Wel of niet adverteren op social media (of Google)?

Wel of niet adverteren op social media (of Google)?

Er was een tijd dat het aanwezig zijn en af en toe iets plaatsen op social media al voldoende was om op te vallen bij die mensen die jij graag wil helpen met je bedrijf. Natuurlijk (zeer zeker zelfs) kan dit nog steeds voldoende zijn. Maar toch hoor je meer en meer over adverteren: en dat dat je bereik echt vergroot.

In dit blog geef ik mijn visie en vertel ik je wat mijn ervaringen zijn, zodat jij ook voor jou kunt bedenken of het past.

Het verschil tussen adverteren op social media en een advertentie in de krant

Door te adverteren op social media vergroot je tegen betaling je bereik. Vergelijk het met een advertentie die je in het lokale weekblad zet. Daar betaal je ook voor. Het verschil is echter dat je met adverteren op social media, bijvoorbeeld op Facebook, heel gericht kunt aangeven wie jij wil dat de advertentie te zien krijgt. Een groot voordeel.

Het meest makkelijke voorbeeld: richt jij je op vrouwen, dan geef je aan dat alleen vrouwen de advertentie mogen zijn. Dat kan in het lokale weekblad natuurlijk niet.
Op social media kun je dit super goed specificeren.

Het tweede voordeel is dat je ook nog eens de advertentie kunt sturen op bijvoorbeeld mensen die je website hebben gezien, of je nieuwsbrieven ontvangen. Die zijn dus al op een bepaalde manier geïnteresseerd in jou. Hoe vaker zij iets van jou voorbij zien komen dat past bij hen, hoe meer zij jou onthouden als de persoon bij wie zij moeten zijn. Dat kan met een advertentie op Facebook of andere social media ook niet.

Adverteer je op Google, dan kun je er zo voor zorgen dat je met het antwoord op een specifieke vraag van jouw klant bovenaan bij de (betaalde) resultaten komt te staan. Ook niet na te doen met een advertentie in de krant (of ergens anders).

Het effect van een advertentie op social media of Google is dus vele malen groter omdat die veel meer aan kan sluiten op de persoon voor wie jij de advertentie bedoelt.

Dat houdt wel dat ook in dat je de tekst in de advertentie (en het beeld of de video) aan moet sluiten op die personen. De advertentie moet wel aanslaan!

De andere kant van het adverteren-verhaal

De andere kant van het verhaal is dus dat je goed moet weten (net als bij ‘normale’ berichten of blogs) waar jouw mensen blij van worden. Wat zij nodig hebben. Zodat je duidelijk met de advertentie kunt aansluiten op hen. Jij bent niet de enige die adverteert in jouw markt waarschijnlijk, dus ook hier is het van belang je te onderscheiden. En de advertentie leidt natuurlijk ook nog ergens toe. Je wil dat iemand iets gaat doen na het zien van de advertentie, bijvoorbeeld erop klikken om iets aan te vragen.

Hou de beleving vast na de advertentie

Na het klikken moet er dus nog steeds een bepaalde beleving zijn, dat wil zeggen: die persoon moet eager blijven of nóg meer eager worden de aanvraag te doen. Komt iemand van de advertentie op een webpagina, moet die pagina dus ook gewoon goed zijn. Is die pagina niet goed, dan heeft iemand misschien wel geklikt, maar is zo teleurgesteld dat hij toch die aanvraag niet doet. Het gevoel dat de advertentie bij hem opriep, wordt op de pagina niet ‘voortgezet’.

Hoe je het adverteren inregelt, dat is ook een ding

Dan is er nog de ‘ingewikkeldheid’ van het inregelen van de advertenties. Wanneer je voor de eerste keer in de advertentiemanager komt, kan ik me voorstellen dat je schrikt. Want hoe werkt dat dan allemaal? Doelgroepen instellen, campagnes maken, advertentiesets inrichten en die adverenties mooi maken én goed gekeurd krijgen. Hetzelfde bij Adwords, waar je de advertenties voor Google inregelt. Het is dus slim om of een cursus te volgen of dit uit te besteden aan een expert.

Mijn ervaring met adverteren

Ik adverteer op het moment alleen op Facebook. En ja, dat doe ik met een expert op de achtergrond. Mijn business coach en mentor kijkt mee en geeft hier ook kleine trainingen in. Dat heeft me een groot bereik opgeleverd voor 100 dagen Schrijfgeluk (dat ik graag heel Nederland zou willen laten doen, omdat het zo heerlijk is 😉 ) en ook meer inschrijvingen voor gratis workshops die ik geef.

Natuurlijk investeer je in dat adverteren geld. Met de bedoeling dat ook weer terug te verdienen. Bij mij is dat zeker het geval geweest: en meer dus. Daarnaast bracht het adverteren ook klanten die uiteindelijk iets anders zijn gaan doen met mij. Maar die wel via de advertentie met mij in contact zijn geraakt. Dus er zitten 2 ‘verdienstromen’ aan vast. De direct-stroom; mensen die meteen naar aanleiding van de advertentie contact opnemen en stappen zetten. De opstap-stroom: de mensen die de advertentie als een opstap zien naar meer contact en vanuit daar alsnog stappen gaan zetten, soms pas veel later.

Goed. Ik kan jou niet vertellen of jij wel of niet moet adverteren op social media (of Google). Het is afhankelijk van de doelstellingen die jij hebt en het budget dat je vrij wil maken (en kunt maken). Dat het je klanten en verkopen kan brengen, dat is zeker. Maar dan moet je het zeker goed ingeregeld hebben. En ook dat is mogelijk met de juiste mensen of trainingen 🙂 

Ik wens je veel wijsheid en succes toe,
Marianne

PS: wil jij meer weten over hoe jij teksten schrijft die aansluiten? Waardoor klanten zich aangetrokken voelen tot jou, tot jouw winkel of jouw diensten? Doe dan mee met de gratis online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten‘ op 10 september om 15 uur.
Ik vertel je alles!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: