Corona, december en jouw omzet

Corona, de decembermaand en jouw omzet

En dan moeten ook jouw deuren dicht. Zo heftig. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je toch op een bepaalde manier kunt blijven draaien? Wat als je nog niet dicht hoeft, maar die regionale lock down boven je hoofd hangt? Wat als je al dicht bent, en het water je inmiddels aan de lippen staat?
Wetende dat die decembermaand eraan gaat komen? Wetende dat daar veel omzet te maken is (en was)? Wetende dat je die gewoon ook nodig hebt?

Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik heb wel een vermoeden waar het op uitdraait. Mijn vermoeden is dat we nog wel wat langer in deze situatie zitten. En ook de kerst zal denk ik niet ouderwets gezellig met ‘z’n allen’ gaan worden. Natuurlijk hoop ik van harte dat ik het mis heb hier.

Maar wat als dat niet zo is? Ik denk in dit blog met je mee. En zet, terwijl je leest, een speciale kijker op de decembermaand. Laat je inspireren. Denk niet in nee’s of ja maars: denk in ‘hoe kan ik dit realiseren voor mij?’ En bedenk ook dit: als je dit eenmaal voor je business hebt opgezet, dan kun je het straks als je weer opengaat ook laten doorgaan. De kans dat je dan een blijvende éxtra inkomstenstroom hebt gecreëerd is heel groot.

Mijn advies: online

Het is nu slim om te bekijken wat je online kunt doen, als je dat niet in de vorige lock down al gedaan had. Online gaat alles door én online is waar je mensen te vinden zijn. Meer en meer, vaker en vaker. Online is een manier om fysiek contact te vermijden en toch contact te leggen en te houden – in verbinding te zijn. En het is fijn als jij daarbij kunt zijn.

Hoe dan? Wat kun je doen?

Denk even met me om.

Of je nu een winkel hebt, een restaurant, een donkerbruin café, zoals mijn lief, een sportschool: dit is voor iedereen in te zetten en te realiseren. Het is alleen van belang dat je buiten je gebaande paden gaat denken. Wat is er wel mogelijk? Hoe kun je onderstaande ideeën inzetten voor jou?

Drie ideeën om toch omzet te genereren

  1. Maak een Facebookgroep aan. Dus bij de Facebookpagina die je hebt. Ik ga ervan uit dat je zo’n pagina hebt. Heb je die niet, dan is het aanmaken van de pagina stap 1. Even Googelen en je weet hoe.
    Waarom een groep? Een groep heeft – anders dan een pagina – meer een club-karakter. Zit je in die groep, dan hoor je bij de club. Mensen willen graag bij een groep horen, dat zit in onze natuur (heeft te maken met onze drang te overleven). In die groep kunnen mensen contact leggen met elkaar, met elkaar praten en sparren over dat wat jij in die groep deelt. Jij bent de beheerder en moderator van de groep.
    Wat kun je dan delen in die groep?
    Als eerste vooral tips. Hoe kunnen deze mensen in jouw club de dagen overleven zonder jouw fysieke aanwezigheid, maar wel met jouw digitale aanwezigheid?
    Brainstormend:
    Ga een keer per week live in de groep en geef eenvoudige thuisstylingtips. Hoe kan iemand het thuis gezellig maken? Gebruik producten uit je winkel en geef aan dat ze bij jou besteld kunnen worden en dat jij ze verstuurt.
    Ga eens per week live en bespreek per live 3 verschillende speciaalbiertjes (of andere drankjes) die perfect zijn voor de kerstperiode. Doe dit vanuit je kroeg. Geef aan dat mensen de biertjes (eventueel met een hapje erbij) bij jou kunnen bestellen. Jij bezorgt.
    Ga eens per week live en geef 3 simpele oefeningen die jouw mensen thuis kunnen doen om fit te blijven. Doe ze voor. Geef aan dat je zo lang het kan personal training buiten geeft, één op één, en dat die bij jou te reserveren zijn. Ga live en geef nu al mooie kerstmenu-ideeën.

Maak altijd de combi met wat er bij te koop is bij jou. Zonder TelSel te worden, let daar wel op. Maak het goed, interessant, leerzaam en gezellig. Dan volgt de volgende stap vanzelf.

  1. Pak je website op. Zorg dat je website helemaal bij de tijd is en dat die lekker kan draaien. Dat is je online winkel namelijk. Je kunt hier je producten een plek geven en die verkopen.
    Maar er is nog iets. Van alles wat jij in huis hebt aan ervaring en kennis kun je een training maken, een online cursus. En nee, je hoeft hiervoor niet per se een inlogruimte te hebben op je website voor mensen die mee willen doen (wat vaak wordt gedacht). Als mensen maar wel kunnen kopen op je website. (En zelfs dat zou niet per se hoeven – maar het is wel gemakkelijk).
    Wil je snel schakelen, dan tik je de training niet eerst uit of maak je er niet eerst video’s van. Nee, dan geef je die live. Of in een FB-groep (alleen voor de deelnemers aan de training), via WebinarGeek, via Zoom, via YouTube: er zijn superveel mogelijkheden!
    Wat voor trainingen of cursussen geef je dan?
    Denk aan styling, denk aan koken, denk aan danslessen, denk aan yoga, denk aan wijnen en bieren, denk aan … wat past er bij jouw bedrijf?
  1. Wat kun jij (voor mini-training) maken die speciaal voor december in te zetten en te verkopen is? Je huis klaarmaken voor kerst. Sintgedichten schrijven. E-book Kerstmenu a la Michelin. Decemberkilo’s thuistraining. Bloemschikken.

Deze drie tips helpen je alvast omdenken. Waarbij het echt nodig is om eerst alle bezwaren aan de kant te schuiven en als je dan een idee hebt, te gaan kijken hoe je die bezwaren zou kunnen tackelen. Er is altijd een weg. En als je die hebt gevonden kan die stroom je nu helpen en eventueel dus zelfs blijven bestaan, ook als we weer terug mogen naar het oude normaal …
Ook ik dacht ooit – zonder Corona – hoe kan ik als tekstschrijver online ook een inkomstenstroom genereren? En moet je kijken wat er nu allemaal mogelijk is bij Tekstgericht.

Heb jij ideeën uitgewerkt en wil je kijken hoe je die in de markt kunt zetten en kunt houden? Reserveer dan een VIP-dag Contentstrategie. Dan gaan we in op hoe contentmarketing jouw idee een succesvol podium kan geven. Op hoe jij online kunt laten zien dat het er is op zo’n manier dat jouw mensen graag aan de slag gaan met of gaan kopen wat jij te bieden hebt.

Meer over de VIP-dag Contentstrategie lees je hier.

Veel succes!
Marianne

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: