Contentcreatie: mijn geheime schrijf-hack
Contentcreatie: mijn geheime schrijf-hack
Een van de belangrijkste vragen die mijn klanten stellen gaat over contentcreatie. Die vraag is: wat voor content kan ik schrijven? Met andere woorden: waar moet het over gaan? In dit blog geef ik je de hack die tot duver geheim is gebleven. Niet omdat ik het niet wilde vertellen, maar omdat ik zelf niet in de gaten had dat dit een belangrijke hack kan zijn.
Wanneer je als klant deelneemt aan mijn contentmembership, of een Vip-dag Contentstrategie boekt, dan bekijken we op strategische wijze welke onderwerpen slim zijn om op te pakken. En ook dan helpt deze hack je enorm om in de flow te blijven van het schrijven.
Sowieso is mijn startadvies altijd, voor iedereen (geen geheim dus): welke vraag wordt het meest aan jou gesteld?
Even voor jou ter herkenning: zo startte ik dus ook dit blog, en start ik veel vaker content die ik deel.
Met die vraag in gedachten ga je schrijven. Over het schrijfproces heb ik meerdere blogs geschreven, dus wil je je daarin verdiepen, dan kijk even naar de artikelen in de categorie Bloggen
Wat ik nog niet eerder heb gedeeld is deze hack: schrijf ál je content in één document. Of je schrijf in Google docs of Word, maakt niet uit, maar schrijf alles in één document. Je posts voor op je socialmediakanalen, je nieuwsbrieven, de topiclist voor je podcast, je blogs, je schrijft ze op deze plek allemaal achter elkaar door.
3 redenen waarom je je content in één document schrijft
- Je inspireert jezelf. Wat vaak gebeurt tijdens het schrijven is dat er ideeën oppoppen over wat je óók nog zou kunnen vertellen. Een veelgemaakte vergissing is dat die meegenomen worden in de tekst die je aan het schrijven bent, waardoor je af gaat wijken van de rode draad. Toch wil je die onderwerpen niet uit het oog verliezen. Je schrijft ze dus meteen onderaan je content-document. Wanneer het dan tijd is om nieuwe content te creëren, heb je je onderwerpen al klaarstaan! Je hoeft dus niet meer te bedenken waar het over gaat.
- Je weet in welke ‘flow’ de grootste fans van jouw content zitten.
Wie zijn je grootste fans eigenlijk? Dat zijn de mensen die álles volgen wat je doet. Dat zijn er voor de gemiddelde zzp’er die zelf haar marketing doet geen duizenden. Dat hoeft ook niet (in tegenstelling van wat we vaak denken). Een kleine groep vaste, trouwe fans van jouw content zijn je beste ambassadeurs en most likely je (nieuwe) klanten. Door je content in één document te zetten, weet je wat je eerder hebt gedeeld en kun je een lijn in je verhalen trekken die je anders mist, maar die je grootste fans wel volgen!3. Het stimuleert doorschrijven. (En het batchen. Batchen is meer content tegelijk maken om gedurende een bepaalde periode te verspreiden: 3 blogs in één schrijfsessie en 9 posts bijvoorbeeld.) Goed. Terug naar het stimuleren van het doorschrijven zoals ik het hier bedoel. Een van de grootste fysieke blokkades die je tegen kunt komen wanneer je content wil gaan schrijven, is de knipperende cursor op een blanco document. Daar moet iets komen te staan. Die cursor wacht tot jij gaat typen. Direct komt dan de vraag naar boven: wat moet ik nu schrijven? Of: hoe ga ik beginnen? Schrijf je je content in verschillende documenten kan het afsluiten van een geschreven artikel ook je creatieproces afsluiten. Zo kom je steeds weer terug in een verlammend begin van een nieuwe tekst. Door alles achter elkaar te schrijven in een document, onderbreek je de flow die door het schrijven is ontstaan niet en ga je makkelijker door met het volgende.
Wanneer je dan nieuwe content gaat schrijven op een ander moment, lees je even terug in het document wat je allemaal eerder hebt geschreven en gedeeld, waardoor je gemakkelijker in de schrijfflow komt om nieuwe content te maken.
Alles in één document dus! Dat is de geheime hack die ik gebruik – waarvan ik niet eens in de gaten had dat ik die helemaal nog niet gedeeld. Nu niet meer geheim! Ik ben heel benieuwd wat je van deze schrijf-hack vind en of je deze ook gaat proberen.
Laat je me dan weten wat de hack voor jou doet?
Succes en lieve groet, Marianne
Als je je inschrijft voor Mariannes Mail, mijn onregelmatige nieuwsbrief, krijg je het e-book 22 ideeën om je creativiteit een boost te geven CADEAU. In dit e-book nog veel meer hacks voor iedereen die zich af laat remmen bij het creëren van content en daardoor minder online zichtbaar is dan die zou willen. Wat dat is het gevolg ervan. Schrijf je meteen in: JA, ik wil Mariannes Mail!
Write something worth reading, or do something worth writing …
Benjamin Franklin
Meer blogs
Beschermd: Hoe jouw energie je business kan afremmen
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer...
STOP jezelf te boycotten (alleen lezen als jij ook altijd 100.000 ideeën hebt)
“Aaarrggghh, dan kan ik zo boos worden op mezelf. Waarom doe ik het dan niet? Ik wéét dat ik het kan. Maar kom gewoon niet in die actie of maak het niet af. Zo frustrerend. En helemaal als ik het idee alsnog bij iemand anders, uitgewerkt en wel voorbij zien komen...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties