De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen
Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer geleden sprak ik met multi-passionate of multipotential Hèlen van Rijn, Divi-specialist en een van de vrouwen die ik coach. Als je multi-passionate bent is die niche en die eenduidige doelgroep wel een ding. Zo wordt het hebben van meerdere passies voor mensen als Hèlen lastig gemaakt. Misschien herken je het zelf ook.
Nu, een paar jaar na het gesprek, en zelf student zijnde van onder andere Human Design en Gene Keys, weet ik dat deze multipotential helemaal haarzelf is. Vanuit Human Design bezien is Hèlen, net als ik, een Manifesting Generator. Voor deze energytypes is het hebben van meerdere passies, en liefst ook het volgen van die passies, juist hét kenmerk. Als Manifesting Generators dat doen, zijn ze op hun sterkst en zullen ze zichzelf en anderen (lees: lieverds om hen heen inclusief klanten) enkel het allerbeste kunnen geven.
Ik vond het tijd om het gesprek met Hèlen opnieuw onder je aandacht te brengen. Ook vanwege het feit dat ik op social media – en ik heb het vooral over Instagram – te veel marketing en -businesscoaches hoor roepen dat er één manier is om succesvol te zijn. En dat is met hun template, met hun formule en het volgen van hun stappen. Ik ben oprecht niet blij met deze ontwikkelingen. Waarom niet? Omdat die ondernemers als Hèlen en mij vast kunnen zetten. In plaats van je passies te volgen, volg je wat zij claimen dat voor jou het succes gaat brengen. Je negeert je intuïtie. Je verliest je authenticiteit omdat je het gaat doen zoals zij het doen. Want dat is die holy grail voor jou. Die ene formule, dat ene goud dat je het succes brengt dat die coaches ook hebben gehad (zoals ze claimen in ieder geval). Terwijl de Holy Grail niet in die templates te vinden is, maar in jou.
Het belang van authenticiteit erkennen de roepende coaches, mentors en trainers op social media overigens wel. Maar meestal zien ze het als iets dat ontwikkeld zou moeten worden. Terwijl ze ons ondertussen bombarderen met adviezen over hoe we onszelf moeten presenteren en hoe we ons merk moeten opbouwen. Waardoor ze lijken te vergeten dat authenticiteit alles te maken heeft met: het zijn van onszelf.
Hèlen benadrukt in de podcast dat het tonen van je ware zelf – met al je talenten, passies en eigenaardigheden – niet alleen bevrijdend is, maar ook juist een unique sellingpoint kan zijn. Mensen willen samenwerken met mensen, niet met zorgvuldig gecultiveerde merkpersoonlijkheden. En dat lijkt wel meer en meer waar op wordt aangestuurd. ‘Kies één ding wordt daar de go to specalist in. Laat dat op die en die manier zien.’ Dat betekent voor alle multipassionates dat het volgen van passies niet oké zou zijn. Terwijl je daarmee juist jezelf bent. In een van de Human Design lessen leerde ik dat de magie van de Manifesting Generator juist in het combineren van passies ligt. Deze types ontwikkelen juist vernieuwende combinaties die niet gangbaar zijn. Door die combinaties in je business naar voren te laten komen, maak je ook in business meer ruimte voor het volgen van je hart.
Het bijzondere is dat Hèlen dat doet. Zo combineert ze energetisch werk met websites. Je website straalt een bepaalde energie uit. Als die representatief moet staan voor je business, en dus voor jou (zeker als je zzp’er bent), is het interessant om te ontdekken hoe jij wil dat die website eruit komt te zien en hoe die er op dit moment bijvoorbeeld uitziet. Waar laat je nog niet zien, wat je vanbinnen intuïtief wel wil laten zien? Waar rem je jezelf af?
Ik combineer in mijn bedrijf contentcreatie met het hebben van plezier in je business, je leven en je marketing: omdat ik zie dat die alles met elkaar te maken hebben. Mijn passies hebben te maken met creativiteit, zijn wie je bent, van daaruit je mooie werk de wereld in brengen (jouw business zie ik als dat mooie werk) en genieten van het leven. In plaats van ploeteren met alles wat voor je voeten komt … Ik spreek erover in de podcast-episode hieronder.
Zij en ik combineren onze passies in de business dus.
Intuïtie: Het Kompas van de Ondernemer
Het leven is geen rechte lijn. Dit geldt des te meer voor ondernemers. Terwijl zakelijke plannen en strategieën essentieel zijn, benadrukt Hèlen in ons gesprek nog eens het belang van het luisteren naar je intuïtie. Je intuïtie kan dienen als een innerlijk kompas, dat je leidt naar kansen, mensen en ervaringen die echt resoneren met wie je bent en wat je wil bereiken.
Te vaak negeren we dit innerlijke kompas, vooral wanneer het ons in een richting wijst die afwijkt van het ‘geplande pad’ dat we zouden moeten lopen, volgens de buitenwereld. Maar zoals Hèlen opmerkte, kan het volgen van je intuïtie leiden tot de meest vervullende en succesvolle momenten in je carrière. Het vereist moed om je intuïtie te volgen, omdat onzekerheid dan zeker een rol speelt en de kans op kritiek groot is. Maar die moed wordt beloond met een dieper gevoel van voldoening en succes dat alleen kan komen van het trouw zijn aan jezelf.
Op 5 november start het programma Mastering The Art of MAX, MAX Fun, Passie en Flow in je content, je business en je leven – onderdeel van The House of Content, de plek van waaruit ik de programma’s en trainingen die ik maak organiseer. Meer over het programma op de website van The House of Content via deze link: Mastering The Art of MAX
In dit programma ga je een maand met mij content creëren, vanuit fun, passie en flow. Word je uitgenodigd dieper met je intuïtie te connecten en neem ik je een paar stappen verder mee in jouw authenticiteit. Hoe gaaf is het juist om in je business en je marketing volledig jezelf te kunnen zijn en op die manier klanten naar je toe te trekken? Want dat is precies waar ik met je naartoe wil gaan.
In een wereld die waarde hecht aan conformiteit en het volgen van de ‘regels’, biedt het verhaal van Hèlen een verfrissend perspectief op wat het werkelijk betekent om authentiek en intuïtief ondernemer te zijn. Dat is hoe je een pad loopt dat niet alleen zakelijk succesvol is, maar ook persoonlijk vervullend. In zaken en in het leven is het volgen van je hart misschien wel de beste strategie van allemaal. En ja, dat gaat niet meteen over rozen, dat pad. Maar zodra je dat pad kiezen gaat, en er écht voor gaat, voel je dat het je brengt waar jij wil zijn. Naar het succes dat bij jou past en dat jij voor ogen hebt.
Meer over Hèlen? Check haar website via deze link.
Je hebt succes bereikt op jouw gebied wanneer je niet weet of dat wat je doet werk of spel is.
Warren Beatty
Meer blogs
Je creativiteit omzetten in meer omzet en winst
Als ondernemer ben je creatief. Je denkt na over de markt, over je klanten. Je ontwikkelt nieuwe diensten en producten. Je ontwikkelt ideeën om je te onderscheiden van je concurrenten om de aandacht van je doelgroep te trekken. En in je werk zelf ben je ook creatief:...
ChatGPT, creativiteit en jouw contentstratgie
ChatGPT is een geweldige tool om te gebruiken voor je contentstrategie. En zeker als creativiteit hoog in het vaandel staat óf je het gevoel hebt dat je creativiteit juist mist! Je hoeft echt niet meer te bedenken waar je het toch over moet hebben. Als je ChatGPT...
Stappenplan voor contentcreatie
Content creëren voor je social media? Volg elke week of 14 dagen dit basis-stappenplan Een dag in de week werken aan je marketing en contencreatie is een advies dat ik elke zzp’er geef. Liefst nog meer dagen.Waarom? Marketing voer je omdat je zichtbaar wil zijn...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties