Boek schrijven? Maak een inhoudsopgave

De inhoudsopgave van je boek brainstormen

Wanneer je een boek wil schrijven voor je bedrijf, en niet heel goed weet hoe je dit aan kunt pakken, heb ik een mooie tip. Brainstorm je inhoudsopgave. Daarmee zet je alvast een startstructuur op voor het boek dat je gaat schrijven. Ik vertel in dit blog hoe je dat doet. Maar eerst vertel ik je hoe het komt dat het lastig kan zijn met je boek te starten.

Waarom kan het beginnen met het schrijven van een boek lastig zijn?

Hier is een eenvoudig antwoord op. Als jij een boek wil gaan schrijven voor je bedrijf, dat je dus schrijft voor je (toekomstige) klanten, dan werk je je know how uit. En als ondernemer, helemaal als je al aardig wat jaren meedraait, heb je een bult expertise en know how waar je u tegen zegt. Dus waar moet je dan beginnen? Hoe werk je de kennis uit die overal in je brein opgeslagen zit?
Dat is waarom het lastig is: je weet niet waar je moet beginnen.

Ik geef je 4 stappen die je hierbij helpen. Een manier om wat er in je hoofd zit te structureren. e gaat de inhoudsopgave van je boek brainstormen.

Ik zeg bewust ‘je inhoudsopgave brainstormen’ en niet ‘over je inhoudsopgave brainstormen’. Wanneer je over de inhoudsopgave gaat brainstormen, dan ga je aan de slag met hoe die inhoudsopgave er allemaal uit kan zien. Je krijgt dan meerdere ideeën om je boek op te bouwen. Wanneer je je inhoudsopgave brainstormt, kom je met 1 resultaat en startopzet van je inhoud – waarmee je kunt beginnen.
Ga je brainstormen over de inhoudsopgave, moet je daarna gaan kiezen welke inhoudsopgave dan misschien het beste zou zijn. En dat kan zorgen voor keuzestress. Wat vaak weer een rem trekt op het in actie komen.

Een inhoudsopgave brainstormen in 4 stappen

  1. Maak een resultaatbeschrijving. Hiervoor schrijf je in maximaal 5 zinnen uit wat jij wil dat het boek doet met je lezer. Wat wil jij dat het effect en resultaat is voor hem of haar? Met andere woorden: wat moet de lezer begrijpen, voelen en doen als hij het boek dichtslaat?
    Ik leg nog even uit waarom in maximaal 5 zinnen. Zo dwing je jezelf zo gericht mogelijk te zijn. Hoe meer zinnen hoe warriger het kan worden. Het mag wel korter.
    Schrijf die 5 zinnen in het midden van een groot vel papier.
  2. Beschrijf je beoogde lezer: wat is zijn voorkennis op dit gebied? Schrijf je voor lezers die nog niets weten van wat je gaat vertellen in je boek of is er voorinformatie? Zo kan ik een boek schrijven over contentmarketing, gericht op ondernemers die nooit iets met marketing hebben gedaan. Maar ik kan ook een boek schrijven over contentmarketing voor marketingmedewerkers die werken bij internationaal georiënteerde organisaties.
  3. Maak je om de resultaatbeschrijving heen een woordweb of een mindmap. Hiervoor haal uit je brein wat jij denkt dat jouw lezer allemaal nodig heeft om het beoogde resultaat en effect te kunnen bereiken. Alle woorden/kreten of zinnen die van belang zijn, zet je om de resultaatbeschrijving heen.
  4. Rangschik de woorden/kreten of zinnen die je net het opgeschreven in een logische volgorde. Dat is de laatste stap. Ik bedoel daarmee een volgorde die logisch is voor je beoogde lezer. Je kunt niet met de meest ingewikkelde materie starten in je boek. Je neemt een lezer mee, bij de hand, stap voor stap, zodat hij steeds meer begrijpt en know how krijgt, net zo lang tot hij komt waar jij hem wil hebben. Gebruik dus een volgorde waardoor de lezer kan volgen wat jij vertelt.

Aan de hand van deze inhoudsopgave kun je starten met schrijven!

Let op je blind spots!

Omdat jij zoveel kennis en know how hebt, is de kans dat jij van bepaalde materie denkt dat je lezer ‘iets vast wel weet’ groot. Wat ook kan is dat je stappen in het opbouwen van de know how voor je lezer overslaat, omdat ze zo logisch zijn voor jou, dat je ook dan denkt: dat is toch logisch? Dat weet mijn lezer vast wel …

Dit is natuurlijk het punt dat het in laten vliegen van een schrijfcoach (zoals ik) een heel goed plan is. Een goede schrijfcoach denkt en leest mee en kan je aangeven waar de eventuele blind spots liggen, zodat je boek nog krachtiger wordt en het gewenste effect bereikt.

Sta je aan het begin van je boek en wil je graag hulp bij het opzetten van de structuur? Een kick-off sessie voor je boek is dan een top plan. In een ochtend of middag zetten we de structuur op, en maken we een schrijfplan: zodat je écht weet hoe je het aan kunt pakken, passend in je drukke ondernemersbestaan.
Mail me voor meer informatie.

Succes met schrijven en lieve groet, Marianne

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: