Creativiteit heb je in je

Creativiteit. Je hebt het in je. Ook als je denkt dat dat niet zo is

Creativiteit is een kwaliteit die je in je hebt. Anders had je niet gekozen voor het ondernemerschap. Ondernemen vraagt om het maximaal inzetten van je creativiteit. En dat is waar het wel eens mis kan gaan, helemaal als het om je marketing gaat anno nu. Dat is waar jij als ondernemer ineens op rem kunt gaan staan en omdat je denkt dat je zo creatief niet bent. In dit blog laat ik je zien dat dat wel zo is, zodat jij het ook in je marketing kunt laten stromen.

Online aanwezig zijn essentieel, dat weet je

In mijn optiek is het online aanwezig zijn essentieel om in deze tijd op een fijne manier succesvol te kunnen zijn met je bedrijf. (Hiermee zeg ik overigens niet dat je per se een online verdienmodel moet hebben – alhoewel dat wel ook onderdeel van je bedrijf kan zijn. Het kan zelfs een slim onderdeel zijn om op te zetten naast je reguliere werkzaamheden. Maar dat is een ander blog.). Waarschijnlijk weet jij ook die aanwezigheid essentieel is. Ik geef je eerst nog even aan waarom.

Jouw publiek is online en zit op social media

Jouw publiek zit op social media. Miljoenen Nederlanders zijn actief op Instagram, facebook en andere kanalen. (Cijfers en vergelijkingen van januari 2020 kun je hier zien.) Ervoor zorgen dat je in het vizier van jouw publiek verschijnt, betekent online aanwezig zijn. Kom jij niet in het vizier en anderen wel, dan kan dat betekenen dat jouw publiek heel eenvoudig ergens anders shopt.

Er is dus creativiteit gewenst. Lastig als jij denkt dat je er niet bedreven in bent of dat spannend vindt.

Wat is creativiteit eigenlijk?

Om jou te laten zien dat je wel creatief bent, vertel ik je eerst even wat creativiteit eigenlijk is. Veel ondernemers denken dat creativiteit ‘mooie dingen ontwerpen en maken’ is. Dat is ook creatief. Maar creativiteit is meer dan dat.
In het algemeen betekent creativiteit: het vermogen om iets nieuws te scheppen. Vanuit het ontdekken en zien van een probleem. Het creatieve proces heeft 3 stadia:

  1. Het probleem zien – 2. een oplossing bedenken – 3. die oplossing maken en uitvoeren.

Binnen je bedrijf speelt dat dus op allerlei niveaus. Ik geef 3 voorbeelden.

  1. Je hebt niet genoeg klanten. Je moet marketing inzetten.
    Hoe kun je dat doen en dan ga je dat doen? Dat uitwerken en doen is een creatief proces.
  2. Je klant heeft een probleem. Daar bedenk je een oplossing voor. En die oplossing maak je, koop je in, en bied je aan. Ook een creatief proces. Dat is waar je bedrijf al die tijd al omzet door draait J
  3. Je wil groter groeien met je bedrijf. Hoe kun je dat regelen? Een oplossing kan zijn dat je sowieso gaat kijken welke processen je bedrijf vertragen. Wanneer je die oplossing bedenkt, ga je daar dus mee aan de slag en je processen analyseren. Vervolgens bedenk je een nieuwe oplossing voor die vertragende processen, zodat ze sneller worden. Of een oplossing waardoor ze vervangen worden door een sneller proces.

Deze 3 voorbeelden geven je een idee van wat creativiteit is dus is en hoe jij het al inzet. Je zet het ook in als je voor je bedrijf moet werken en je kind ziek van school thuiskomt. Je werk moet door, net als de zorg voor je kind. Daar bedenk je een oplossing voor. Ook dat is creativiteit. Heb je medewerkers in dienst of werk je met freelancers en een van deze kanjers wordt ziek, terwijl jij een deadline hebt waar die aan mee werkt? Ook dan wordt een beroep gedaan op je creativiteit. Wat eet je vanavond? Ook creativiteit. Geen creativiteit om te koken, dan bedenk je wel iets anders. En dat laatste, lieve ondernemer, is ook creativiteit 🙂

Terug naar de marketing voor je bedrijf, je online aanwezigheid en online zichtbaarheid.
De overtuiging hebben dat jij niet creatief bent, zet een rem op je creativiteit.
Je bent wel creatief, de hele dag door.
Nu je weet wat creativiteit is: probleem – oplossing bedenken – oplossing uitvoeren, betekent dat ook dat je creatief met je die overtuiging om kunt gaan.
Je zet namelijk een rem op de creativiteit die in je zit.
En dat is een probleem (stadium 1).
Hoe kun je die oplossen? Hoe haal je de rem eraf? En als dat te lang duurt, wat kun je dan voor oplossing bedenken (stadium 2)
en uitvoeren (stadium 3)? (Of uit laten voeren? (stadium 3))

Een van de ideeën om de creativiteit op marketinggebied alvast te laten borrelen, is je inschrijven voor de GRATIS online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’ die ik op 10 september geef. Heb jij het idee dat je niet creatief genoeg bent?
Deze online workshop zet je aan – laat je zien waar jij je creativiteit vandaan kunt halen.
Ja, ik doe mee!

Heel veel succes en ik zie je graag de 10e!

Lieve groet, Marianne

PS: Heb jij ook jouw creativiteit ooit op slot gezet door vervelende gedachten? Hoe heb je dat opgelost? Deel het in een reactie. Laten we elkaar inspireren …

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: