ChatGPT, creativiteit en jouw contentstratgie
ChatGPT is een geweldige tool om te gebruiken voor je contentstrategie. En zeker als creativiteit hoog in het vaandel staat óf je het gevoel hebt dat je creativiteit juist mist! Je hoeft echt niet meer te bedenken waar je het toch over moet hebben. Als je ChatGPT goede input geeft, zul je ook goede resultaten krijgen. In dit blog vertel ik je hoe je ChatGPT kunt gebruiken om je contentstrategie te verbeteren en hoe het je creativiteit kan boosten.
Content die aansluit op je doelgroep
Allereerst kan ChatCTP met zijn geavanceerde AI-technologie kan je helpen om snel en gemakkelijk kwalitatieve content te maken die aansluit bij jouw doelgroep. Daarvoor moet je natuurlijk wel helder hebben hoe die eruit ziet. Het hebben van een goede beschrijving van die doelgroep, oftewel jouw lievelingsmensen, is essentieel. (En ja, ChatGPT kan je zelfs helpen die beschrijving te maken.)
ChatGPT biedt enorm veel sjablonen en ideeën om je te inspireren en te helpen bij het creëren van boeiende content. Daarmee bedoel ik; content die voor jouw mensen boeiend is. Deze sjablonen variëren van blogonderwerpen tot social media captions, en ze zijn allemaal ontworpen om jouw schrijf- en denkwerk te vergemakkelijken. Dit betekent dat je minder tijd kwijt bent aan het nadenken over wat je moet schrijven en meer tijd hebt om je te concentreren op het schrijven zelf.
ChatGPT is geen chatbot
Even voor je info: het is dus geen chatbot. Een chatbot is ontworpen om antwoord te geven op specifieke vragen. ChatGTP is een taalmodel dat getraind is op basis van gigantische hoeveelheden tekst. Het gebruikt die training om teksten te genereren die lijken op natuurlijk taalgebruik. In plaats van simpelweg te reageren op specifieke vragen, is ChatGPT in staat om op basis van een bepaald onderwerp een uitgebreide tekst te genereren die coherent en in natuurlijke taal is geschreven.
Let wel even op. We werken nog altijd samen met mensen. Als je dit gaat gebruiken in je contentstrategie is het klakkeloos overnemen van deze teksten niet heel helpend als je met jouw publiek echt die band wil opbouwen. Het is van belang dat je de teksten die jij deelt op social media of op je website, wel nog jouw eigen tone of voice laat zijn. (Dat wil zeggen: dat is mijn visie.)
Zo is deze tekst met behulp van ChatGPT geschreven. Dat wil zeggen: dat was de bron op basis waarvan de tekst voor dit blog is ontstaan.
Vergroten van je creativiteit en consistentie
ChatGPT kan je helpen creatieve ideeën te genereren die anders misschien niet bij je opgekomen zouden zijn. De AI-technologie helpt ChatGPT patronen te ontdekken in de inhoud die je invoert en kan je van daaruit suggesties geven voor aanvullende ideeën. Dit kan je helpen om nieuwe invalshoeken te vinden en om creatiever te denken.
Op deze manier helpt ChatGPT je ook om consistent te blijven in je creativiteit. Als je moeite hebt om steeds nieuwe ideeën te bedenken, kan die je constant inspireren. Hierdoor kun je je content regelmatig vernieuwen én je publiek betrokken houden.
Heel kort een tip hoe je dat doet.
Wanneer je aangeeft voor wie jij jouw content creëert (je doelgroep, of zoals ik dat altijd noem: je lievelingsmensen) en wat jouw expertise is, en je vraagt om bijvoorbeeld 5 ideeën waarover je een blog zou kunnen schrijven, misschien zelfs met bepaalde zoektermen die helpen je vindbaarheid te vergroten – waar je wel goed over nadenkt, heb je dus al 5 onderwerpen. Alleen al het zien van die onderwerpen kan jouw eigen inspiratie weer aanzetten. Je associeert, herkent, hebt een eigen visie, enzovoorts. Wanneer je een eerder geschreven blog invoert (copy paste) – nog uit de tijd van voor ChatGPT waar je trots op bent 🙂 en je vraagt het een nieuw blog te schrijven over een van die onderwerpen die je net gekregen had, mét de tone of voice van het net ‘geplakte’ blog, dan staat het nieuwe blog zo op je scherm. Een prachtige samenwerking is het dus!
Kortom: ChatGPT is een zeer waardevolle tool die je kan helpen om creatief te blijven in (en met) je contentstrategie. Door gebruik te maken van de sjablonen, ideeën en AI-technologie die het biedt, kun je hoogwaardige content creëren die aansluit bij je lievelingsmens en hen blijft boeien, keer op keer op keer. Alle kans dus om consistent zichtbaar te zijn én je contentstrategie een tandje te verbeteren.
Let wel op het volgende: ChatGPT is geen vervanging van jou. Lees wat je voorgeschoteld krijgt na. Ga na of jij het zelf ook zo zou zeggen en herschrijf het waar nodig. (Gegarandeerd dat je brein je nog wat extra input geeft om het helemaal eigen te maken!)
Masterclass AI en je contentstrategie
Oorspronkelijke prijs was: €247,00.€199,00Huidige prijs is: €199,00.
Door al even met ChatGPT bezig te zijn, er zelf dagelijks mee te trainen en mijn learnings te vermengen met mijn eigen visie op succesvol ondernemerschap (waarbij authenticiteit voorop staat en hoe je die toch nog steeds naar voren kunt laten komen – dit blijft essentieel, lieve lezer!) ben ik een gave masterclass gaan ontwikkelen. Deze Masterclass geef ik op 26 april bij mij op locatie in Geldrop. Tot 4 april kun je inschrijven voor de Early Bird!
De dag is volledig verzorgd, met een heerlijke lunch en ander lekkers. Daarnaast is er alle aandacht voor jou én kun je meteen al aan de slag gaan met het werkboek dat je erbij krijgt.
Regel je deelname meteen door op de afbeelding links te klikken. Ik zie je graag op mijn locatie te Geldrop.
Innovatie maakt het verschil tussen een leider en een volger – Steve Jobs
Meer blogs
Hoe blijf je na de vakantie in de power die je voelt?
Hoe zorg je dat je in je eigen power blijft, zo na de vakantie? Na de vakantie lijkt het wel (en het is voor de meeste mensen ook écht zo), dat al die ondernemende collega’s van je zich helemaal enthousiast en vol goede moed op hun socialmedia-aanwezigheid storten. Je...
Je creativiteit omzetten in meer omzet en winst
Als ondernemer ben je creatief. Je denkt na over de markt, over je klanten. Je ontwikkelt nieuwe diensten en producten. Je ontwikkelt ideeën om je te onderscheiden van je concurrenten om de aandacht van je doelgroep te trekken. En in je werk zelf ben je ook creatief:...
Stappenplan voor contentcreatie
Content creëren voor je social media? Volg elke week of 14 dagen dit basis-stappenplan Een dag in de week werken aan je marketing en contencreatie is een advies dat ik elke zzp’er geef. Liefst nog meer dagen.Waarom? Marketing voer je omdat je zichtbaar wil zijn...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties