Het algoritme, je con-collega’s en je content(strategie)

Het algoritme, je con-collega’s en je content(strategie)

Het is bijna eng hoe nauw je business verweven is met je content én jouw persoonlijkheid. Helemaal als zzp’er. De quote ‘Jij bent je bedrijf’ is volledig begrijpelijk dan ook. Het gaat daarbij niet alleen om wat je brengt, maar ook om hoe je het brengt. Want hoe je het brengt, is misschien wel de helft van wat iemand nodig heeft om te kiezen voor jou en je bedrijf.

Je hoort het mij wel vaker zeggen tegenwoordig. Mensen kiezen met wie ze willen werken, waar ze willen kopen, steeds bewuster. Ik geef even wat meer achtergrond waarom dat steeds bewuster blijkt te zijn, alhoewel dat misschien niet zo lijkt.

Hoe werkt het algoritme nu echt?

Het algoritme van de verschillende social media heeft daar alles mee te maken. Let even goed op. Het algoritme zorgt ervoor dat iedereen op social media te zien krijgt wat die interessant vindt. Jouw socialmediafeed is anders dan die van mij. Wil je meer weten over hoe dat werkt, kijk dan zeker de Netflix-documentaire The Social Dilemma. Ik heb voor dit blog echter niet over het maatschappelijk gevaar dat wordt aangekaart. Het gaat me echt om de uitleg van hoe social media en de algoritmes werken.

Dus heel kort: jij ziet op jouw social media alleen dat voorbijkomen, waarvan de socialmediakanalen weten dat jij dat interessant vindt. Bij jou, en iedereen, dus ook bij jouw potentiële klanten werkt het zo. Dat betekent dus dat als jij als coach gespecialiseerd bent in persoonlijk leiderschap, dat jij in de tijdlijn kunt verschijnen van mensen die zijn geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met persoonlijk leiderschap. Dit kunnen adds zijn (dan push je je verschijning), maar ook gewoon organische content wordt in beeld gebracht. Alles wat zo goed mogelijk aansluit. Met andere woorden, over dat onderwerp krijgen die mensen meerdere (heel veel) berichten te zien. En als je dat weet, dan weet je dus dat dat jouw concurrentie is. En dat het dus gaat over het onderscheiden van jezelf op het gebied van persoonlijk leiderschap.

Hoe zorg je dat je opvalt?

Tussen al die berichten die daarmee te maken hebben, wil jij als coach dus mooi opvallen. De gemiddelde posts die te maken hebben met persoonlijk leiderschap zien er op een bepaalde manier uit en hebben een bepaalde inhoud. Mooi om dat eens te onderzoeken, op de verschillende kanalen. Want dat is waar jij je graag onderscheid. Hoe zien de beelden die gebruikt worden eruit? Wat voor teksten worden er gedeeld? Hoe kun je hierop inspelen en je toch anders profileren? Dat is waar de ‘hoe’ een rol speelt.

Hoe profileer jij je op je websites?
Hoeveel content deel je online op social en op die website?
Hoe enthousiast breng jij het?
Hoe kun jij je met het beeldmateriaal onderscheiden?
Welke teksten worden geschreven en hoe kun jij andere statements maken?
Hoe kun je dat alles oppakken en toch gewoon helemaal jezelf blijven?

Het moment dat je hiermee aan de slag gaat, heb je een mooie inzet voor jouw contentstrategie. Bekijk daarvoor ook het blog hiervoor nog eens.
De inzichten uit dit blog en dat van het vorige helpen je bij het neerzetten van een stevige expertbranding.

 

De bewuste keuze voor jou

Even terug naar het steeds bewuster kiezen. Ik gaf aan dat jouw mensen veel bewuster kiezen wie ze willen volgen en met wie ze willen werken. Het gaat erover uit dat het algoritme ze laat zien waar ze naar op zoek zijn, dat het beste volgens het algoritme bij ze past. En dat is waar het om gaat. Jij wil graag dat het algoritme jou daartussen zet. En jouw toekomstige klant ziet dan jou en een aantal andere coaches voorbijkomen. Dat is waar die uit kiezen gaat. Op een bepaalde manier heel bewust. Dus nee, hij ziet niet alle mogelijkheden die die heeft. Dus echt heel bewust, kiest ie misschien niet. Maar hij kiest wel uit de mogelijkheden die hij voor zich ziet. Waarvan hij denkt dat het beste bij hem past. En jij gaat er met jouw contentstrategie voor zorgen dat jij dat bent.

Zie hier dus het belang van het goed kennen van je toekomstige klant … 🙂

Hele benieuwd wat dit blog jou nu voor inzichten heeft gebracht! Laat het weten in een reactie … Ook als je nog vragen hebt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: