4 gouden tips om een lekker leesbaar blog te schrijven

Hoe schrijf je lekker leesbare blogs? 4 tips

Blogs schrijven en publiceren is dé manier om online je expertise aan je toekomstige klanten te laten zien. Maar daarvoor is het wel van belang dat je blogs lekker leesbaar zijn. Zodat de lezers (dus die klanten) ze gemakkelijk kunnen volgen en goed begrijpen wat je bedoelt.

Zijn je blogs lastiger of zelfs moeilijk leesbaar, zijn ze langdradig en wijken ze af van de rode draad, dan raak je de lezers kwijt. En dan is al jouw moeite voor niets geweest. Jouw toekomstige klant klikt weg.

In dit blog geef ik je 4 gouden tips waar je bij het schrijven van je blog rekening mee moet houden. Als je dat doet, zijn je blogs lekker leesbaar en dragen ze aan je expertise bij.

1. Maak je zinnen niet te lang

Gebruik geen lange zinnen. Als je ergens een punt kunt zetten, plaats deze dan. Zinnen tot rond de 10 woorden zijn prima leesbaar. Worden ze veel langer, kan het begrijpen lastiger worden. Ook als schrijver raak je dan de draad van de zin makkelijk kwijt. Je kunt dit zelf testen door je blogs hardop voor te lezen. Als je merkt dat je bij het lezen van een zin naar adem hapt, of dat je begint te haperen, dan zijn dat de signalen. Signalen die aangeven: dit is te lang.

2. Spreek de taal van je lezer

Spreek de taal van je lezer. Wat weet hij al en wat weet hij niet? Ik zeg altijd, schrijf alsof je tegen je klant aan het praten bent. Alsof je klant naast je staat of bij aan de keukentafel zit. Dat kan betekenen dat deze klant bepaalde woorden wel kent. Omdat het bij de vaktaal hoort van jouw bedrijf en zijn branche. Gebruik die vaktaal dan ook gewoon. Je hoeft niet te doen of je klant een baby is. Spreek hem aan op zijn niveau. Zorg dus dat je je klant goed kent en weet welke voorkennis hij heeft, zodat je daar rekening mee kunt houden als je schrijft.
Gebruik geen te dure woorden of alleen jargon om bijvoorbeeld te laten zien hoe goed je bent, want dat kan je lezer juist wegjagen. Doseer het op zo’n manier dat je blog precies bij jouw toekomstige klanten past.

3. Gebruik tussenkopjes

Gebruik tussenkopjes. Als je blogs wat langer zijn, help de lezer dan door tussenkopjes te gebruiken. Zo leidt je de lezer door je blog heen. Als mensen lezen van een scherm, lezen ze anders dan op papier. Test het maar eens uit. Kies een blog, bijvoorbeeld dit blog of een blog van jezelf en print dat eens uit. Lees het eens online en lees het daarna nog eens van het papier. Je gaat echt andere dingen zien. Dat komt dus omdat je anders leest. Je blog is bedoeld om online te lezen, dus help je lezer daarbij.
Door tussenkopjes te gebruiken kun je de lezer ook weer nieuwsgierig maken om door te lezen. (Ook Google is overigens blij met extra headings – dus tussenkopjes – want zo herkent Google wat belangrijk is aan je tekst en kan hij deze makkelijker onderbrengen en categoriseren binnen de uiteindelijke zoekresultaten.)

4. Bewaak de rode draad

Bewaak de rode draad. Bepaal voor je gaat schrijven de rode draad van je verhaal. Je kiest het onderwerp, je bepaalt het doel van je tekst (dus wat wil je dat de lezer weet nadat deze de tekst heeft gelezen) en je bepaalt wat je van het onderwerp vertellen wil. Soms kan een onderwerp wel 5 nieuwe invalshoeken krijgen. Elke nieuwe invalshoek is er al een teveel.
Ik geef een voorbeeld om dit te illustreren, uit dit blog. Ik startte het blog met vertellen: “Blogs schrijven en publiceren is een manier om online je expertise aan je (toekomstige) klanten te laten zien.” Deze eerste zin kan al heel gemakkelijk gevolgd worden door: “Niet alleen direct aan hen overigens. Het kan bijvoorbeeld goed zijn, dat jij dit nu leest en moet denken aan je tante Jeanne, die blogs wil schrijven voor haar bedrijf, terwijl jij iets heel anders doet. Maar je stuurt dit blog wel aan haar door.” Heel erg waar natuurlijk, maar niet relevant voor de rode draad van dit blog. De rode draad wordt gevormd door de 5 tips. Bepaal dus eerst de rode draad van je blog en toets steeds of dat wat je aan het schrijven bent nog wel relevant is.

Ik heb nog een mooie tip die je helpt herkennen wanneer je minder relevante topics naar voren brengt. Je gaat dan tijdens het schrijven veel meer zoeken en verliest het gevoel van flow. Het verder schrijven, lijkt je af te remmen. Als je dat voelt, betekent dat dat je de rode draad verliest.
Lees terug, zoek waar je van je pad bent gegaan en schrijf vanaf verder van je blog met de topics die er wel toe doen.

Dit waren de 4 gouden tips die je helpen bij het schrijven van lekker leesbare en begrijpelijke blogs.
Heb je nog een aanvullende tip of een vraag, stel deze dan gerust hieronder in de reacties.
Ken je iemand die baat heeft bij dit blog: sharing is caring! Deel het gerust.

Liefs, Marianne

Masterclass Bloggen

Op 11 september en op 20 september geef ik weer twee keer de Masterclass Bloggen. In de Masterclass krijg je nog veel meer tips. Je kunt je nog inschrijven om mee toe doen.
Kijk op Masterclass Bloggen voor meer info en inschrijven!

4 Reacties

  1. lieke

    Dank, voor weer wat goede tips. Ik ga ermee aan de slag.
    groetjes

    Antwoord
  2. Irene van Leeuwen

    Hele mooie tips Marianne. Dank je wel.
    Over de tip ‘schrijf de taal van je lezer’ vind ik iets lastiger om in de praktijk te ermee om te gaan. Ik schrijf eigenlijk zoals ik praat, als ik aan het werk ben. Hoe kan ik het anders beter doen?

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Hoi Irene, graag gedaan. Schrijven zoals je zelf praat, geef ik ook aan in diezelfde tip. Maar daarbij zeg ik, hou rekening met de taal van de klant. Je kunt als ondernemer hele dure woorden gebruiken, die jij misschien zelf wel gebruikt als het over jouw vak gaat. Maar als jouw klant dat woord helemaal niet kent, dan sla je de plank mis. Het is hetzelfde als ik een blog zou schrijven waarin ik tips geef over stijlfouten en ik zou in een tip alleen maar aangeven: ‘Let erop dat je geen pleonasmen of tautologieën gebruikt.’ De meeste mensen slaat meteen de schrik om het hart: waar heeft ze het over? Dan sla ik de plank mis. De taal van de lezer betekent dus dat je erop let dat je niet te ingewikkeld wordt, sluit aan op zijn belevingswereld. Dus ja, schrijf zoals je het zegt, maar weet dat wat voor jou heel simpel en eenvoudig is, voor je klant wellicht mega ingewikkeld is. Helpt dit je verder?

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: