Begin met het einde voor ogen

Begin met het einde voor ogen. Wat moet je ermee?

Deze kreet hoor je misschien wel steeds vaker. Wat moet je daar nu mee? Want heel concreet is het eigenlijk niet. Begin met het einde voor ogen kun je zien als een werkmethode die je helpt je doelstellingen te realiseren. Ik vertel je in dit blog hoe dit werkt.

Of je nu een boek wil schrijven, of je nu een fantastische marketing wil voeren, of je nu een huis wil kopen in Frankrijk: het maakt niet uit. Je begint altijd met het einde voor ogen …

Visualiseren en doen

Ik wil het even hebben over het letterlijke ‘voor ogen hebben’. Dat betekent dus dat je het als het ware voor je kunt zien. Heel interessante materie als jij bezig bent, zoals veel mensen, met het onderwerp manifesteren en de law of attraction. Je weet dan dat visualiseren (het voor ogen kunnen zien alsof het er al is én daardoor voelen hoe het voelt) onderdeel is van het uiteindelijk realiseren van je doel (manifesteren). Hiermee hoop ik ook meteen duidelijkheid te geven aan iedereen die hier niet mee bezig is. Je hoeft je ook niet in die law te verdiepen, maar neem dit idee mee. Dat kan al door elke dag even uit het raam te staren en te dagdromen over de presentatie van je boek. Je boeklancering. Waar ben je dan? Wie zijn er allemaal? Dat kan ook al door zelf een kaft te ontwerpen, die uit te printen en om een ander boek heen te slaan. Leg dat op je bureau, alsof je boek er al is.

Maar dat is het niet alleen. Dit helpt je allemaal wel. Fantaseren over het huis in Frankrijk. Zie het huis voor je, picture jezelf in de moestuin daar. Het helpt. Maar dit alleen zorgt er niet voor dat je je doel realiseert.

Je moet dus gaan doen.

Hoe doe je dan?

Je begint dus met het einde voor ogen. Dat boek. Dat huis. Die heerlijke marketingflow die steeds opnieuw de juiste klanten brengt alleen al door wat je doet en laat zien op Instagram (want dat vind je het leukste kanaal). Wat moet je ervoor doen om daar te komen? Easy does it: maak allereerst eens een lijst: een boek moet uitgegeven worden – onderzoek het uitgeefproces. Het boek moet geschreven worden – onderzoek welke manier past bij jou (lees 7 manieren om je boek te schrijven). Wanneer wil je dat je boek af is?
Ga je op zoek naar die marketingflow die steeds opnieuw fijne klanten brengt via Instagram, dan is het onderzoek eerst wat je op Instagram wil laten zien en dan hoe je Instagram goed gebruikt (niet andersom, een vergissing die ik vaak zie gebeuren. Ik vertel hier meer over in: hoe kies je de marketingmix die bij je past?)
Gaat het over het huis, dan zul je op die lijst gaan zetten; de hypotheek regelen – welk gebied wonen – de taal leren. Het zijn wat voorbeelden nu, misschien spreek je al vloeiend Frans. Dan staat het dus niet op de lijst 😊

Dit is dus wat je doet, waar je begint, terwijl je het einde voor ogen houdt. De lijst maken is al het doen. En dan de punten op je lijst af gaan werken, is ook het doen. En terwijl jij het doet, zie jij jezelf iedere keer weer voor je, als je van je moestuin naar de tuintafel loopt, waar de Franse kaas en je wijn al klaarstaat. Of kijk je naar het boek op je bureau en zie je hoe iedereen applaudisseert als je uitgever het eerste exemplaar aan je overhandigt. Of zie je jezelf steeds opnieuw bij lachende klanten staan, die je weer een aantal prachtige stappen vooruit hebt kunnen helpen.

Dus ja, begin met het einde voor ogen. Nu weet je wat ermee wordt bedoeld.
Ga het doen. En hou vol. Pak stap voor stap op wat je op je lijst hebt gezet. En geniet van alles wat je doet om komen waar je wil zijn, geniet van alles wat je doet terwijl je je droom realiseert.

 

Begin met het eind voor ogen. En geniet van de reis.

 

Want het gaat niet (alleen) om de eindbestemming. Het gaat om de reis ernaar toe. Deze heb je zeker ook al eerder een keer gehoord. En ik vertelde je net wat dan daarmee wordt bedoeld.

Heel benieuwd naar het einddoel wat jij voor ogen hebt. Wil je het eens delen in een reactie?

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: