Bloggen op Facebook? Of op je website?

Bloggen op Facebook? Of op je website?

Ik hoor het regelmatig: “Ik blog op Facebook.” En altijd als ik dit hoor, krijg ik een kleine kriebel in mijn buik. Natuurlijk mag het van mij, zeker. Maar bloggen op je website: dat brengt je meer. In dit blog geef ik je 3 belangrijke redenen waarom jij beter op je website kunt bloggen, dan op Facebook. Of waarom je het dan in ieder geval niet alleen op Facebook moet doen.

1. Jouw website heeft jouw vibe

Het moment dat jij je blog (dat interessante artikel voor jouw lezer en klant) op je website plaatst, zet jij het op de online omgeving van jouw bedrijf. Zo kun jij je website zien: het is de online omgeving van je bedrijf. Er staat op je website nog veel meer dan alleen je blog. Er staat informatie over jou, over je diensten, je producten, enzovoorts. Dat houdt in dat de lezers van je blog ook een kijkje kunnen nemen bij wat jij verder allemaal te bieden hebt. Door op je social media een link te plaatsen naar dat interessante blog, komen mensen dus naar je website toe. Ze klikken op je link, and there they go.
Blog jij rechtstreeks op Facebook, dan is de kans dat ze op je website komen, een heel stuk kleiner. De mensen zien je post voorbijkomen in hun tijdlijn (nieuwsfeed), lezen het en gaan weer door. Het volgende bericht op hun tijdlijn wacht en ze zien al een glimp van Josje, die op vakantie is. Natuurlijk willen ze kijken hoe het met haar gaat.
Lezen ze je artikel op je website, dan is dat de omgeving waar ze in terechtkomen, en daar is Josje niet. Daar heerst een andere vibe. Jouw vibe. Je haalt de mensen dus naar je toe.

2. Wat als Facebook stopt?

Andere reden om op je website te bloggen. Wat als meneer Zuckerberg het zo bont maakt dat de stekker uit Facebook moet? Wat als hij bedenkt dat Facebook een hele andere manier insteek krijgt? (Wat hij overigens al regelmatig doet.) Wat als Zuckerberg bedenkt dat hij alleen nog maar Instagram wil doen, omdat dat kanaal zo hard groeit? Ik zeg niet dat het gebeurt. Maar het kan. Weet je nog hoe populair Hyves was, of het ouderwetse MSN? Die zijn er nu niet meer. Alle moeite die jij in je blogs op Facebook hebt gestoken, is dan helemaal weg. Dat wil je niet. Op de website blijven je blogs in ieder geval staan (tot jij ze er zelf af gaat halen).

3. Jouw website krijgt aandacht van Google

Google en je website. Zoekmachine Google heeft een grote taak en missie. Google wil heel graag alle zoekende mensen de best mogelijke zoekresultaten geven. Hoe doet die dat?
Ik geef jou even als voorbeeld. Je stelt een vraag op Google. Google doorzoekt in a spilt second alle websites die er maar zijn en geeft jou dan een overzicht van die webpagina’s die het beste antwoord geven op jouw vraag. Er zijn veel websites te doorzoeken. Google heeft sowieso een soort eisenlijst aan de hand waarvan die bepaalt of jouw website er ook bij zit. Een van die eisen is de beweging op je website. Heb je een website die online staan waar je weinig tot niets mee doet? Dan kom je misschien als laatste aan de beurt. Heb je een website die dynamisch is omdat daar bijvoorbeeld regelmatig nieuwe blogs op staan, dan heeft Google dat ook in de gaten. En als er dan ook nog regelmatig bezoekers zijn die actief bezig zijn met je blogs, ze reageren bijvoorbeeld of delen je blog, dan ziet Google dat ook. Zo kun je groeien in de zoekresultatenlijst. Jouw website krijgt dus aandacht van Google. En dat wil je ook.

Wat is een blog en wat is een post? Zit er dan verschil in?

Heel soms denk ik wel eens dat mensen een bericht op Facebook zien als een blog. Maar zo zie ik dat niet. Een blog is een langer, interessant artikel, dat je op je website plaatst. Een bericht (of een post) kan best datzelfde blog zijn. De meeste mensen zitten echter op Facebook met een andere redenen. Tijdverdrijf, entertainment, afleiding, niet per se voor de langere artikelen. Ze scrollen snel met hun duim of muis hun tijdlijn door (om te kijken hoe het met Josje is). Het is dus krachtig om berichten te maken die iets oproepen, zoals een leuke foto met een quote. Een korte effectieve tip. Een interessante vraag. Steeds iets opvallends en interessants, eventueel passend bij je blog. En natuurlijk kan dat ook je hele blog zijn, maar het allerliefste heb jij de lezer daarvoor graag in jouw eigen vibe.

Een blog is een artikel, net als dit. Een artikel waar mensen iets van leren. Waar ze meer input van je krijgen. Waardoor ze geïnspireerd raken en meer willen weten en lezen van jou. Met een blog op je website, in de omgeving met jouw vibe, laat je je expertise nog duidelijker zien. Berichten op Facebook en andere social media zijn aanvullend hierop: samen zijn zij een fantastisch samenspel.  It’s all in the mix, they say. En uiteindelijk is dat waar het bij jouw online zichtbaarheid om draait. 

De deuren van het online expertprogramma Bloggen & Social Media zijn geopend! Je kunt inschrijven tot 1 augustus. Doe jij voor 1 augustus mee, krijg jij 3 extra lesmodules als bonus erbij. Meer lezen?
Inhoud en aanbod Online Expertprogramma Bloggen & Social media.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Ondertussen op Instagram

Over je comfortzone en mindfucks

Over je comfortzone en mindfucks

Je comfortzone en mindfucks zijn er om doorbroken te worden “Doe maar bijzonder in plaats van normaal.” Maar als je bijzonder gaat doen, in plaats van normaal, dan ben je kwetsbaar. Dan vinden mensen er iets van, en waarschijnlijk niet heel positief – volgens jou. Als...

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: