6 inspiratiebronnen voor je content

6 inspiratiebronnen voor je content

Het ene idee na het andere popt in mij op. Ik weet waarover ik kan bloggen, podcasts kan opnemen, video’s kan maken en posts kan schrijven. Inspiratiebronnen zijn dan ook overal te vinden. In dit blog geef ik je er 6. Sla dit blog op of print het uit, zodat je de bronnen altijd bij de hand hebt.

Schrijven over schrijven? Wat dan?

Ik weet nog wel, dat toen ik net besloot om meer zichtbaar te zijn met mijn bedrijf en dus meer content te gaan maken, dat ik ook geen idee had waarover ik content kon maken. Hoezo? Wat moet ik schrijven over schrijven? Toen ik echter eenmaal de stoute schoenen aantrok en begon, ging er een soort antenne de lucht in en ging er iets in mij aan waardoor van ik van het ene idee in het andere rolde. Maar omdat ik ergens begon met dat eerste blog, plus daarop doorpakte (heel belangrijk) bracht ik een soort vliegwiel op gang. Een vliegwiel dat dus continu de geïnspireerde ideeën brengt.

Ik geef 6 bronnen die je onderwerpen kunnen geven, waar jij content over maken kunt.

6 inspiratiebronnen

  1. Je klant. Misschien zelfs wel de belangrijkste inspiratiebron die er is. Die klant, waar jij zo blij van wordt, zit vol informatie waar jij iets mee kunt. Kies een paar van je leukste klanten en vraag of je ze mag interviewen. Stel vragen als: waarom wilde jij met mij werken? Of bij mij kopen? Van mij leren? Wat speelde er net voor je besloot te kiezen voor mij en mijn diensten/producten?
  2. Resonerende zinnen uit media. Ik kan hier wel heel leuk zeggen: luister interessante podcasts, kijk video’s, lees boeken en blogs – wat ik indirect zeker zeg – maar waar het eigenlijk om gaat is het volgende. De maker van die content die jij tot je neemt, zegt altijd wel iets dat jou op een bepaalde manier raakt. Een opmerking of zin of alinea die blijft hangen bijvoorbeeld. Dát is je inspiratiebron. Die zin, die uitspraak. Pak dat op en deel jouw visie hierop. Deel waarom het resoneert, waarom het belangrijk is, goed is – of misschien juist niet. Iets kan ook opvallen omdat jij er anders over denkt. Deel ook dan jouw visie. Daarmee val je een andere maker echt niet af. Je hoeft die ook niet per se te benoemen natuurlijk. Je kunt altijd zeggen dat je iets las, wat je raakte en dat je daardoor … bijvoorbeeld.
  3. Beweeg. Jazeker. Wanneer je beweegt gaan er andere processen werken in je systeem. Of je nu gaat wandelen of sporten, het maakt niet uit wat je gaat doen: neem de vraag ‘waar kan ik content over maken?’ mee in die sessie. Tijdens het bewegen poppen de ideeën op. Je herkent het vast wel, helemaal als ik zeg dat die ideeën gevolgd kunnen worden door een stemmetje in je dat iets van die ideeën vindt. Dat meestal aangeeft dat ze echt niets zijn. Zie dat stemmetje nu anders: het geeft eigenlijk aan dat het dus wel degelijk een goed idee is.

Over dit laatste geef ik op 22 september 2021 een gratis workshop in de Schrijf-, Marketing- en Content Inspiratie Club. Hoe ga je om met afremmende gedachten als: ‘Ik ben niet goed genoeg om content te kunnen maken en delen’ en ‘Wie zit hier nu op te wachten?’ In deze workshop krijg je tools en tips die je gaan helpen. Meedoen? Word dan gratis lid van de Inspiratie Club.

Aanmelden kan hier: Ja, ik wil me laten inspireren in de Club. Lees je dit blog te laat? Dan ben je toch niet te laat! Je kunt de workshop gewoon terugkijken in de club. Meld je dus zeker even aan.

 

Vliegwiel op gang en antenne in de lucht!

 

En nu verder met de inspiratiebronnen.

  1. Jezelf leegschrijven. Waarom zeg ik dat op deze manier? Dat leg ik uit. We leven allemaal vooral in ons hoofd. Daar speelt zich alles af. Van to-do-lijstjes, tot dingen die gebeurden toen je 8 was, gefantaseerde doemscenario’s en ga zo maar door. Het is er echt megadruk! Mediteren kan je helpen. Je zet je gedachten dan op stil. Daar is voor veel mensen heel wat training voor nodig. Schrijven kan helpen, zeker als het mediteren je in die bol nóg drukker maakt. Je schrijft je hoofd dus helemaal leeg. Alles wat erin je opkomt. Wanneer je leeg geschreven bent, krijgt inspiratie ruimte om door te komen. Anders is die ruimte er niet, je bent zo busy in dat hoofd! Let op: aan leegschrijven zit geen tijd of aantal pagina’s gebonden. Als je jezelf 10 minuten geeft, kan het zijn dat je nog lang niet leeg bent en gebeurt er dus ook niets.
  2. Ga op pad – bezoek exposities, tentoonstellingen, seminars – alles wat maar enigszins jou en je (toekomstige) klanten boeit. Dat kan zijn op je vakgebied, maar ook andere interesses kunnen inspirerend zijn. Juist omdat je met iets anders bezig bent kunnen ideeën ingangen vinden.
  3. Van-het-een-komt-het-ander. Als je eenmaal begint, kan ook jouw vliegwiel op gang komen. Het is net als met het starten van je crosstrainer, als je die hebt, of je hometrainer. Het moment dat je erop stapt om te fietsen, is die eerst even wat zwaarder. Heb je een paar slagen gemaakt, dan gaat ie soepeler en vervolgens vlot. Zo werkt het met dat vliegwiel ook. Ik begon met schrijven over schrijven, tijdens het schrijven popte nieuwe ideeën op: oh, dan kan ik het ook hierover hebben! En zo pakte ik steeds door. Breng je vliegwiel dus op gang.

Extra tip: Ik vraag mezelf dagelijks het volgende af: waarmee kan ik voor mijn mensen van betekenis zijn? Met ‘mijn mensen’ bedoel ik dan dus mijn toekomstige klanten (volgers op social media, nieuwsbrieflezers, enzovoorts) en mijn huidige klanten. Deze vraag gaat continu met mij mee de dag in, onbewust inmiddels. Daardoor staat die antenne ook continu aan. Maak deze vraag ook leidend bij jou. Schrijf hem ergens op, hang de uitspraak op je werkplek als reminder.

Ik wens je heel veel succes met het maken van je content!
Laat je me in een reactie op dit blog weten met welke inspiratiebron je gaat starten? (Of welke jij ook altijd gebruikt?)

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@femme-elan.nl