Bloggen. Uitbesteden of zelf doen?

Bloggen. Uitbesteden of zelf doen?

Als je mij al langer volgt op social media of al langer blogs leest van mij, dan kan het zomaar zijn dat jij weet wat mijn antwoord is op de vraag of je zelf moet bloggen of het moet uitbesteden. Mijn voorkeur en advies gaat uit naar zelf doen. Maar … niet per se altijd. Ik leg je in dit blog uit hoe dat zit, en wanneer je wel of niet uitbesteedt.

Eerst nog even: bloggen is ook in deze tijd nog steeds een zeer interessant strategisch onderdeel van de content die jij kunt maken. Met een goed blog op je website, dat consistent nieuwe afleveringen krijgt, kun je je ranking in Google beïnvloeden (zonder te hoeven adverteren). Het kan dus zijn dat je met je blog op pagina 1 of 2 van zoekresultaten komt, precies daar waar jij ook gevonden wil worden. Toekomstige klanten weten zo snel waar ze moeten zijn. Ik wil dit toch weer even benadrukken op deze plek, omdat er nog steeds ondernemers zijn die denken een blog passé is.

Ik nam overigens over dit onderwerp de podcast-episode op: is bloggen nog wel sexy? Luister deze als je hier toch nog meer over weten wil:

 

Goed, verder met de vraag: moet je dit wel zelf willen doen, of kun je het beter uitbesteden?

Ik adviseer dus altijd om zelf te gaan schrijven, en wel om de volgende 5 redenen:

 

5 redenen om zelf te bloggen en niet uit te besteden

  1. Ontwikkelingstool voor je bedrijf. Door regelmatig consistent nieuwe artikelen te schrijven voor je bedrijf (want dat is wat bloggen is), ontstaat er een onderstroom in jou. Een onderstroom die je helpt bij het continu vormgeven van je bedrijf. Je bedrijf is geen stilstaand organisme, maar is altijd in beweging. Bloggen opnemen in je contentstrategie helpt jou zelfs bepalen wat jij nu werkelijk zelf het leukste vindt, waar jij het beste in bent en waar je je graag verder zou willen ontwikkelen. (Dat is waar je specialisatie ligt en waar jij je op unieke wijze kunt positioneren.)
  2. Bewustwording van wat werkt. Door zelf die teksten te schrijven word je je ook steeds bewuster van hoe je je expertise nu het beste kunt overbrengen. Welke woorden gebruik je het beste? Je kunt hier heel bewust onderzoek naar doen: afhankelijk van hoe de reacties zijn, weet je of ze resoneren bij de mensen die jij graag bereiken wil.
  3. Optimaliseren van je verhaal. Zelf blogs schrijven is de enige manier waarop je heel bewust ontdekt welke woorden het beste passen bij jou en hoe jij het beste je verhaal en kernboodschap over de bühne kunt brengen. Omdat jij steeds opnieuw je expertise oppakt en verwoordt, en er dus goed over nadenkt, wordt het je ook steeds meer helder. (En let op; omdat jij als mens groeit en je verder ontwikkelt, groeit je bedrijf ook mee. So does the message.)
  4. Brengt helderheid in je communicatie. Je leert door zelf je blogs te schrijven dus steeds meer helderheid in je verhalen te brengen, die ook doorsijpelt in jou als je bijvoorbeeld aan het netwerken bent. Als je ergens wordt gevraagd om te spreken. Als iemand je vraagt wat je doet met jouw bedrijf. Je komt steeds steviger in je expertise te staan, dat heel eerlijk, niet elke ondernemer al van nature doet. En dat heeft een positief effect op je zelfvertrouwen.
  5. Vergroot je zelfvertrouwen. Vanuit een verkeerde vorm van bescheidenheid en het aangeleerd krijgen beter niet op te vallen, maar ook door hoe het schoolsysteem op jou werking heeft gehad, kan het zijn dat je – ondanks het feit dat je wéét dat je goed bent in wat je doet – toch twijfelt of je wel goed genoeg bent. Heb je wel genoeg kennis? Zijn je producten of diensten wel goed genoeg? Is jouw expertise wel echt een kwalitatief goede expertise? Het moment dat je start met bloggen – en het delen van je kennis – ga je ontdekken dat je ‘eigenlijk best wel veel weet.’ Door consistent en met vaste regelmaat een blog te schrijven en te publiceren geef je dus je zelfvertrouwen een flinke boost. 

Wanneer zou je het bloggen wel uit moeten besteden?

Als je bedrijf zo succesvol is dat je jouw tijd op andere manieren moet inzetten – omdat het echt niet anders kan – en jij mensen in dienst hebt of kunt inhuren die voor je kunnen bloggen (die jij dus met gemak kunt betalen) en die zo betrokken zijn bij jou, wat jij doet en achter je boodschap staan, die jouw visie delen en de kennis hebben … Ja, dan kun je het bloggen uitbesteden aan hen.

Maar. Dan nog is het zaak dat ze zó worden gebriefd dat succes het gevolg is.
En hoe en door wie kunnen zij dan het beste worden gebriefd, denk je?

 

Zoek op andere onderwerpen

Spoedcursus Bloggen

47,00


Heb je al genoeg gelezen (en gehoord in de podcast-episode) en wil je het bloggen zelf op gaan pakken? Super! Als schrijfcoach ontwikkelde ik speciaal hiervoor de Spoedcursus Bloggen.

Bestel je de cursus, dan heb je die direct in huis.

Van brainstorm naar blog: Je leert precies hoe je dit doet met deze spoedcursus.

 

  • Met de bouwplannen uit de cursus heb je je blog zo opgesteld.
  • Je leert hoe je het schrijfproces meest effectief aan kunt pakken.
  • En hoe je ervoor zorgt dat het steeds makkelijker gaat.

    Bestel de Spoedcursus Bloggen meteen: 

Het mag helder zijn.
Ik ben dé voorstander van zelf doen. Zelf tijd en effort steken in de marketing van je bedrijf en dus in het schrijven van je blogs. Zodat je echt ín je expertise duikt en die expertise het podium geeft die het verdient.

Ben jij er klaar voor?

Lieve groet, Marianne

PS: Ben jij er klaar voor maar is er toch iets wat je tegenhoudt omdat je het lastig vindt zichtbaar te zijn? En voel je dat je daardoor niet verder komt dan je nu bent, terwijl je wel graag verder wil groeien? Dan kan de Deep Dive een perfect programma zijn voor jou. Lees meer bij: Deep Dive. Het programma start op 19 november (2021).

 

Omarm je expertise en laat die zien. Dit is de tijd.. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer blogs

Energie en je business

Energie en je business

Energie en je business Als je mij al langer volgt, dan weet je dat energie een onderwerp is waar ik veel mee bezig ben. Om verschillende redenen. Ik neem het onderwerp zelfs mee in mijn trainingen en coachings, omdat ik het zo belangrijk vind. Het is namelijk jouw...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op:

Schrijf in voor Mariannes Mail en laat je gratis inspireren!
Over schrijven, contentcreatie, marketing, ondernemen en lekker leven ...