Contentstrategie – hoezo strategie?

Contentstrategie – hoezo strategie?

Ik kan me voorstellen dat je misschien denkt: oké een plan. Een plan voor 2021 dat lukt me wel. Een contentplan ook nog wel, maar hoe moet ik ‘strategie’ zien? Ik ga je hierbij helpen in dit blog. Pak er zeker even jouw doelstellingen voor komend jaar en je 2021 (Content)plan bij.

Wat betekent strategie eigenlijk?

Een strategie ís een plan waarmee doelstellingen worden gerealiseerd. De klassieke definitie is: Het bepalen van de doelen van een onderneming en het geheel van samenhangende keuzen met betrekking tot de inzet van middelen en deelactiviteiten om die doelen te realiseren.

Daarbij zijn sowieso een tweetal vragen van belang:

1. Welke kansen zijn er en hoe ga jij je kansen optimaal benutten?

Om een strategie te bepalen die je helpt je doelen te bereiken moet je wel weten welke kansen je hierbij kunnen helpen. Wat zijn kansen eigenlijk? Met kansen wordt bedoeld: de kansen die je hebt om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de klant die jij het liefste helpen wil met je product/dienst. (Zie hier hoe mooi dit aansluit op het vorige blog.)

Hoe ontdek je welke kansen er zijn?
Door goed te onderzoeken wat er in het leven van je klanten en in de markt speelt.
Inspelen op de behoefte van je klant – is een kans
Samenwerken – is een kans
Een nieuwe trend – is een kans
Welk ‘gat’ wordt nog niet ingevuld door collega’s in de markt?  Dat gat – is een kans.
Welke tijd van het jaar biedt een mooie kans voor jou? – Die tijd – is een kans.
Dus: welke kansen zie je, welke kies je en hoe ga je die optimaal benutten?
Hier komen content en de invulling van je diensten en producten om de hoek kijken. Weet je waar de kansen liggen én vul je die in met dat waar je goed in bent, dan is dit dé combinatie om te bieden aan je klant. Dat is wat een contentstrategie voor je doet.

2. Welke middelen en deelactiviteiten ga je inzetten?

En dan bedoel ik dit nog niet in detail, zoals hoe vaak je een blog gaat plaatsen bijvoorbeeld. Maar je gaat wel kiezen welke middelen je opneemt in je strategie.
Denk dus aan blogs, socialmediakanalen (welke?), video, podcast, live-uitzendingen, brochures, online netwerkbijeenkomsten …
Hoe zorg je ervoor dat je de kansen kunt pakken? Daar zet je dus die middelen voor in en daar deel je de content die je maakt.

Gevaar; kies niet te veel tegelijk!

Je kunt wel op alle kanalen aanwezig willen zijn, en alle kansen die je ziet willen benutten maar hoe druk krijg je het dan? Daarnaast is dat waar je focus verliezen kunt. Maak dus bewuste keuzes als je met je strategie aan de slag gaat. Zorg dat je weet hoe een kanaal werkelijk in elkaar steekt en benut dat kanaal optimaal, focus je op de content waarvan jij denkt dat die het meeste gaat brengen (hoe specifieker hoe beter) en voilà, daar is je strategie.

Analyseren en bijsturen

Vergeet sowieso nooit om regelmatig te gaan onderzoeken hoe je inspanningen het doen. Gaat het de goede kant op? Of lijkt het niet op te leveren wat je graag zou zien dat het oplevert? Hoe komt dat? Is er een nieuwe dynamiek gaande? Zijn er andere ontwikkelingen van invloed? Hou je genoeg focus? Enzovoorts …

Een perfecte start van het nieuwe jaar. Boek nu je VIP-dag Contentstrategie. We gaan kijken naar wie jouw ideale klant is en wat die nodig heeft van jou (waarbij we dus ook jouw expertise onder de loep leggen). Zo komen we op een strategie die jij kunt inzetten én die resultaat oplevert! Meer informatie: VIP-dag contentstrategie

Ik zie je graag bij mij aan tafel!
Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ContentClass 28 januari; Inspirerende teksten schrijven

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën Als je eenmaal op de frequentie zit waar de contentideeën om de haverklap binnenvallen, dan kan dat best overwhelming zijn. Zoveel ideeën om in content uit te werken, maar so little time. Maar goed, je schrijft ze allemaal op. En wat dan? Ik...

Pit in je blog

Pit in je blog

Pit in je blog Hoe zorg je ervoor dat je pit in je blog krijgt? Niemand leest een lang blog helemaal door zonder dat het pit heeft. Wat is pit? Voor mij betekent pit dat het blog steeds opnieuw iets in de lezer raakt, waardoor hij echt door wil lezen. Iets wat steeds...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: