10 marketingtips voor je boekverkoop

10 marketingtips voor je boekverkoop

Wanneer je een boek schrijven op je bucketlist hebt staan, dan hoort daar nog iets bij. Namelijk je boek verkopen. Je boek verkoopt zich niet vanzelf. That is where the marketing comes in. Je wil natuurlijk dat je boek gelezen wordt door al die lieverds die door je boek daadwerkelijk worden geholpen, worden geïnspireerd. Maar daarvoor moeten ze wel weten dat het er is.

10 tips hoe jij die marketing aanpakt

  1. Wacht niet met het voeren van je marketing tot je boek helemaal klaar is. Zelfs de meest bekende auteurs delen over hun toekomstige boek en hun schrijfproces in hun social media. Vertel dus dat je ermee bezig bent.
  2. Schrijf blogs die ook met je boek te maken hebben. Dat hoeven niet per se een blogs te zijn die over je boek of over je schrijfproces gaan,, maar dat kunnen ook blogs zijn die op een onderwerp ingaan die je in je boek uitgebreid behandeld. (En dan eindig je je blog met zinsnedes als: In het boek kun je hier straks meer over lezen. Wil jij jouw exemplaar vast reserveren? Klik dan hier …)
  3. Voortbordurend hierop: maak alvast een salespage of realiseer een inschrijfmogelijkheid op een pagina op je website zodat je mensen alvast een exemplaar kunnen kopen of ervoor kunnen inschrijven.
  4. Zoek contact met de pers/schrijf een persbericht. Dat kan de lokale pers zijn, maar je kunt ook via RUM op Facebook (een speciale Facebookgroep waarin journalisten oproepjes doen) aandacht krijgen voor je boek.
  5. Ga eens langs bij je lokale boekhandelaar om een praatje te maken. Vraag hem wat hij je zou adviseren (of zij). Hier kunnen hele leuke acties uit ontstaan. Zo heb ik een aantal voorleesochtenden met signeersessies gehad in de boekwinkels, toen ‘Het geheim van het verdwenen Katoenpad’ uitkwam.
  6. Koppel een speciaal lanceringsevent aan je boek. Dat kan gratis of betaald. Misschien kun je een workshopdag organiseren, waarbij iedereen je boek krijgt.
  7. Ga samenwerking(en) aan met influencers. Die zijn er groot en klein. (Afhankelijk van je budget.) Een bericht over jouw boek, geschreven door Nicolette van Dam bijvoorbeeld, kan jouw verkopen een enorme boost geven.
  8. Spreek samen met je uitgever (als je het boek niet zelf uitgeeft) goed af hoe je je marketing in gaat zetten. Sommige uitgevers pakken dit helemaal voor je op. Andere doen minder. En ook dan zul je het zelf moeten doen.
  9. Stuur exemplaren van je boek – als het er is – meteen op naar vakorganistaties, instanties en magazines (kijk goed wat er allemaal past bij je boek), zodat zij hier een recensie over kunnen schrijven.
  10. Vraag aan alle betrokkenen (je schrijfcoach, de drukker, de vormgever) of zij ook willen laten zien hoe zij bij je boek betrokken zijn. Vaak zullen zij dit vanzelf al doen, omdat zij ook met social media en marketing bezig zijn. Maar door het even bewust in een gesprek aan te raken, zullen zij zich ook bewuster worden van hoe fijn ze jou daar weer mee helpen.

Vertel eens; ben jij een boek aan het schrijven?

Lieve groet, Marianne

PS: Alles wat je leert in de Makkelijke Marketingtraining past bij de verkoop van je boek!
Nog een extra reden om mee te doen dus. Als je weet hoe je marketing in basis werkt en je richt die in zoals je in de training leert, zijn de mogelijkheden ongekend.
Meer over Makkelijke Marketing lees je hier

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Tips, inzichten en wijsheden ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: