vervolgvraag. Allemaal onderwerpen voor je blogs.

Inspirerende collega’s of inspiratiebronnen voor jezelf
Er zijn vast wel wat collega’s waar je veel respect voor hebt en andere bronnen waar je informatie haalt. Zonder te kopiëren wat zij vertellen, kun je je wel door hen laten inspireren en jouw eigen visie op bepaalde onderwerpen geven. Ontdek over welke onderwerpen zij het hebben en onderzoek voor jezelf hoe je dit net op een andere manier kunt benaderen, die helemaal past bij jou en natuurlijk ook bij je klanten. Onderzoek welke vragen hun klanten stellen bij de veelgestelde vragen, maar bijvoorbeeld ook op Facebook of LinkedIn.

Lessen die je elke dag onbewust leert
10 antwoorden op de meest gestelde vragen over bloggen schrijfcoach eindhovenElke dag leer je onbewust bij. Doordat je een klant spreekt. Een leverancier. Doordat je iets wil doen wat juist niet lukt. Doordat je een artikel leest in de krant. Bij al die onbewuste lessen kun je aanhaken op de belevingswereld van jouw klant. Want wat de leverancier jou vertelt, kan ook interessant zijn voor je klant. Als jij een bepaalde motor om redenen niet kunt reviseren, dan kun je die redenen aandacht geven of juist aangeven in een blog welke motoren jij wel reviseert. Een artikel dat op jouw vak betrekking heeft, kan ook betrekking hebben op jouw klant. Probeer elke dag eens bewust na te gaan welke lessen je hebt geleerd en schrijf die allemaal op.

Het grotere verband
Evenementen of exposities die met jouw vak te maken hebben, beurzen, documentaires op tv, de seizoenen, de feestdagen, actualiteit, boeken: je kunt overal ideeën uit opdoen. Als ze maar ook voor jouw klant van toepassing zijn. Jouw klant zoekt altijd naar het voordeel dat hij heeft als hij jouw tekst gaat lezen. Hij denkt: what’s in it for me? Zorg dat hij er dus ook voordeel uit haalt.

3. Hoe lang moet een blog zijn?

Ook een hele mooie vraag. We hadden het al eerder over Google. Google bepaalt onder andere aan de tijd die men op jouw website spendeert, of jouw website goede content levert. Dus of jouw website en artikelen goede antwoorden geven op de vragen van de zoekende mensen. Als je veel goede blogs hebt, blijven je bezoekers wel even surfen, want de informatie die jij biedt, is relevant. En daar gaat het dus om: is wat je vertelt daadwerkelijk relevant voor jouw publiek? Als jij een blog schrijft van 300 woorden en dat blog is gewoon echt een masterpiece, waardoor het veel gelezen, geliket en gedeeld wordt, en er wordt vanuit dat blog dan ook weer doorgeklikt op andere blogs: dan is dat helemaal goed. Hetzelfde geldt voor een blog van 500 of 1000 woorden. Dit blog is een monsterblog met belachelijk veel woorden. Maar bedoeld om je echt zo uitgebreid mogelijk alle antwoorden te geven op de vragen die het meest worden gesteld door ondernemers die zich afvragen of ze wel moeten gaan bloggen en hoe het dan precies werkt.
Het gaat erom dat je goede content biedt, dus goede inhoud. Waar jouw beoogde lezers (toekomstige klanten) en klanten blij van worden. Waar ze geholpen door zijn. Een voordeel ervaren. Hoeveel tekst daarvoor nodig is, dat weet jij. Het verhaal dat je zo kort en doeltreffend mogelijk moet zijn, klopt dus ten dele. Soms heb je meer tekst nodig om iets goed uit te leggen. En de écht geïnteresseerde lezer leest het dan helemaal.

4. Hoe pak je het schrijven van een blog aan?

Je hebt een onderwerp, bijvoorbeeld een vraag van een klant: “Hoe pak je het schrijven van een blog aan?” Schrijf dit op en beantwoord dan de 8 vragen uit het blog: bloggen kost te veel tijd (echt niet!)

Als je de antwoorden op de 8 vragen hebt opgeschreven, ga je je blog schrijven. Maak je niet druk om de titel, als je die niet meteen weet, dat komt wel. Het gaat erom dat je in de flow raakt. Al start je met de derde alinea, helemaal prima.
Schrijf door zoals het allemaal in je hoofd opkomt, zonder nadenken of er een oordeel over te vellen (freewriting). Hou je wel bij de gegeven antwoorden. (Als je te veel uitwaaiert, heb je waarschijnlijk een  onderwerp te pakken voor een volgend blog.)
Schrijf door tot je alles hebt opgeschreven en dan ga je wat anders doen.
Een paar uur later of de volgende dag pak je het weer op.
Dan ga je de tekst verfraaien oftewel herschrijven. Terwijl je herschrijft probeer je zoveel mogelijk in het hoofd van de lezer te gaan zitten: is het duidelijk? Begrijpelijk? Vergeet niet dat die lezer niets of bijna niets weet, tenzij je schrijft voor vakgenoten. Streep door waar je in herhaling valt. Herschrijf het nog een keer. Lees het hardop aan jezelf voor: waar je hapert lopen de zinnen niet helemaal goed. Pas de tekst dan opnieuw aan, lees het nog een keer door en laat het lezen aan een leesmaatje. Pas het daarna weer aan waar nodig en zet het dan online. Pats. Doen. Als er iets niet oké is, dan hoor je dat vanzelf. Een taal- of spelfout kun je gewoon aanpassen. Als de inhoud maar klopt. Verder is het slim om te bekijken welke andere artikelen en webpagina’s aansluiten op dit blog. Plaats de linken naar die blogs of pagina’s onderaan je blog, zodat de lezer van je blog ook nog verder kan surfen over je website.

Op 11 en op 20 september geef ik weer een nieuwe masterclass Bloggen.
In 1 dag leer je de ins en outs van het bloggen en neem ik je mee in hoe je van je blog een high quality blog maken kunt. Meer info: Masterclass Bloggen

Over naar de logische vervolgvraag:

5. Wat is SEO en hoe moet je daarmee omgaan?

SEO betekent Search Engine Optimized. Optimaal voor de zoekmachines. Geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Zoals gezegd willen de zoekmachines de zoekende mensen het beste antwoord op de hun vraag of het beste resultaat voor de zoekterm kunnen geven. Om te onderzoeken wie het beste antwoord geeft, kijken de zoekmachines naar verschillende criteria, zoals eerder al aangeven. In verband met het bloggen gaat het dus vooral om het optimaliseren van de tekst. Zoekmachines zijn robots en die moeten dus kunnen analyseren waar de teksten op je pagina en blogs over gaan. Omdat jij graag het beste resultaat wil zijn, niet alleen voor die zoekmachine, maar ook voor die lezer, laat je duidelijk aan de zoekmachine zien waar je tekst over gaat. Dat houdt in dat je je in moet kunnen denken welke vraag of term die bezoeker zou gebruiken. In je tekst laat je op verschillende manieren zien dat jij het over die term of die vraag hebt. Hoe je dit in basis doet, staat ook in de gratis handleiding: “Hoe schrijf ik een goed artikel?” beschreven.

6. Waarom nog steeds bloggen als je ook kunt vloggen of een podcast op kunt nemen?

10 antwoorden op de meest gestelde vragen over bloggen schrijfcoach geldropOok deze vraag hoor ik regelmatig. Want het klopt, er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je kennis te delen. Je kunt ook vloggen, en als je het helemaal niet lastig vindt om met je hoofd in beeld te gaan en te delen wat je wil delen, dan kun je dat ook doen. Voor sommigen is schrijven wat ‘veiliger’, niet iedereen vindt het even gemakkelijk om op camera te gaan. Een podcast kan ook. Dan maak je dus een soort radio-uitzending waarin je je kennis deelt. Wat je ook kiest, alles moet goed worden voorbereid. En vaak doe je dat, door het uit te schrijven! Zie daar dus toch ook het ontstaan van een blog.
Mijn advies is om te doen wat bij je past en te doen wat bij je publiek past. En misschien is dat wel van alles wat. De ene mens is de ander niet. De ene vindt het fijn om tijdens het autorijden te luisteren naar wat jij te vertellen hebt. De ander duikt liever in je tekst. En nog iemand anders kijkt graag naar jouw video. Wanneer je alles samen op je website plaatst, dan kun je je bezoeker een zo multimediaal mogelijke beleving geven van jou, jouw kennis en jouw bedrijf. En dat is eigenlijk best heel erg gaaf.
Bloggen? Ja, dus nog steeds, want door te bloggen zet jij je kennis niet alleen voor je klant, maar ook voor jezelf duidelijk uiteen. Je ontdekt waar je de accenten op wil leggen. Wat je verder uit wil werken voor je klanten, en vanuit daar kun je alsnog een script schrijven voor je vlog of podcast-verhaal.

7. Wanneer is je blog succesvol?

Hele mooie vraag. Wanneer is een blog succesvol? Dat ligt helemaal aan jou. Wat wil jij met het bloggen bereiken en bereik je dat ook? Dan is het succesvol. Als jouw eerste ambitie ligt in het duidelijk krijgen hoe jij jezelf als expert kunt profileren en daar, door te bloggen, steeds meer richting aan kunt geven voor jezelf en jouw klant, dan is het blog al succesvol voor jou. Als het bloggen bedoeld is om te helpen waar je kunt en je krijgt per e-mail een mooi bedankje of via je social media een dikke geweldig, kan het ook al een succes zijn. Het bloggen is succesvol als je er graag meer verkeer door wilt krijgen op je website. Of dat lukt, ontdek je snel genoeg als je je statistieken bekijkt. Blijkt dat te lukken? Dan is het succesvol. Het bloggen is dus succesvol als je erdoor bereikt wat je wil bereiken.

8. Hoe plan je het bloggen allemaal in bij al je andere werkzaamheden voor je bedrijf?

Bloggen inhaken op actualiteitDat is de grootste bottleneck voor veel ondernemers. Want ja, een goed blog schrijven heb je niet in een halfuurtje gedaan. Uitzonderingen misschien daargelaten, maar zelfs ik ben niet in een halfuur klaar. Als je een blog wil schrijven dat super is – en dat wil je – dan moet je daar aandacht aan geven. Aandacht vraagt om tijd. Tijd die je ook aan je bestaande klanten geeft. Tijd maken om te bloggen is tijd maken voor toekomstige klanten. Tijd voor marketing. Hiervoor blok je dus tijd in je agenda. Tenzij je een groter bedrijf hebt, en hiervoor marketing- en communicatiespecialisten in huis hebt. Ben je zzp’er, dan komt het echt op jou neer. En dat is zeer zeker niet verkeerd: ik ben van mening dat je dat dan zelf ook echt het beste kunt: het is jouw passie, jouw materie en die komt vanuit je hart.
Wanneer het echt niet lukt vanwege drukte of de groei van je bedrijf, dan kun je ook altijd nog een tekstschrijver inhuren, die voor jou gaat  mega-batchen en blogs gaat schrijven. (Mega-batchen is in een paar dagen tijd allerlei blogs schrijven, zodat je die ‘op de plank’ heb liggen.)

Ik geef je wat aandachtspunten die je mee kunt nemen voor je een eigen  schrijfplanning maakt.

Het regelmatig publiceren van een blog zorgt ervoor dat je je lezers blijft boeien met jouw kennis. Zij weten dat jij ze steeds nieuwe en goede informatie geeft. Uit onderzoek is gebleken dat mensen 7 keer iets van je hebben moeten gelezen of gehoord, voor ze met je willen gaan werken, voor ze dus klant van je worden – en het zou mij persoonlijk niet verbazen dat dat getal groter gaat worden in deze online tijd.
Het regelmatig publiceren van een blog kan dus een betekenisvolle bijdrage leveren aan de werving van jouw klanten. Regelmatig publiceren dus.
Publiceren is niet hetzelfde als schrijven. Mijn tip: probeer elke week een blog te publiceren.
Dat kan betekenen dat dat je ook elke week een blog gaat schrijven. Wanneer je dat wil, dan is het zaak om het schrijven van een blog bewust in te plannen als een serieus en terugkerend onderdeel van je werkweek. Hierbij is het van belang om te gaan zoeken naar de werkwijze die bij jou past. Misschien vind je het fijn om elke week een middag te plannen waarin je gaat schrijven voor je bedrijf en te werken aan je blogs. Het kan ook zijn dat je in elke dag een uur voor je blog inplant. Probeer uit wat bij je past.
Elke week een blog publiceren kan ook door elke maand een paar dagen te plannen waarin je gaat werken aan je blogs. Misschien is dat fijner werken. Plan dat dan ook bewust in de agenda. Zo schrijf je blogs vooruit. Ga dus zelf mega-batchen. In 2 of 3 dagen kun je zo voor 2 maanden blogs gaan schrijven.

Wanneer je start met het opbouwen van een schrijfritme, dan geef ik altijd aan om eerst wekelijks tijd in te plannen om te schrijven voor je blogs. Zodat je in die schrijfflow kunt komen en misschien ook sneller ontdekt welke expert er eigenlijk in je huist. Wanneer je dan je flow en de expert in je hebt gevonden, dan is het makkelijker spelen met de schrijftijden.

Wekelijks publiceren is overigens niet door de wet bepaalt. Het kan ook eens per 2 weken of eens per maand. Maar weet dat Google dat wekelijks publiceren wel als een pluspunt ziet. En dat ik echt van mening ben dat het je echt helpt bij het opbouwen van je online profilering, jouw merk als expert.

9. Sneller bloggen, kan dat?

Ja, er is een manier om sneller te bloggen, die ik nog nooit eerder heb aangegeven. Hiervoor kun je allerlei content gebruiken die je al geschreven hebt, bijvoorbeeld nieuwsbrieven, berichten op social media, verhalen in offertes, brochures of je folder.
Deze content gebruik je dan opnieuw, maar met nieuwe inzichten. Want die heb jij inmiddels gekregen en dat kan betekenen dat je de inhoud die je al eerder ergens hebt geschreven, opnieuw kunt belichten.
Hiervoor plak je de bestaande tekst in een Word-document. Daarna doe je niets anders dan jouw huidige visie op die content beschrijven. Daar maak je een nieuw blog van. Je herschrijft zinnen, voegt voorbeelden toe uit de praktijk, plaatst er andere afbeeldingen bij, en haalt er quotes uit die je verder uitlegt.

mastermind en sparren ondernemen eenzaam bloggenHetzelfde kun je doen met andere content die jou inspireert. Je kunt een blog van iemand anders aanhalen en jouw visie geven. Aangeven hoe jij daarmee omgaat. Je kunt input uit meerdere blogs samenvoegen en daar helemaal jouw draai aan geven. Het is niet de bedoeling dat je content kopieert. Daar win je ook niets mee, want jij bent uniek als expert en hebt een eigen expertvisie vanuit jouw ervaringen en achtergrond. Die andere content gebruik je puur om je te laten inspireren dus.
Deze aanpak kan je helpen om sneller een blog te schrijven, helemaal wanneer je het schrijven lastig vindt om zo uit je hoofd te doen.

10. Welke tips helpen je om het bloggen vol te  houden?

Er zijn verschillende tips die je kunnen helpen. Ik geef je er hier alvast 5, maar ik heb er nog meer, die ik natuurlijk voor je ga bundelen in een ander blog.

  1. Zoek een schrijfmaatje. Een collega-ondernemer die dezelfde ambitie heeft. Spreek schrijfmomenten af. Samen schrijven kan motiverend werken. Je kunt elkaar ook feedback geven op je teksten en leesafspraken maken, speciaal daarvoor. Doordat je afspraken maakt wordt je wel ‘gedwongen’ om te schrijven: de ander rekent erop en rekent ook op jouw inzet.
  2. Maak je blogmomenten zo fijn mogelijk. Zet muziek op, als dat helpt. Ga op een andere plek schrijven dan op kantoor (schrijven kan overal, thuis, buiten op een bankje of ergens in een lunchroom). Pak er wat lekkers te eten bij. Maak het schrijven vooral leuk.
  3. Vergeet nooit dat je dit doet om je (toekomstige) klant te helpen. Deze wordt daar blij van en gaat als hij echt gelukkig wordt van wat jij schrijft, graag met jou aan het werk. Hou die gelukkige klant steeds voor ogen, zie hem in gedachten lachen en stralen en blij zijn met wat jij hem hebt geboden.
  4. Koop een mooi notitieboek waarin je alles opschrijft  wat je buiten je schrijftijd invalt. Koop een mooie pen erbij, want als je eenmaal gaat beginnen met bloggen, gaat het stromen en komen de onderwerpen steeds makkelijker bij je op. Die kun je dan meteen opschrijven.
  5. Maak de afspraak met je publiek dat je elke week een blog publiceert. Zij gaan er dan rekening mee houden en dan ‘moet’ je wel. Maar ik ga ervan uit, als je gaat schrijven, je komt in die flow terechtkomt. Omdat jouw blogs alles te maken hebben met de passie die jij hebt voor jouw vak en jouw klant, dan kijk je vanzelf naar je schrijfmomenten uit.

Met dit monsterblog heb ik de meest voorkomende vragen uitgebreid beantwoord. Maar misschien heb je tijdens het lezen nog meer vragen gekregen. Of is jouw vraag hier toch niet in voorgekomen. Laat je vraag dan weten in de reacties hieronder, of stuur hem mij per mail. Ik beantwoord je vraag dan graag alsnog.

Meer lezen over bloggen?
Bloggen: waarom je het niet meer uit moet stellen
Bloggen voor je bedrijf. Personal branding.

Wil jij jouw blog professionaliseren? Of wil je starten met structureel bloggen voor jouw bedrijf? Wil jij de expert in je naar buiten laten komen en jouw (toekomstige) klanten verrassen? Dan heb ik speciaal voor jou een hele mooie training ontwikkeld, waarbij ik je ook nog coach. Persoonlijk. Want dat werkt het beste. Kijk snel op: Online expertprogramma Bloggen & Social Media en doe mee.

expertprogramma bloggen en social media online training marianne canters geldrop eindhoven

Ik heb er ontzettend veel zin in! Je ontdekt al heel snel hoeveel moois dit jou kan brengen.
Liefs, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Doelstellingen vierde kwartaal

Doelstellingen vierde kwartaal

Doelstellingen vierde kwartaal Het gaat beginnen: Q4. Oftewel het vierde kwartaal. Heb jij al je doelstellingen geformuleerd? Passend bij het plan dat je maakte voor 2020? Aangepast naar aanleiding van de Corona-situatie? Want er is natuurlijk wel veel veranderd na we...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: