De 2 belangrijkste krachten van social media

De 2 belangrijkste krachten van social media

Social media. Vaak denk je dan aan: hoe zorg ik voor zo’n groot mogelijk bereik? Dus dat zoveel mogelijk mensen mijn berichten zien? Hoe zorg ik dat ik super veel likes krijg op mijn bericht? Hoe zorg ik dat zoveel mogelijk mensen mij gaan volgen? Op deze manier denken over je social media is jezelf tekort doen. Zo zie ik het. In dit blog vertel ik je wat de twee belangrijkste krachten van social media zijn.

Online contact: begin een gesprek …

Social media is niet anders dan online contacten. Waarbij jij op jouw kanaal steeds een gesprek begint. Over een onderwerp dat van belang is voor jou en voor de mensen die jij graag zou willen helpen. En soms hoef je niet eens van dat laatste uit te gaan. Je kunt namelijk eigen hersenspinsels delen. Een proces waar je in zit. Zelfs als je zoekende bent, kun je dat delen. Je deelt wat speelt. Wat op dat moment van belang is voor jou. Zie het als een hart-tot-hart gesprek. Ook dat is het begin van een gesprek met jou.

Je start dus een gesprek. Een inzicht, een gevoel, een tip. Vervolgens reageren mensen daarop. Soms geven ze een like, soms niet eens – maar wel in hun hoofd (staat je dus niet blind op ‘echte’ hartjes). Soms sturen ze een rechtstreeks bericht, soms geven ze een reactie onder je post. Dit is waar je gesprek ontstaat. Je connect met elkaar.

Het gesprek hoeft niet altijd heen en weer gesprek te worden, maar het is fantastisch als juist dat gebeurt. Je maakt contact, iemand reageert en jij  neemt de moeite en tijd om terug te reageren. Waarbij je vooral luistert naar wat diegene in een reactie zegt. Want wat die persoon zegt, als reactie op de start van je gesprek, kan weer input zijn voor jou. Voor een nieuw gesprek, een nieuw bericht of een blog op je website bijvoorbeeld. Dat is waarom je oprecht aandacht aan die social media geven mag én alsnog gewoon jezelf zijn.

… en wees jezelf

De magie zit in de interactie en de verbinding met elkaar. Wanneer jij jezelf bent, en dat laat zien, raak je het hart van de ander. Dan leg je verbinding. Ben je niet jezelf, dan verloopt je gesprek en contact ook niet natuurlijk. Wees dus gewoon jezelf. Dat betekent dat je ergens kwetsbaar bent. Super spannend, I know. Maar die kwetsbaarheid, dat is waar mensen zich herkennen in jou. Door je social media herkennen mensen stukjes van zichzelf in jou. Jij bent net als zij. Dat is wat jullie bindt.

De 2 belangrijkste krachten zijn dus: jouw authentieke zelf zijn in wat je deelt. En de interactie aangaan met degenen die hierop reageren: het gesprek ook aangaan. Dat is waar de klik ontstaat en waar je op kunt voortbouwen. Beter 10 fijne en warme contacten die straks graag met jou werken, dan 100 contacten die niet omkijken naar jou.

Stop met het kijken naar de likes en het bereik. Laat dat niet leidend zijn.
Probeer het een tijdje.
Laat je weten wat er gebeurt?

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: