Bloggen op je website of op social media?

Waarom bloggen op je website?

Er zijn ondernemers die (nog) geen website hebben. Die bloggen op hun Facebookpagina of Instagram. Daarmee bedoel ik dat ze daar langere berichten plaatsen. Is dat wel of niet slim om te doen?

Ik zeg niet dat het ‘niet slim’ is om te doen. Natuurlijk is het goed om interessante berichten op je social media te plaatsen. Maar hoe langer en interessanter, hoe beter het zich leent voor een blog op je website. Ik geef 5 redenen waarom je dan beter op je website blogt.

  1. Blog je op een van je socialmediakanalen, dan is je bericht zo van de tijdlijn van je volgers/vrienden verdwenen. Er worden miljoenen berichten per dag op Facebook en Instagram gezet, over de hele wereld. Iedereen die meer dan een paar vrienden of volgers heeft, krijgt de hele dag door nieuwe berichten te zien. Jouw bericht verzandt daartussen, tenzij het opvallend goed is. Als iemand even geen interesse in je heeft getoond, krijgt die het bericht niet eens te zien. En dat terwijl jij daar zoveel moeite voor hebt gedaan. Je hebt het geschreven en het verdwijnt. (Nee, het blijft wel op je FB of Insta staan, maar zakt steeds verder weg. Socialmediagebruikers – jouw (toekomstige) klanten – nemen niet de tijd om alles te gaan lezen wat jij op je account hebt gepost.)
  2. Blog je op je website, dan ga je je website ‘vullen’ met interessant informatie voor jouw (toekomstige) klanten. En dat is voor hun als een uitnodiging alles uit te gaan zoeken wat voor hun interessant kan zijn. Je (toekomstige) klanten komen op je website en dáár is ineens heel veel mogelijk:
  3. Op je website heb je namelijk veel meer informatie staan over wie jij bent en wat je kunt betekenen. Welke diensten en producten je hebt. Bezoekers krijgen zo een goed idee van wat jij voor ze betekenen kunt, en dat is wat je graag wil. Op Instagram of Facebook kan dat ook overigens. Maar het doel waarmee iemand op social media zit is anders: zij willen kort en snel entertainment. Afleiding. Ze zijn niet per se op zoek naar jouw informatie. Komen mensen – via Google – op je website, dan is dat omdat ze op zoek naar informatie waren, en ze hebben de tijd en aandacht die tot zich te nemen.
  4. Op je website kunnen de bezoekers meteen in actie komen. Kopen, als je een webwinkel hebt. Ze kunnen een afspraak maken. Nadat ze tijd hebben gehad om zich in jouw informatie te wentelen en hebben gevonden wat ze nodig hadden, kunnen ze verder gaan zoeken op je site naar dát contact.
  5. Op je website kun je aanbieden dat bezoekers contact met je kunnen houden: wil je de nieuwsbrief ontvangen? Wil je op de hoogte worden gehouden als er een nieuw blog verschijnt? Mensen zijn blij met wat ze zagen. Het was zo goed en helpend dat ze dat zeker willen. En op deze manier mag jij regelmatig in hun mailbox zijn.

 

Wat als je nu een beetje baalt en denkt: ‘He bah, heb ik al die blogs op mijn social media staan, al die moeite is nu voor niets geweest …’? Dan zeg ik: nee hoor, zeker niet voor niets. Ze staan er allemaal nog. Nu kun je ze alsnog omvormen in een blog! De teksten zijn geschreven. Kwestie van knippen en plakken, eventueel wat aanpassen of actualiseren en je plaatst ze op de blogpagina van je website. Voilà. Zo heb je alsnog een blog!

Nog geen website? Dan is het wel de tijd daarvoor. Een zesde reden is namelijk dat socialmedia regelmatig algoritmes wijzigt. Aanpassingen doet. Waardoor jouw zichtbaarheid in het gedrang kan komen. En wat als Facebook, Instagram en andere sociale media ineens verboden zouden worden? Alsnog failliet zouden gaan? Dan ben je alles kwijt. Je content, je volgers: alles. En zij weten dan ook niet meer per se waar je bent.

Ik zie dat niet gebeuren, maar toch. Heb jij een website met blogs, dan blijf je vindbaar voor die geïnteresseerde mensen; en dat is wat je toch het allerliefste wil …

Dus pak die website op. Zorg dat je daar regelmatig je blogs gaat plaatsen.
En doe zeker mee met de Grote 2020 Blogchallenge 🙂

Heel veel succes en schrijf ze …
Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: