Veel concurrentie in jouw vakgebied? 7 tips om je te onderscheiden

Veel concurrentie in jouw vakgebied? 7 tips om je te onderscheiden

Op Twitter ging het afgelopen weekend aardig los over de kwaliteit van de coaches – en vooral de coaches die zich op Instagram presenteerden. Op Instagram werd op die discussie aangehaakt door verschillende andere coaches. Het is niet een nieuwe discussie: ieder jaar laait die wel op. En het klopt, er zijn veel coaches. Net zoals er veel VA’s zijn en veel stylistes. Veel webdesigners, veel …

Het kan zijn dat je je aangesproken voelt. Het kan ook zijn dat je denkt: ja, maar dat is op mij allemaal niet van toepassing! Terwijl het toch ergens vervelend voelt. Ook als je die coach bent met een hele bult ervaring, papieren en wijsheid. Door jezelf op een onderscheidende manier te profileren, hoef je dat gevoel niet te hebben en zorg je ervoor dat jij en je mensen weten dat het goed is bij jou.

In dit blog geef ik 7 belangrijke tips. (Waar ik in de voorbeelden ‘coach’ schrijf, kun je ook een ander beroep invullen.) There we go:

1. Ga bloggen

Ga bloggen. Op 1. Met stip. Met ster. En hoe meer hoe liever. Liefst elke week. En iets meer mag ook. Door te bloggen laat je duidelijk je expertise zien. Zorg dat je in je blogs tips geeft die er echt toe doen, geen algemeen verhaal dat je overal kunt lezen. Schreeuw van de daken dat jij dat blog hebt. Laat het een fijne omgeving zijn voor jouw mensen om daar te lezen: laat het een onderdeel van hun weekendritueel worden: lekker wat bladen lezen, de krant en dan je blog.

2. Kies je niche en een specifieke groep klanten

Zorg dat je een heel specifieke niche hebt, die je koppelt aan een heel specifieke groep klanten. Ja, je leest het overal. Maar door heel specifiek te zijn ben je meteen heel duidelijk. Het liefst ben je er voor iedereen. Dus ben je zo algemeen mogelijk, waardoor je bijna niemand aanspreekt. Als jij aangeeft dat jij businesscoach bent voor 50+vrouwen die hun eigen coachpraktijk willen starten, dan ben je heel specifiek. En je bent niet zomaar een businesscoach, maar jij bent de businesscoach die zich vooral richt op de winstgevende presentatie van de coachpraktijk. Door zo specifiek te zijn, wordt het ook makkelijker je blogs te schrijven.

3. Verlies nooit je ware intentie uit het oog

Verlies NOOIT je ware intentie uit het oog als je je marketing gaat voeren. Marketing zet je in om onder de aandacht te komen van de mensen die jij zo graag wil helpen met je bedrijf. Je ware intentie is mensen helpen waarbij je een achterliggend groter doel wil bereiken. Dat doel heeft niet te maken met jou, maar met je mensen. Let op: wanneer je marketing gaat voeren om geld te verdienen wordt dat gevoeld. De intentie valt weg. Dan krijg je een vorm van paniekmarketing: “Kom kom kom dan!” Marketing wordt dan al snel schreeuwerig. Natuurlijk is marketing bedoeld om geld te verdienen, maar dat geld is het gevolg van de goede marketing die je voert, die gericht is op je intentie.

4. Zorg dat je boodschap kristalhelder is

Zorg dat je een boodschap duidelijk is. Kristalhelder. Een statement, noem ik dat. Wat kun jij zeggen dat niemand anders zegt? Wat pak jij anders aan dan anderen? Waar wijkt jouw visie echt af van die van de anderen? Misschien heb je een eigen aanpak ontwikkeld daardoor, een eigen methode. Het kan een idee zijn om dit te doen. Als je dit doet, bouw het dan ook uit. Je zou het zelfs een podium kunnen geven. Pak dit professioneel aan.

5. Geef je ervaring een podium

Het wordt steeds belangrijker: laat zien hoe jou ervaring is opgebouwd. Ik gaf in het blog over de ‘Over-mij-‘pagina op je website aan dat mensen niet wachten op je cv. Dat klopt. Maar laten zien dat je wel degelijk een behoorlijk aantal jaren ervaring hebt, dat je bent gecertificeerd – als dat van toepassing is, dat je in de media hebt gestaan, welke successen je hebt behaalt (reviews van klanten): draagt zeker bij aan het jezelf onderscheiden. Zie het als bewijsmateriaal. En in de wereld waar steeds meer concurrenten de markt betreden, is het dit toch erg belangrijk.

6. Schrijf je boek

Schrijf dat boek! Ik kan me voorstellen dat je denkt: iedereen schrijft een boek. Ik kan je vertellen dat meer mensen ZEGGEN dat ze een boek schrijven, dan dat ze het daadwerkelijk doen. Daarnaast zijn er veel onafgemaakte boeken, omdat tijdens het schrijven toch wordt getwijfeld aan de kwaliteit (waar schrijfcoaching je echt enorm bij kan helpen). Met dat boek onderscheid je je van collega’s in de markt. Doe er eens een klein onderzoek naar. Wie hebben er al een boek geschreven? Waar gaat dat boek specifiek over? Hoe zou je jouw boek dan aan kunnen vliegen?

7. Zet je mensen aan

Zet je mensen AAN. Breng je mensen met de content die je maakt en de teksten die je schrijft (ook voor dat boek), in een actiestand. Door oprecht inhoudelijke – je meent wat je vertelt en bent er zeker van –  en werkende content maken. Wat is werkende content? Heel eenvoudig: je geeft tips waar je mensen echt mee vooruit kunnen. Expertblogs noem ik het. Je helpt met deze blogs je mensen al vooruit voor ze überhaupt klant van je zijn. Ik gaf dit aan bij 1 en dit is de verdieping. Wanneer je schrijft vanuit het derde punt, dan schrijf je juist meer inspirerend. In beide gevallen breng je de mensen in actie. Vanuit hun hoofd en vanuit hun hart. Laat je niet tegenhouden door de gedachte dat ze dan dus geen klant meer van je worden. Het tegenovergestelde is waar.

Door met deze 7 tips aan de slag te gaan, kunnen je mensen het kaf van het koren scheiden. En ben jij niet meer gevoelig voor enige discussie als het gaat over de kwaliteit van de mensen in je branche.
Of je nu een coach bent of niet.

Zet ze in.
Lieve groet, Marianne

PS: Op 11 en 17 februari geef ik de gratis online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’. Dit geeft je nog meer input die je gaat helpen hierbij. Schrijf je zeker in als jij wil leren hoe jij je onderscheidt van collega’s in de markt en je hier echt stappen wil gaan zetten.
Ja, ik doe mee met de gratis online workshop!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom? Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen. Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: