Content als strategie?

Katja, Elise en Joe: the beginning. Content als strategie

Een paar jaar geleden was ik bij de Familie van I, een bedrijf dat allerlei trainingen geeft over het publiceren op het internet. Ik volgde een pop-up-schooldag in Utrecht waarin het opstellen van een goede blogstrategie centraal stond. Een superdag die een bult energie gaf waar je u tegen zegt en die ervoor zorgde dat ik mijn eerste publicatie-regelmatigheidsafspraak maakte (met mezelf). Ik moet zeggen: die afspraak loopt goed. Inmiddels publiceer ik zelfs bijna dagelijks een blog.

Katja Staring en Elise Roders stopten mij en mijn collega-bloggers een hele dag vol met tips, en zetten mij onder andere op het spoor van Joe Pullizzi, the King of Content, zoals hij wel wordt genoemd. Deze auteur van het boek ‘Epic Content’ is ook al een paar jaar een echte facebook-vriend. En zoals alleen een Amerikaan het kan doen, maakt Joe Pullizzi content tot een ‘rock & roll way of live’. Geweldig! Maar past dat dan wel zo goed bij ons als nuchtere Nederlanders?

Jawel hoor. Even los van het feit dat je je als contentschrijver of -marketeer volgens Joe ook een rock & roll kledingstijl mag aanmeten, geeft hij verschillende grandioze tips om je bedrijf naar een nieuw level te brengen. Tips die overigens ook uit de monden van andere succesvolle Kings of Content komen, dus ze zijn  wel degelijk waardevol. En dat vond ik, toen ik begon, gaaf om te gaan testen. En dat doe ik nog steeds. Vanaf dat ik dit actief ben gaan doen, startte een nieuwe groeifase. Voor mij en voor mijn bedrijf. Ik ging gericht doelstellingen bereiken. Door content te delen. Dat bleek al genoeg.

Content delen. Delen, delen, delen!

Natuurlijk wil jij ook jouw doelstellingen bereiken. Content inzetten als strategie past m.i. juist perfect. Iedereen is online op zoek naar informatie.

Elke organisatie zit vol met content. Elke organisatie heeft kennis in huis omtrent de producten of de diensten die zij levert. Jij dus ook. Stel; je hebt een winkel in elektrische fietsen. Jouw doel is uiteindelijk meer mensen op die fietsen krijgen. En dus een fiets bij jou aan te schaffen. Goed. Laten we beginnen. De belangrijkste vraag is dus: welke content kun jij delen als onderneming?

Waar kun je het over hebben als je elektrische fietsen verkoopt? Je kunt:

  • Vertellen over de techniek
  • Regelmatig onderhoudstips geven (leuk in video!)
  • Vertellen over je services
  • Een blogverslag maken van een dagje dat je zelf bent gaan fietsen – aantal kilometers – waar geweest – hoe hard – welke fiets, enz.
  • Een dagtrip plannen met anderen die ook zo’n fiets hebben (of een testfietsdag organiseren)
  • Een blogverslag maken van die dag
  • Vragen laten stellen door fietsers over hun fiets en die beantwoorden

Brainstorm er gewoon eens losjes over. Wat zou jij allemaal kunnen delen vanuit de kennis die jij in huis hebt? Welke onderwerpen kan het over gaan? Als je zo een lijstje maakt, heb je al een paar voorbeelden van hoe je je blog, en ook je Facebook-pagina kunt gaan vullen. Facebook? Of toch iets anders?

Blog? Facebook? Twitter? Instagram? Of …

Ja, ook een belangrijke vraag. Waar ga je je content plaatsen? Waar zijn jouw potentiële klanten te vinden? Hoe bereik je die het beste?
Het geheim? Een mengelmoes van verschillende media gebruiken?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Je kunt een kanaal helemaal gaan beheersen en daarna doorpakken naar een ander kanaal. Je kunt ook overal proberen aanwezig te zijn. Wat je ook kiest, er is maar 1 geheim dat te maken heeft met je succes:

Regelmatig van je laten horen met informatie gericht op wat de lezers zoeken. Dat is het geheim. Delen, delen, delen.

Zoals de verschillende Kings of Content zeggen: Jij bent de uitgeverij die allerlei informatie biedt over jouw product of dienst. Informatie die jouw relaties en potentiële klanten super interessant vinden om te weten. Die ze zoeken omdat ze die nodig hebben. Jij geeft het en daarom ben jij iemand die ze graag blijven volgen. Dat is het idee achter content als strategie. Kennis delen waar jouw mensen blij van worden. Waar jij het fijn vindt om te zijn, wat mij betreft. Zorg dat je er regelmatig bent. Alleen zo kun je opgemerkt worden. Gevonden. En blijven mensen hangen bij jou.

Content zorgt ervoor dat mensen zich graag langere tijd bij jou en in jouw (online) omgeving ophouden. Dat geeft jou de kans een band op te bouwen. En dat is wat je uiteindelijk wil bereiken. Dat is wat aan de basis ligt van de groei van je bedrijf.

Dat het zo werkt, ben ik inmiddels levend bewijs van. Ik word bijna dagelijks online gevonden en gecontacteerd door geïnteresseerde ondernemers, mijn trainingen zijn steeds gevuld, ik werk veel 1 op 1 met prachtige ondernemers op een manier die energie geeft … 
Toen ik die dag naar Utrecht reed, en in een flinke file kwam, stonden de tranen me in de ogen. Ik wist dat ik mijn bedrijf een twist moest geven om opnieuw door te pakken na verschillende afslagen te hebben genomen (toch een baan en een serieuze overweging mijn carrière te switchen naar de horeca). In die file met die tranen had ik deze flow niet voorzien. Door te kiezen voor een contentstrategie waarin het bloggen de hoofdmoot is …
Mijn contentstrategie voor komend jaar staat alweer bijna klaar op dit moment. En wat heb ik er zin in. Omdat ik weet wat het brengen gaat.

Wil jij voor komend jaar ook een gedegen contentstrategie gericht op de groei van je bedrijf hebben?
Dan is de VIP-dag Contentstrategie iets voor jou!

Schuif jij aan bij mij?
Lieve groet, Marianne

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: