10 overeenkomsten tussen schrijvers en ondernemers

De ondernemende schrijver en de schrijvende ondernemer: samen één.

Als schrijvende ondernemer én als auteur ben je bezig met het schrijven van tekst.
Je bent een schrijvende ondernemer als je zelf je (marketing)teksten verzorgt. Dus de teksten op je website, teksten voor je socialmediaberichten, e-books, weggevers, offertes en misschien wel een echt boek. Laat je je teksten door een ander schrijven, dan ben je dat dus niet.

Je bent een auteur als je een boek schrijft. In mijn ogen ongeacht of je al eerder een boek hebt geschreven en gepubliceerd en onafhankelijk van het genre waarin je schrijft. Je schrijft een boek en bent dus een auteur. 

 

De 10 overeenkomsten tussen de auteur en de schrijvende ondernemer

  1. Of je nu een bedrijf hebt of werkt aan een boek, je wil allebei kunnen schrijven in een flow. Je wil kunnen gaan zitten en liefst meteen de juiste woorden uit je pen laten vloeien. Beginnen en eindigen met een goed gevoel. Yes. Dat is het. Deze tekst is klaar voor de lezer. Maar dat lukt niet altijd.
  2. Je zoekt allebei naar de juiste woorden om iets over te brengen of teweeg te brengen bij de lezers voor wie je het schrijft.
  3. Je zoekt allebei naar een manier om je tekst op te bouwen, zodat de tekst op de juiste momenten overbrengt wat jij wil dat die overbrengt.
  4. Je start allebei steeds op dezelfde manier. Je gaat zitten op je werkplek en zet je computer aan of pakt een vel papier (als je het fijn vindt om met pen te schrijven). Jullie gaan onbewust door hetzelfde moment: dat eerste woord op papier te zetten. Steeds bij elke nieuwe schrijfronde. En soms is dat eerste woord net het woord dat je niet kunt pakken en staar je naar een blanco vel of tekstdocument.
  5. Je hebt allebei een leven buiten het schrijven dat veel van je vraagt. Daarmee bedoel ik: je hebt je klanten of je baan, dus je moet ook gewoon werken. Je hebt een huis en een huishouden dat je aandacht vraagt. Je hebt een sociaal leven met leuke en minder leuke verplichtingen. Je hebt dagen dat alles lekker loopt en je hebt dagen dat het allemaal misschien minder lekker loopt. Dat je er gewoon wat meer moeite voor moet doen. Het kan zijn dat er dingen gebeuren in je leven die ook je aandacht vragen, iemand die ziek is die je moet verzorgen, onenigheid met je partner of je relatie loopt stuk, het gaat wat minder goed met je kind op school … noem het maar op. Allemaal gebeurtenissen die jouw productiviteit als schrijvende ondernemer en auteur kunnen blokkeren.
  6. Je kunt allebei onzeker zijn over wat je hebt geschreven: is het wel goed? Ben ik wel een goede schrijver? Vinden mensen dit wel interessant of spannend? Heb ik eigenlijk wel echt iets te vertellen dat anderen niet al verteld hebben? Hoezo denk ik dat ik dit wel ‘even’ kan gaan doen?
  7. Je kunt allebei op dat punt komen dat je twijfelt of je zo wel door moet gaan. Je hebt het idee dat je blogs nooit gelezen worden. Dat je geen groei voelt op je berichten op social. Je hebt het idee dat je nog zoveel moet doen voor je je boek afhebt en weet even niet meer hoe verder. Je hebt op momenten als deze allebei dat portie doorzettingsvermogen nodig.
  8. Je hebt het allebei nodig om ook onderzoek te doen naar wat je schrijft. Ook al kun je uit je eigen ervaring putten, ook research is onderdeel je schrijfproces. Ook als je fictie schrijft, zou de lezer nog het gevoel moeten krijgen dat het écht waar zou kunnen zijn. (Zelfs bij Fantasy is dat het geval. Het zou ergens echt mogelijk moeten kunnen zijn.)
  9. Je hebt allebei te maken met dezelfde grammatica- en spellingskwesties.
  10. En dan speelt er nog iets dat steeds meer bij deze tijd hoort. Als ondernemer wordt je steeds meer auteur en als auteur wordt je steeds meer ondernemer. Je schrijft om jezelf bij (mogelijke) klanten onder de aandacht te brengen. Je wil dus graag bij de juiste mensen opvallen. Voor jou als auteur is dat niet anders. Je wil als auteur misschien opvallen om door een uitgeverij te worden gespot – want dat zie je steeds meer gebeuren: geen manuscript opsturen, maar door wat je online publiceert en laat zien worden ontdekt. Het kan ook zijn dat je zelf je boek wil uitgeven en verkopen. Dan moet je dus opvallen bij het lezend publiek. En ook dat betekent: jezelf (en je boek) laten zien.

Je bent dus echt niet alleen: tijd om die droom waar te maken!

De ondernemer wordt steeds meer schrijver en de schrijver steeds meer ondernemer. Het is een duidelijke verandering in het auteurs- en ondernemerslandschap sinds het internet er is. En door het internet kan iedereen publiceren en dus de kans pakken om hun droom waar te maken: een boek schrijven en publiceren (of meerdere) – of een succesvol blogger worden – of het bedrijf van je dromen heerlijk laten groeien tot die hoogte en in die vorm die jij voor ogen hebt.
En het begint bij één ding.

Het waarmaken van die droom begint bij het schrijven.

Ik ben de schrijfcoach die jou inspireert en motiveert. Je kunt het echt!

Liefs en succes, Marianne

Heb jij opmerkingen of aanvullingen? Laat ze zeker weten in de reacties hieronder 🙂

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: