De lancering van je boek, hoe werkt dat eigenlijk?

De lancering van je boek, hoe werkt dat eigenlijk?

Al op het moment dat je je boek aan het schrijven bent, is het ook goed om na te denken over de lancering van je boek: oftewel de presentatie aan het grote publiek. Dat boek waar jij zo hard aan gewerkt hebt, ziet dan officieel het levenslicht en dat is een feestmoment waard.
(Een prachtig idee voor mij om uit te werken in een nieuw e-book voor jou, dus die staat op mijn to do list klaar. Maar mocht je daar niet op kunnen wachten omdat je boek er echt nu al aan zit te komen, dan is dit het blog voor jou.)

De lancering van je boek is een feest

De lancering van je boek is een feestmoment waard. Je sluit een periode af waarin je heel hard aan je boek hebt gewerkt. Want dat is het vaak wel. Hoe lekker het ook gaat, je bent een heel project aangegaan waar hart en ziel in zit én heel veel tijd. Waarvan je soms zelfs hebt gedacht: ik hou ermee op, ik gooi alles gewoon de prullenbak in. En toch heb je doorgezet. Dat doorzetten is ‘makkelijker’ (TIP) als je al tijdens het schrijven die lancering hebt gepland, je mensen wéten dat het boek dan komt.
Hoe het ook gegaan is, je hebt het feest verdiend. De lancering is een feest dus.

De rol van de uitgever bij de lancering

Heb jij een uitgever voor je boek, dan kan het zijn dat die de complete marketing van jou uit handen neemt. Helemaal afhankelijk van de afspraken die je maakt. Dat betekent dat die dus misschien ook de feestelijke lancering uit handen neemt. Dan hoef je nergens naar te kijken, behalve naar wat de uitgever van jou verwacht.
Laat je je boek uitgeven, maar is de marketing vooral voor jou? Dan is de organisatie van de boekpresentatie ook aan jou – waarschijnlijk met alle kosten die daaraan verbonden zijn.

Waar moet je allemaal aan denken bij de lancering van je boek?

  • Datum en tijd: Een datum waarop geen andere belangrijke events staan gepland, is handig. Ook de tijd: wil je rond de lunchtijd je lancering doen, zorg dan voor broodjes. In de avond? Zorg voor koffie met lekkers of een borrel met iets kleins (deze laatste past om 16 uur ook goed natuurlijk).
  • Duur: het hoeft geen hele dag te duren, een tot maximaal twee uur kan al prima zijn. Met de lancering van mijn kinderboek konden de kinderen in de middag al spelletjes komen doen in de sfeer van het boek. Een van mijn klanten publiceert bijna jaarlijks een (spiritueel) boek tijdens haar spirituele feestdag – die wel een hele dag duurt en waar zij ruimte geeft aan anderen om ook met een stand op die locatie te komen staan. Een dag kán dus ook. Onderaan dit blog geef ik je nog een idee hiervoor.
  • Locatie: je kunt het thuis doen of een locatie huren. Net wat je prettig vindt en geschikt. Het is leuk om een locatie te kiezen die op een bepaalde manier gerelateerd is aan het thema van je boek.
  • Uitnodigingen: behalve dat je ze gaat maken, denk je ook na over wie je speciaal persoonlijk wil uitnodigen – je schrijfcoach bijvoorbeeld. Die zal het super vinden om erbij te zijn J
  • Pers: schrijf persberichten en nodig lokale en/of regionale pers uit. Landelijk kan ook hoor, maar die komen niet altijd. Pers is overigens niet alleen de krant, maar ook radio en tv vallen onder pers.
  • Ontvangst: wanneer de mensen hun entree mogen maken, nemen ze ook vaak – helemaal als ze genodigd zijn – een cadeautje voor je mee. Het is ook een hele prestatie. Wees daarop voorbereid en neem de tijd ze te bedanken. Veel mensen lopen rechtstreeks op je af, alsof je jarig bent. Hou dus goed rekening met de tijd die dit kan vragen voor je je podium gaat pakken. Het is fijn als er voor de mensen die ondertussen wachten iets te drinken is en een muziekje of iets (afhankelijk van de locatie) op de achtergrond klinkt, zodat ze zich voor het officiële gedeelte kunnen settelen.
  • Overhandigen 1 + praatje: het is leuk als het ‘eerste exemplaar’ uit handen van een speciaal persoon komt. Dat kan de uitgever zijn bijvoorbeeld, maar dat kan ook iemand zijn die op een bepaalde manier met het boek te maken heeft. Ik kreeg mijn kinderboek uit handen van de Wethouder van Cultuur. De andere boeken kwamen uit handen van de opdrachtgevers zelf. Degene die het aan je overhandigt, zal daarbij ook een praatje houden. Het kan zijn dat het slikken wordt, hoor. Zodat je dat vast weet. Het kan ook zijn dat diezelfde persoon het officiële gedeelte voor je wil openen, als je dat niet zelf wil doen. Je kunt dat ook nog door iemand anders laten verzorgen die past in de setting.
  • Overhandigen 2: het kan zijn dat jij het boek ook graag aan iemand wil overhandigen. Omdat een deel van de opbrengsten daar naartoe gaat, omdat het iemand is die van belang was voor je boek of omdat het iemand is die een speciale rol speelt in je leven en bij de totstandkoming ervan. En natuurlijk hou je daar zelf ook een praatje bij.
  • Boekenverkoop met signeersessie: na afloop van het officiële presentatiegedeelte maak je het mogelijk om je boek te laten kopen en door jou te laten signeren. Afhankelijk van de opkomst kun je ervoor kiezen om vooraf ook te signeren, maar mensen vinden het heel speciaal als ze hun naam mogen zeggen – of voor wie het is – en dat je voor hun ogen signeert. Ik word daar soms nog steeds op aangesproken.

Toch een hele dag feest? Dit kan dan ook:

Wanneer je een boek voor je bedrijf schrijft, dan kun je de lancering koppelen aan een compleet event. Waar bijvoorbeeld ook workshops worden gegeven. Of jij geeft een masterclass die bij het boek past.
De lancering van je boek kan dan zeker wel een hele dag-happening zijn.

Jij bent de regisseur van de lancering, alleen of met je uitgever.
Maak er altijd een prachtig feest van! Want dat feest heb je echt verdiend.

Succes, lieve groet, Marianne
Heel benieuwd: heb jij al zin om aan je boek te beginnen, nu je dit zo leest? Of ben je al aan het schrijven? Laat het gerust weten in een reactie onderaan dit blog!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: