Allerbelangrijkste van je business (en de rest): jezelf goed voelen

Allerbelangrijkste van je business (en de rest): jezelf goed voelen

Het is best gek. We geven graag alles van onszelf aan ons bedrijf, maar niet alles van onszelf aan onszelf. Hoe bedoel ik dat? Wanneer jij een bedrijf bent gestart, stop je daar je ziel en zaligheid in om het tot een succes te maken. En als je ook nog lieverds om je heen hebt, zoals een partner en/of kids, doe je datzelfde ook in hen. Jijzelf komt pas later aan beurt.

Als je dit herkent, denk dan nu meteen eens aan het geluid van de maandelijkse luchtalarmtest. Dit is jouw alarm. Want dit is niet de slimste manier om met jezelf om te gaan.

Het werkt als een boemerang

Je bedrijf startte je niet als een lolletje. Je hebt dromen en ambities, en als je een beetje op mij lijkt, wil je ook echt wat neerzetten. Dat betekent dat je graag genoeg uren in je bedrijf stopt om met klanten bezig te zijn en om aan je marketing te werken. Daarnaast zijn er ook nog uren, inderdaad, van belang voor je lieverds. En hoe jonger ze zijn, hoe meer uren dat zijn (geloof me, dat wordt anders). Die lieverds wil je ook met je volle 100% aandacht geven. Als je dat niet doet, dan voel je je schuldig. Dat werkt ook andersom overigens: geef je geen 100% aan je bedrijf, dan voel je je daarover schuldig.

 

Jezelf schuldig voelen, vreet energie

 

Geef je geen uren aan jezelf, dan is de kans dat je jezelf uitput niet alleen aanwezig, maar ook groot. Alhoewel je het misschien niet zou denken: dit is wel waar je succes begint. Bij het uren geven aan jezelf. Het luchtalarm dat je net hoorde is jouw signaal om nu eens goed te bekijken en te analyseren hoe je het nu allemaal doet én hoe jij je op dit moment voelt: hoe het met jouw boemerang gaat. Daarover zo meer.

Hoe doe je dat toch; altijd die energie hebben?

Ik heb een periode én mijn bedrijf gedraaid, én de Keukentafel (waar mijn vriend en ik een tijdlang kookworkshops gaven) én veel ingesprongen bij zijn café toen het minder goed met hem ging. Een hele heftige periode, waarbij voor mij één ding van belang was: dat ik goed in mijn energie bleef zitten. Ik weet exact waar ik energie van krijg. Een van die dingen is hardlopen. Maar ook lekker en gezellig uit eten (wat toen nog kon) en regelmatig een geleide meditatie doen of podcast luisteren. Die dingen deed ik als eerste op de dag (behalve het uit eten natuurlijk, dat deden we meestal op maandag- of dinsdagavond). Verder lette ik goed op wat ik at en zorgde ik dat ik goed sliep.

Regelmatig kreeg ik van mensen de vraag hoe ik dat toch allemaal deed, en nog steeds zo vrolijk was, vol energie. Mijn antwoord was altijd: omdat ik doe wat ik leuk vind, waar ik blij van word en energie van krijg. Ik geef daarbij dus ook grenzen aan: dit wel en dat niet, en bewaak die grenzen als een hond. Dat is hoe ik het beste resultaat kan behalen; voor mijn business, mijn lieverds en mezelf.

Hoe zit het nu bij jou?

Nog een keer terug naar wat ik het luchtalarm: hoe zit dat bij jou? Doe jij waar je blij van wordt en energie van krijgt? Natuurlijk zijn er altijd zaken die minder leuk zijn om te doen, maar wanneer jij je goed voelt, heb je daar wel de energie voor. Of je besteedt het uit – omdat het echt niet bij je past. Pak eens pen en papier en analyseer jezelf en jouw situatie op de volgende 6 vragen.

Terugkijkend op de afgelopen 2 weken:

  1. Wat heb je allemaal gedaan wat je echt heel gaaf vond? (Zakelijk én privé.)
  2. Wat heb je gedaan wat je moest doen maar wat echt slepend was? (Ook zakelijk en privé.)
  3. Wat heb je niet geantwoord op deze vragen wat je eigenlijk wel graag had willen doen? (idem.)
  4. Hoeveel tijd heb jij écht aan jezelf besteedt om te doen wat jij gewoon gaaf en fijn vindt om te doen?
  5. Welk cijfer geef je jezelf als het gaat om hoe energiek jij jezelf voelt?
  6. Wat zou je kunnen doen om dat te veranderen – positiever te maken?

Wat je nu hebt gedaan is een analyse maken van hoe goed jij je voelt. Op basis van je antwoorden – en helemaal die op de laatste vraag – hoef je maar één ding te beslissen. En dat is dat je jezelf als het allerbelangrijkste asset van je business gaat vinden. En van de rest.

Jezelf goed voelen is een goede weerstand hebben

Ook nu, in deze tijd, is het jezelf goed voelen extreem belangrijk. Ik zie het zorgen dat je jezelf goed voelt als werken aan je weerstand, die in deze coronatijd (eigenlijk altijd, maar nu toch even extra) van belang is. Het werken aan jezelf goed voelen is ook het allerbelangrijkste als je met je bedrijf last hebt van de crisis, misschien wel omdat je net als mijn vriend de zaak hebt moeten sluiten tot het wel weer kan. Er zijn nog honderden andere redenen te noemen waarom het jezelf goed voelen van megabelang is. Maar dat ga ik hier niet doen.

Ik denk namelijk dat je dit wel begrijpt. En ik denk dat je ook begrijpt dat er maar één is die er iets aan kan doen. Het allerbelangrijkste is dat je jezelf goed voelt dus. Wat houdt je nog tegen?

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom? Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen. Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: