3 schrijftips om je teksten krachtiger te maken

3 schrijftips om je teksten krachtiger te maken

Wanneer je regelmatig wil bloggen voor je bedrijf, of je bent bezig met het schrijven van een boek, kan het soms best lastig zijn om te schrijven wat je bedoelt. Je vóelt het wel, maar het komt er niet echt heel gemakkelijk uit. Terwijl je je best doet, kan er ineens wel iets anders binnenvallen dat je dan op die plek meteen aanvult. Omdat je denkt dat het helpend is op dat moment. Meestal is dat niet het geval. Dit samen kan ervoor zorgen dat je lezers afhaken. In dit blog geef ik je 3 tips die je helpen dit te voorkomen.

Hoe concreter, hoe beter

Deze komt niet van mij, maar van een klant die ik coach bij haar marketing. En ze heeft gelijk. Het viel haar binnen tijdens een Q&A die ik maandelijks met mijn klanten doe. Als je teksten niet concreet zijn, zijn ze ook niet krachtig genoeg om écht impact te maken op je lezer. Hoe zorg je nu dat je dan zo concreet mogelijk bent?

Tip 1: Vermijd vage beschrijvingen

Als je niet de juiste woorden kunt vinden, is de kans dat je overschakelt op vage beschrijving groot. Met vage beschrijvingen bedoel ik constructies zoals: waarschijnlijk bijna overal. Of: eigenlijk zoiets als. Maar ook begrippen als: iets, een heel stuk en dingen doen. Het moment dat je deze woorden gebruikt, ben je niet concreet. Wat zijn dingen? Wat is een heel stuk? Wat is iets? Je laat de invulling van de vaagheden over aan de interpretatie van de lezer. En die is per lezer altijd anders, waardoor ze jouw woorden op een eigen manier betekenis geven. Die heel anders kan zijn dan jij had bedoeld. Staan er te veel vaagheden in de tekst, dan kan het ook zijn dat je lezers niet eens meer een eigen invulling geven aan jouw vage begrippen. En dan klikken ze weg, omdat ze niet concreet genoeg geholpen zijn met je tekst.

Check je tekst dus altijd op het gebruik van vaagheden. Het moment dat je vaagheden ontdekt, daag jezelf dan uit er concrete bewoordingen voor te vinden.

Tip 2: Herschrijf lange aanlopen

Het gebeurt meestal op het moment dat je je start met schrijven, dus als je aan je tekst gaat beginnen. Net alsof je gaat springen. Om te komen waar je wil zijn, neem je een aanloop. Alleen, wanneer een aanloop te lang is, duurt het ook te lang voor de lezer om bij de kern te komen. En omdat die het liefst zo snel mogelijk bij de kern wil zijn, haakt die af.

Als je je tekst hebt geschreven, lees deze dan kritisch na op ‘aanlopen’. Je vindt ze vaak in de inleiding, maar ze kunnen ook tussendoor ontstaan. Ik schrijf nu bijvoorbeeld nog een extra zin die ervoor zorgt dat ik nog steeds niet tot de kern kom. Hoe herschrijf je dan een lange aanloop? Dat kan in 2 stappen. Als eerste haal je de kern naar voren. Kwestie van knippen en plakken en kijken wat er dan met de tekst gebeurt. Als tweede lees je de tekst kritisch na: zijn de zinnen en woorden in de aanloop noodzakelijk voor de tekst? Haal weg wat weg kan. Less is more.

Door de alinea hiervoor naar boven te plaatsen (dus meteen na het kopje ‘Tip 2′ te laten komen) verandert er al iets in de tekst. De kern komt naar voren. Met een beetje herschrijven kon ik ook starten met: ‘Lange aanlopen herschrijf je in twee stappen’, en zo verder Voel je het verschil?

Tip 3: Laat je lezer niet met vragen achter

Iedere tekst kan vragen oproepen. Voor de lezer is het het fijnst als die daar dan ook antwoord op krijgt. Het is lastig om te onderzoeken of er onbeantwoorde vragen worden opgeroepen in je tekst. In mijn schrijfcoachings geef ik het meteen aan als dit gebeurt. Dat is voor mij gemakkelijk omdat ik als coach ‘los’ sta van de tekst.
Meestal ontstaan er onbeantwoorde vragen als er een side step wordt gemaakt in de tekst. Wanneer er een onderwerp naar voren komt dat zijdelings te maken heeft met het hoofdonderwerp van je tekst. Of wanneer je in één korte zin iets zegt wat ‘uit het niets’ lijkt te vallen. Voor jou als expert helder, maar voor je lezer niet.
Wanneer je je tekst een dag na het schrijven opnieuw leest, is de kans dat je dit op gaat vallen, groter. Lees alsof je de beoogde lezer bent. Die nog niets weet van wat jij schrijft. Vraag jezelf bij elke zin af of het helder is wat er staat. Door deze check te trainen, word je hier steeds beter in en worden je teksten elke keer weer concreter.

Met deze drie tips zorg je dat je lezers concrete informatie krijgen. En heel eerlijk; dat is gewoon lekker. Dat zijn teksten waar ze echt iets aan hebben. Zonder hele wolkenwoorden en abstracte begrippen. En dat is hoe jij werkelijk impact maakt – met krachtige teksten dus.

 

Lieve groet en succes, Marianne

PS: Wil jij beter worden in het schrijven van teksten? Consistent kwaliteit leveren? Lees dan ook het blog: ‘Een schrijfcoach? Waarom dan?’

1 Reactie

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: