Corona. Hoe zorg je dat je niet opbrandt door stress?

Corona. Hoe zorg je dat je niet in alle stress opbrandt?

Langzaam lijkt het te landen. Corona. Mensen die ziek worden, mensen die overlijden. De journaals en tv-programma’s gaan bijna nergens anders over. Dan zijn alle events geannuleerd. Er zijn geen groepsworkshops meer. Geen groepslessen. Geen massages. Geen schoonheidsbehandelingen, enzovoorts. Je zaak is misschien dicht. Voor sommigen komt het als een klap, anderen zagen het al aankomen. De stress is voelbaar, overal.

De stress van Corona heeft effect op je. Op je bedrijf, op je klanten, op je omzet en op je ondernemerschap. Het heeft effect op je denken. Het vreet energie. Terwijl je die nu juist zo nodig hebt. Hoe zorg je er nu voor dat je niet opbrandt in al die stress?

Ik denk dat daar maar een regel voor geldt: doen wat goed voelt voor jou. Elke dag opnieuw, in het moment van die dag. Maar hoe doe je dat dan? Zonder dat je je mee laat sleuren door anderen? Door alle verhalen die je om je heen hoort?
In dit blog deel ik hoe ik dit doe. Ik vertel je hoe ik ervoor zorg dat ik in een positieve flow blijf zitten, ook in deze Coronatijd. Misschien inspireert het je en doe je ideeën op.

  1. Voor ik uit bed stap doe ik twee dingen, speciaal in deze Corona-periode. Ik denk aan alles waar ik dankbaar voor ben, en
  2. ik bedenk wat ik vandaag ga doen voor mijzelf waar ik blij van word/energie van krijg. Daar neem ik ergens op de dag ook tijd voor. Je kunt dit ook omvormen naar jezelf vragen wat je die dag nodig hebt om de dag lekker door te komen. En jezelf dat ook geven.
  3. Zodra ik uit bed kom, ga ik schrijven. Wat er in me opkomt. Dat deed ik altijd al natuurlijk, maar ook in deze tijd is het goud. Door op papier ruimte te geven aan wat mijn gedachten bezighoudt, draag ik die gedachten niet steeds met me mee. Er ontstaat dus ruimte in mijn hoofd.
  4. Na het schrijven stel ik een nieuwe vraag: wat kan ik vandaag doen voor mijn bedrijf? Qua zichtbaarheid? Qua vindbaarheid? Qua inkomstenflow? Dat pak ik op.
  5. Nog een vraag om te beantwoorden: wat kan ik vandaag doen voor mijn huidige klanten, leads en volgers? Dat pak ik op.

Met ‘dat pak ik op’ bedoel ik; dat doe ik.

  1. Daarbij doe ik wat nodig is voor mijn bedrijf: denk aan afspraken die online zijn, geplande schrijfopdrachten en manuscriptcoachings die doorgaan. Is je zaak dicht, dan kun je toch een heleboel doen. Een voorbeeld van mijn Lief, met een eigen horecabedrijf dat nu gesloten is: hij is de hele zaak aan het opknappen – alles wat hij wilde doen als hij de tijd zou hebben, dat doet hij nu.Het doen in de voorgaande punten is wat dagelijks dat goede gevoel geeft aan mij. Zo van Ýes. Toch mooi gedaan!’ Instant geluk. Ook lief komt weer tevreden naar huis. Zorgen verdwijnen niet, maar het gevoel wordt anders en draait naar constructief. Je gaat kijken hoe je ze aan kunt pakken.
  2. Lukt iets niet zoals ik het wil, dan is het oké. Er komt vast een volgend moment. Ik ga niet ergens aan trekken omdat ik het per se voor elkaar wil krijgen als het toch niet lijkt te lukken.
  3. Ik kijk maar een keer per dag het journaal. Om 18.00 uur. Kortere versie is prima om bij te blijven.
  4. Ik kijk nóg minder social media: focus ligt op bijdragen en ‘of service’ zijn. Daarbij sluit ik in de avond bewust social media af. Laatste story op Instagram (ik ben actief storievlogger) eindigt met X.M. Een signaal voor mij: loslaten dus.
  5. Ik kies heel bewust wie of ik wel kijk en volg, en welke informatie ik tot me neem. Ik pas wat ik leer direct toe. (Je leert pas echt door het te doen. Je leert ook niet fietsen door ernaar te kijken en aantekeningen te maken, wel?)
  6. Heel bewust of zelfs nog bewuster neem ik tijd voor mijn lieverds … in huis en via digitaal contact: er zijn ook lieverds die ik niet kan zien.
  7. Als ik naar bed ga, dan ‘knip ik alle lijntjes door’. Iets wat ik leerde van mijn spiritueel businesscoach Lonneke Vodegel. Dat knippen heb ik toegevoegd aan iets anders wat ik doe. Namelijk vertellen tegen mijn lichaam dat het nu mag uitrusten en bijtanken. Dat het nu niets meer hoeft, dat het goed is zo … en terwijl ik zo denk en knip, val ik snel in slaap.
    (Wat ook kan, om je mind stil te krijgen, is aan alles denken waar je dankbaar voor bent, of dit opschrijven. Kwestie van proberen of het werkt voor jou.)

Mooie schrijfoefening voor jou

Tijdens het schrijven van dit blog merkte ik hoe fijn het vond om dit overzicht te maken. Wellicht een mooie oefening om dit ook zelf te doen. Even een halfuurtje schrijven en voor jezelf uiteen zetten wat jij kunt doen en wat jou energie geeft. Wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet zo te zijn. Maar misschien heb ik je wel op ideeën gebracht.

Heb jij ook tips die passen? Deel ze dan gerust in een reactie hieronder. Zo helpen we elkaar.

Lieve groet en hou je gezond!

Marianne
PS: Ik schreef ook een blog over het leegmaken van je hoofd in deze stressvolle Corona tijd. Dat blog lees je hier: Hoe maak je je hoofd leeg (in deze Corona tijd)? Lees het om meer inspiratie op te doen.

 

2 Reacties

  1. Lotte

    Inspirerend, dankjewel!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Categorieën

Delen met:

Elke dag een blog

Elke dag een blog

De uitdaging: elke dag een blog Elke dag een blog schrijven en publiceren. Zou het kunnen? Bij alles wat ik heb lopen binnen mijn bedrijf? Het zou mooi zijn. Ik daag mezelf uit. Elke dag een blog. Behalve in het weekend. Of wel, maar dan alleen als ik er zin in heb....

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: