9 tips om je blogs lekkerder leesbaar te maken

9 tips om je blogs lekkerder leesbaar te maken

Blogs worden online gelezen en dat is echt anders dan het lezen van papier. In dit blog geef ik je 9 tips die je helpen je lezers door je blogs te leiden, en ze probleemloos te kunnen lezen. (Daarnaast helpen deze tips je ook bij het schrijven van de blogs.)

  1. Tel steeds het aantal woorden dat een zin heeft. Wissel af in lengte van zinnen, maar laat je zinnen niet veel langer zijn dan 15 woorden.
  2. Beperk het aantal keer dat je ‘en’ gebruikt in 1 zin. Vaak kun je zinsdelen die door ‘en’ zijn verbonden, opknippen in meerdere zinnen.
  3. Deel de teksten op in alinea’s die je van elkaar scheidt door witregels te gebruiken. Geef elke alinea een eigen thema. Een tekst wordt lekkerder leesbaar als er genoeg witruimte is. Witruimtes geven je lezer een soort pauze.
  4. Werk met tussenkopjes, zeker als de tekst langer is. Ik zie dit veel te weinig. Ze zijn niet alleen om de lezer snel te laten scannen waar je tekst over gaat, of om Google een handje te helpen bij het ontdekken waar je tekst over gaat. Ze zijn er vooral om je lezer houvast te bieden, waardoor je tekst voor hem lekkerder leesbaar wordt.
  5. Gebruik weinig tot geen jargon. Stem je woordgebruik dus af op de lezer. En als je jargon gebruikt, leg dan uit wat je bedoelt. Met jargon worden vaktermen bedoeld 😊 die jij en je collega’s wel kennen dus, maar je lezers niet per se.
  6. Ook een advies dat ik blijf geven: lees je teksten hardop aan jezelf voor. Je hoort het als er iets niet lekker loopt, zo kun je het meteen herstellen. Ik bedoel ook echt hardop en niet in jezelf of tegen jezelf fluisterend.
  7. Vraag iemand anders je tekst te lezen. Deze lezer zal je aangeven waar de tekst niet lekker leest, omdat hij/zij niet begrijpt wat er dan staat.
  8. Doe niet sjiek. Het is zoals het is, je hoeft geen ‘duurdere’ woorden te gebruiken of speciale zinconstructies om indruk te maken, of omdat je nu eenmaal advocaat of accountant bent. Als je dat gaat doen, wordt de tekst ook alleen maar lastiger leesbaar.
  9. Beperk je inleiding tot maximaal 5 zinnen. In dat aantal zinnen moet je lezer echt wel getriggerd zijn om door te lezen. Wordt de inleiding langer, dan val je vaak in herhaling of haal je er onderwerpen bij die er niet toe doen, waardoor je tekst minder goed te volgen is,

Schrijf eerst je tekst van A tot Z. Daarna laat je deze liggen, zodat je echt even los komt van de tekst. Pas de dag daarna ga je weer lezen en herschrijven. Loop dan ook deze 9 tips even door.
Speciaal voor iedereen die graag zakelijk wil bloggen (dus bloggen voor je bedrijf), heb ik de Spoedcursus Bloggen ontwikkeld. Meer weten? Ga dan naar Spoedcursus Bloggen. Je kunt er na aanschaf meteen mee aan de slag.

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom? Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen. Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: