Consistent. Maar wat is dat dan?

Consistent. Maar wat is dat dan?

Je hoort het iedere keer weer. Als je wil groeien met je bedrijf en meer mensen wil bereiken, moet je consistent zijn. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe zorg je daar dan voor? Wanneer je dokter Google hiernaar vraagt, krijg je – met alle respect – artikelen te zien die het nog steeds lastig te begrijpen maken. Helemaal wanneer het in samenhang met marketing wordt gebruikt.

Ik dacht: ik geef er een Marianne-uitleg aan, dus lekker in jip- en janneketaal (dat je wel degelijk zonder hoofdletters schrijft 😉 )

Consistent betekent volgens Van Dale: samenhangend, hecht.
En nu ga ik je laten voelen wat dat dan kan betekenen in je marketing én voor je positionering (je branding als expert) door een paar voorbeelden te geven van wat niet consistent zijn doet.

Als iemand niet consistent is

Je raakt het meest van je à propos (en later zelfs geirriteerd) door iemand die de ene dag het ene zegt en de andere dag compleet iets anders kan zeggen. We raken van ons stuk als we denken: hee, dat is een interessant mens om te volgen, terwijl daarna blijkt dat die het steeds over andere dingen heeft, zonder enige onderlinge samenhang hebben. Er is geen touw aan vast te knopen. Dat is het effect van niet-consistent zijn.

Nog even een voorbeeld gericht op je online aanwezigheid als ondernemer. Je gaat van het ene kanaal naar het andere, maar bent dan ook volledig uit beeld waar je was. Je mensen weten niet meer waar ze moeten zijn om jou te vinden. En dan ineens ga je ook bij dat andere kanaal weer weg om je te storten op een ander kanaal.
Ook dan ben je niet consistent. Je bent ook niet consistent als je een nieuwsbrief gaat verzorgen en je stuurt er geen of misschien heeeeeel af en toe een.

Wat is het effect van wel consistent zijn?

Consistent zijn is dus van belang voor de mensen op wie jij je marketing richt, zodat zij jou begrijpen én begrijpen dat jij die expert bent. Expert op het gebied van X die elke week dat gave monsterblog op LinkedIn publiceert. Daarnaast is constistent zijn voor jou van belang omdat het je helpt een focus te kiezen en die vast te houden.

Consistent zijn is wat bijdraagt aan het vertrouwen van jouw mensen in jou. Jij doet X en bent op Y en Z te vinden. En iedere keer breng jij weer wat moois wat past in de lijn bij wat je ook allemaal eerder al hebt verteld.

Er is nog een dynamiek die een rol speelt. Consistent zijn is een van 6 overtuigingsprincipes waar Robert Cialdini over schrijft. Zeker even waard om wat YouTube-tijd in te steken of zijn boek(en) te lezen. Een van die principes is dus consistent zijn. Hij legt het als volgt uit: als een mens eenmaal een keuze maakt, heeft ie er geen zin in om weer een andere keuze te maken. Mensen blijven graag trouw aan hun genomen beslissingen. Kies je eenmaal voor Samsung, ga je daarna niet (snel) over naar Apple. Heb je eenmaal je administratie ergens ondergebracht, ga je niet snel over naar een andere administrateur. Moet je weer alles opnieuw af gaan wegen. Daar heb je ook gewoon geen zin in (gemak).
Daarnaast weten we als mens onbewust dat vasthouden aan je principes iets doet met anderen. Vasthouden aan principes maakt ons op een bepaalde manier betrouwbaar, in de ogen van anderen.

Dus terug naar jou. Consistent zijn: nu weet je wat daarmee wordt bedoeld en welke kracht consistent zijn geeft aan jou en je bedrijf. Aan je expertpositie.
Een van de manieren om bewust consistent te zijn, is het werken met contentlijnen – meer hierover in Contentlijnen in je contentstrategie

Wees alert op hoe consistent jij bent, in je communicatie naar buiten toe.
Maak keuzes in je marketing in en pak daarop door.

Heel veel succes en heb je vragen? Stel ze gerust!
Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: