De grootste en belangrijkste valkuil bij het bloggen

De grootste en belangrijkste valkuil bij het bloggen


Bloggen voor je bedrijf. Natuurlijk raad ik iedereen aan te bloggen, om je expertise te delen. Zo kunnen je toekomstige klanten kennismaken met jou. Je inspireert ze, je leert ze iets, je maakt ze blij. Door jouw blogs weten je lezers dat ze bij jou aan het goede adres zijn.

Ik heb het dan nog niet eens over de voordelen voor je vindbaarheid in Google of over wat bloggen voor jou als mens en ondernemer kan doen.

Maar … er is één grote valkuil waar je voor op moet letten. Want als je in die valkuil stapt, is al je tijd en energie voor niets geweest.

Die valkuil ligt in het volgende: de moeilijkheidsgraad van blog.
Je kunt een blog namelijk al heel snel te moeilijk maken voor je lezers.
(Makkelijker zeggen kan ik dit niet.)

Jouw logica is niet onze logica

Vanuit jouw expertise bekeken, is alles wat je vertelt voor jou logisch. Bij jou zijn allerlei kwartjes gevallen en verbanden gelegd, door opleiding en ervaring. Maar wij lezers weten zelfs niet eens dat er kwartjes zijn. Wij liggen een of een aantal stappen achter jou. En dat betekent dat je ons aan de hand mee moet nemen in je verhaal. En niet één keer, maar elke keer weer opnieuw. Doe je dat niet, dan raak je ons kwijt. En kun je gedag zwaaien naar ons als potentiële nieuwe klant.

4 tips om je blog makkelijker te maken voor je lezers

Om je te hierbij te helpen heb ik 4 tips voor je. Als je je blogs aanvliegt en nakijkt met deze tips bij de hand, dan stap jij die valkuil niet in.

  1. Als je gaat schrijven, schrijf dan voor een lezer die helemaal blanco is. Ook al weet je dat je lezers hebt die je al hebt gesproken, of die misschien zelfs al klant van je zijn: schrijf toch voor die blanco persoon. Een blog dat je schrijft is namelijk altijd nieuw en geen letterlijke herhaling van wat je eerder ergens hebt gezegd. (Daarnaast kan elk blog dat je publiceert, nieuwe lezers aantrekken die jou nog nooit eerder hebben gesproken of gezien.) 

    Als iemand gaat lezen, dan begint die bij A om zo door te gaan naar B, C enzovoorts. Je biedt als schrijver dus informatie in hapklare geordende brokjes aan, zodat de blanco lezer die brokjes goed en makkelijk kan verwerken.
    Op basis van hoe goed en gemakkelijk dat gaat, geeft hij jou als schrijver en expert een ‘label’ in zijn hoofd. ‘Jee, wat een lastige tekst. Veel moeilijke woorden die ik niet begrijp. Laat maar, te ingewikkeld. Niet voor mij.’ Of: ‘Oh! Werkt het zo? Nou begrijp ik het! Wat goed zeg, wie is die persoon die dit artikel schreef eigenlijk? Daar wil ik meer van …’ Dat laatste is natuurlijk wat je wil bereiken.
    Stel je dus voor dat je lezer nog niets weet van wat jij in jouw blogs vertellen gaat.

     

  2. Maak stappenplannen, geef lijstjes met tips. Dat zijn de beste hapklare brokjes. Verhef dit tot een kunst. Schenk er aandacht aan.
    Hoe bedoel ik dat?
    Als expert zijn voor jou bepaalde stappen zo logisch, dat je niet eens meer in de gaten hebt dat je ze zet. In je uitleg sla je die dan al snel over. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor bepaalde termen die je gebruikt. Termen die voor jou logisch zijn, maar voor jouw blanco lezer niet. Door een stap te missen of een term niet te begrijpen, is de kans dat die lezer afhaakt groot. ‘Nou, dit klopt niet hoor, ik heb stap 1, 2 en 3 gedaan maar het is nog steeds niet zoals het moet. Ik kijk even wel verder op Google of zo …’ Wees dus heel kritisch als je je blog na gaat lezen en vraag je steeds af of je álles hebt beschreven en of je dat op zo’n manier hebt gedaan dat het voor de blanco lezer ook te volgen is. Ga er nooit zomaar van uit dat die ‘dat echt wel begrijpt’. Ga er eerder vanuit dat dat niet het geval is.

     

  3. Schrijf duidelijk op wat iemand moet doen. Geef instructies. Daar worden mensen blij van. Stap 1. Pak het boek. Stap 2. Sla het open op bladzijde 5. Stap 3. Ga naar regel 10. Enzovoorts. 1. Doe dit en 2. doe dan dat.
    Mensen zijn namelijk gek op stappen die ze kunnen volgen. Getallen geven een logische volgorde aan en bieden daardoor structuur en duidelijkheid. De conclusie die ze trekken is: ‘Jouw instructies zijn top! Geef me meer, meer, meer!’

Let op – 3a. Wanneer je schrijft: ‘Stap 1. Pak het boek en sla het open op bladzijde 5’, dan geef je 2 instructies in één stap. Namelijk een instructie voor het woordje ‘en’ en een instructie daarna. (Dat woordje ‘en’ is dus een signaal voor je.) Probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal als de uitleg bij een stap wat langer is, is de kans dat de lezer het tweede deel van de stap, dat staat achter het woordje ‘en’, niet leest. Dan doet die dus alleen het eerste. Daarna kijkt hij snel naar nummertje 2 op de lijst. Omdat de lezer de werkelijke tweede instructie niet heeft gelezen, mist hij een stap. Zo gaat je stappenplan bij hem de mist in. En daar vindt hij iets van. Je instructies deugen niet, denkt hij.

Let op – 3b. Geef, als je instructies schrijft, steeds tussendoor resultaat aan. ‘Als je hierop klikt, dan gebeurt dat.’ ‘Als je dit doet, dan zie je dat.’ Zo kan een lezer meteen testen of hij wel of niet op de goede weg zit.

  1. Wat als je nu blogs schrijft waarmee je mensen inzichten wil geven? (Als coach is dat vaak het geval.)
    Het allerbelangrijkste is om dan in je blogs vooral aan de oppervlakte te blijven. Heel moeilijk als je juist de diepte in wil gaan. Maar die diepte, die pak je een-op-een op met je cliënt, of werk je uit in een boek, een e-book of in een monsterblog (een ultra lang blog is dat, van 1000+ woorden). In een blog zorg je dat je je lezer vooral laat zien dat je begrijpt wat er allemaal door zijn hoofd gaat. Bijvoorbeeld: ‘Ik kan het gewoon niet meer allemaal’.
    Je lezer is dan niet bezig met de angst om afgewezen te worden. Dat kwartje is nog niet gevallen. (Als het überhaupt dat kwartje is; het kan ook aan andere kwartjes liggen.) Als je een artikel gaat schrijven over afwijzingsangst, zal deze lezer dat hoogstwaarschijnlijk niet lezen. Daar is hij in zijn hoofd niet mee bezig. Blijf aan de oppervlakte dus. 

    Een goede aanpak om je tekst niet te moeilijk te maken is om dan (in het algemeen) een praktijkgeval te beschrijven: waar liep iemand tegenaan en hoe kwam die er bovenop? Welke inzichten kreeg die persoon? Neem lezers mee in verhalen of geef tips waardoor inzichten verkregen kunnen worden (waarbij jij of jouw oplossing ook een tip is).

    Een andere manier om aan de oppervlakte te blijven is de volgende. Zoals jij als coach in je praktijk vragen stelt aan je cliënten bijvoorbeeld, kun je die ook stellen in een blog. En net zoals je in je praktijk geen invulling geeft aan het antwoord, doe je dat in het blog ook niet. Een paar suggesties geven om iemand aan het denken te zetten, kan in een blog weer wel.

Eigenlijk wel fijn om te weten, niet? Je hoeft dus in een blog helemaal die diepte niet in te gaan. Je blijft aan de oppervlakte en maakt het je lezer zo makkelijk mogelijk met lijstjes en stappen. Wanneer die lijstjes en stappen eenvoudig zijn opgesteld en dus te volgen, voelt je lezer al aan dat jij de expert bent waar die meer van wil.

Deze 4 tips kun je onder te knie krijgen door te gaan schrijven, schrijven, schrijven.
Lees dan steeds na het schrijven je blog kritisch op deze punten terug.
Wat je ook kunt doen, is dit blog bookmarken (de link opslaan in je favorieten) of het printen en bij je pakken als je je blog gaat nalezen.
Even checken of je niet in de valkuil bent gestapt.

Meer weten over het schrijven van blogs, hoe je het aanpakt en het schrijfproces? Lees:
Freewriting: de slimste schrijfstrategie
Schrijven is herschrijven. Maar oh jee, wanneer is het dan klaar?
Hoe schrijf je magische inleidingen voor je blogs?
De antwoorden op jouw belangrijkste vragen over bloggen

Liefs, Marianne

Jezelf onderscheiden van anderen in jouw markt? Dat kan! (Ook als jij denkt dat dat niet zo is. Omdat je denkt dat je markt al vol zit. Of omdat je denkt dat die anderen beter zijn dan jij. Dat is niet namelijk zo.)  Ik laat het je zien én ervaren tijdens de Expert Experience. Doe je mee? Ontdek jouw unieke ondernemingskracht waarmee jij je collega’s in de markt achter je laat.
Op 20 januari 2020, mijn 48ste verjaardag, organiseer ik deze experience voor het eerst. Voor een hele feestelijke feestprijs van 48 (excl. btw). Meer weten? Ga snel naar: Expert Experience, the workshop

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Inspiratie en je bedrijf

Inspiratie en je bedrijf

 Inspiratie en je bedrijf “Dat was zo raar ...” Tegenover mij zit een krachtige vrouw die vertelt hoe ze ’s nachts, half in slaap en half wakker, een super idee voor een visualisatieoefening kreeg. Ze zag helemaal voor zich hoe ze die in kon zetten. De vrouw is coach...

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: