5 insteken om een blog te schrijven

5 insteken om een blog te schrijven

Er zijn heel veel verschillende insteken om een blog te schrijven. Ik geef je in dit blog 5 insteken. We gaan in dit blog even lekker praktisch dus!

Manier 1: interview

Het is heel interessant om regelmatig een interview te publiceren op je website, om meerdere redenen. Allereerst helpt een interview je je blog op te bouwen. Je start met de introductie van de geïnterviewde en geeft aan waarom je hem of haar dit interview zo graag wilde doen (en what’s in it for de lezer dan). De meest eenvoudige manier om het interview (dat je natuurlijk opneemt op een voicerecorder) uit te werken is door steeds de vraag weer te geven en daarna het antwoord erop. Afhankelijk van wat je met het interview wilde bereiken, eindig je met een conclusie, de meest interessante learning, of gewoon de laatste afrondende vraag. (Leg het blog als je het hebt uitgewerkt ook altijd even voor aan de geïnterviewde, om te checken of het zo oké is.) Het fijne van een interview is dat degene die door jou is geïnterviewd, ook online aandacht zal geven aan het interview waardoor meer mensen de weg gaan vinden naar jouw website. Een voorbeeld van hoe ik een interview heb uitgewerkt zie je in SEO, Google en online zichtbaarheid (Hier gebruik ik overigens niet de vraag- en antwoordmethode,  maar werkte ik het uit tot een fijn leesbaar verhaal).

Manier 2: stappenplan

Een mega praktisch blog waar veel van je lezers (en dus toekomstige klanten en klanten) blij mee zijn. Veel van hen willen gewoon weten hoe ze iets moeten doen. Natuurlijk is het afhankelijk van jouw specialisatie maar je kunt van heel veel facetten binnen je dienstverlening (en ook als je producten verkoopt), wel een hoe-beschrijving maken. Voor voorbeelden kun je op mijn website in het zoekveld in het menu bovenaan gewoon eens het woordje hoe intikken. Alle hoe-blogs komen dan naar voren.

Manier 3: tips geven

Tips of andere opsommingen. Een variant op het stappenplan. Door tips te geven of, wat ik doe in dit blog, manieren te geven waarop de lezer iets aan kunt pakken, heb je ook al snel een blog opgebouwd. Een duidelijk voorbeeld is het blog dat je nu aan het lezen bent.

Manier 4: research

Soms kun je je lezers blij maken met research die ooit is gedaan over het onderwerp dat hen bezighoudt. Voor deze manier ga je op zoek naar onderzoeken die ooit zijn gedaan over die onderwerpen. Dit kost wel wat meer tijd dan zo uit je hoofd wat tips opsommen, maar een blog als dit geeft weer een ander effect aan hoe je lezers je ervaren. Ze zien dat jij je echt verdiept in bepaalde zaken die je van belang vindt voor hen, en dat geeft een extra dimensie aan je expertstatus. Daarnaast doet het ook iets met jou als expert, want door dit regelmatig te doen, leer je zelf ook weer bij. Een voorbeeld van een blog dat ik baseerde op research is het blog: Jij bent een imposter. Alles over het imposter syndroom.

Manier 5: recensies

Wanneer je regelmatig boeken leest die voor jou lezers ook interessant zijn, kun je van die boeken recensies schrijven. Hetzelfde geldt voor films of documentaires. Je kunt dit ook doortrekken naar blogs die je las van anderen, podcasts die je hebt geluisterd. Het gaat erom dat je een recensie schrijft van iets wat je aan je lezers echt wil aanbevelen. Of juist niet. Misschien las je een boek dat je erg is tegengevallen. Dan kun je dat ook in een blog aangeven. Of je nu wel of niet enthousiast bent, beargumenteer je standpunten wel helder. ‘Omdat ik het niet spannend genoeg vond’, is geen argument. Maar wanneer je uitlegt hoe de spanning is opgebouwd en waarom die spanningsopbouw niet werkte, dan laat je juist weer zien hoeveel expertise je in huis hebt. (Dit was een voorbeeld, interessant voor schrijfcoaches van mensen die fictie schrijven 😊 Jij kiest natuurlijk wat past bij jou en je mensen.)

Dit zijn dus 5 insteken die je kunt gebruiken om een blog schrijven. Heel benieuwd welke insteek jij nog niet eerder aan had gedacht. Laat je het me weten in een reactie onder dit blog?

 

Lieve groet, Marianne

 

Wanneer je met mij het Meaningful Marketing Traject op gaat pakken, gaan we ook dit meenemen in je contentstrategie. Op zo’n manier dat het bijdraagt aan je expertpositie, dat je toekomstige klanten en klanten er blij mee zijn én dat jij het ook nog eens gaaf vindt om te doen. Meer weten? Ja, vertel me meer over Meaningfful Marketing.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: