Een challenge? Wat, waarom en hoe?

Een challenge? Wat, waarom en hoe?

Het komt best vaak voorbij: een challenge waar je aan mee kunt doen. Een opruimchallenge, een schrijfchallenge, een meditatie- of tekenchallenge: afhankelijk van waar je interesses liggen. Google er maar eens op. Ondernemers zetten een challenge in om je een aantal dagen achter elkaar lekker te inspireren. Hoe werkt dat, wat is het eigenlijk en waarom zou jij dat doen?

Wat is een challenge?

Een challenge (het woord zegt het al) is een uitdaging. Als jij als ondernemer een challenge organiseert, dan weten de deelnemers dat jij ze op een bepaald gebied gaat uitdagen. Wanneer jij een meditatiechallenge organiseert, dan vertel je de deelnemers elke dag iets over mediteren, je geeft tips en laat ze steeds een meditatie van jou ervaren (voorbeeld hoor, je kunt zelf iets anders kiezen). Voor de deelnemers – die graag willen mediteren – is dit een uitdaging: ze gaan 5 dagen achter elkaar met jou mediteren en zich daarin verdiepen. Dat was precies wat ze op dit moment wilden.

Waarom een challenge?

In een challenge heb je als ondernemer veel (live) contact met de deelnemers. Op een social mediakanaal naar keuze. De Grote 2020 Blogchallenge die ik nu organiseer speelt zich af in een speciale besloten Facebookgroep. Waarom? Omdat ik zo een groep mensen die like minded zijn en hetzelfde willen leren bij elkaar heb en met elkaar in verbinding kan brengen. Door daar elke dag live aanwezig te zijn, kunnen de deelnemers mij zien en krijgen ze de kans vragen te stellen. Op deze manier bouw ik een band met ze op én leer ik hun vragen kennen. Voor mij geven die vragen weer input om hen zo goed mogelijk te kunnen helpen.
Daarnaast kan ik uit wat ik allemaal uit de challenge leer en terugkrijg weer blogs schrijven, interessante socialmediaberichten maken, enzovoorts.
Natuurlijk leren de deelnemers mij beter kennen en ontdekken zo of ze mij iemand vinden om straks nog meer mee te gaan doen. Een cursus te gaan volgen of een boek schrijven, of een VIP-dag boeken bijvoorbeeld.

Hoe organiseer je een challenge?

Ik geef je een aantal stappen.
1. Je kiest een thema dat voor jouw (toekomstige) klanten enorm interessant is.
2. Je kiest een aantal dagen en plant die in, die helemaal op dat thema gericht zijn. Elke dag geef je de deelnemers een opdracht die daadwerkelijk helpend is. Je bouwt zo op naar een hoogtepunt.
3. Kies een platform uit waar je de challenge wilt organiseren – waar zijn jouw mensen graag aanwezig? YouTube kan, een speciale Facebookgroep kan, Je Facebookpagina kan: daar deed ik dat de allereerste keer, Instagram kan: er zijn heel veel mogelijkheden. Zorg dat de mensen zich via e-mail aanmelden.
4. Zo’n 6 weken voor de challenge laat je via nieuwsbrieven en social media meerdere malen per week weten dat je een challenge organiseert.
5. Stuur de deelnemers tijdens de challenge elke dag een mail, ga live, laat elke dag van je horen. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wil.
6.  Je eindigt de challenge met de laatste informatie die nog nodig is en geeft aan wat de deelnemers nog meer met je kunnen doen of bij je kunnen kopen.

Wil je ontdekken hoe het werkt én was je ook van plan om te bloggen? Dan kun je vandaag nog aanmelden voor de Grote 2020 Blogchallenge.
Ja, ik doe mee!

Heb jij wel eens een challenge georganiseerd? Laat het weten in een reactie en inspireer meteen andere lezers!

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: