Ontdek de krachtwoorden van jouw lezers

De titel van je blog, artikel of andere tekst schrijf je met behulp van het krachtwoordenoverzicht. Wat is het krachtwoordenoverzicht en hoe maak je dat? 

Een goed geschreven tekst is een rondje. Het begin en het einde zijn met elkaar verbonden. Dat rondje moet een naam krijgen, een titel. De perfecte titel is opgebouwd uit 3 elementen. 1. de lezer weet door de titel wat hij kan verwachten als hij de tekst gaat lezen (hij begrijpt dat het artikel het antwoord geeft op zijn vraag). 2. Google en andere zoekmachines weten wat de lezer kan verwachten én een extra onderdeel, speciaal voor de lezer, 3. een triggerend woord of een prikkelende woordcombinatie; waardoor de lezer ook daadwerkelijk op de titel gaat klikken. Zo geef je je titel kracht.

Er zijn op het internet verschrikkelijk veel artikelen te vinden die aangeven wat een goede titel is en hoe je die opbouwt. Maar ik wil graag nog een andere werkwijze bij je aangeven, een werkwijze die ik hanteer. En zeker ook bruikbaar voor jou.

Het krachtwoordenoverzicht: overzicht van krachtige woorden

Het krachtigwoordenoverzicht is redelijk eenvoudig op te stellen. Het is een overzicht van woorden die horen bij de lezer die je wil bereiken en bij het onderwerp. Jouw lezer is hierbij op te splitsen in twee delen.
1. Zijn universele deel: zijn menszijn
2. Zijn technische deel: zijn persoonlijke interesses (dat alles met jouw onderwerp te maken heeft).
Beide delen worden aangesproken door speciale woorden, woorden die hem bewust en onbewust bezighouden. Dat zijn de krachtwoorden.

Bij zijn interesses en bij zijn menszijn horen dus speciale woorden. Woorden die de aandacht trekken, prikkelen en nieuwsgierig maken. Ze hebben de kracht om jouw lezer te laten klikken op de titel: want hij wil lezen wat jij hem gaat vertellen.

Hoe maak je een krachtwoordenoverzicht voor jouw mensen en titels?

Voorbeeld. De tekst die je nu leest is bedoeld voor mensen die tips zoeken om goede titels te schrijven. Jij dus. Jij bent mens en automatisch gevoelig voor een aantal woorden, die universeel een bepaalde trigger geven. In de titel van dit artikel gebruik ik er twee: ‘perfect’ en ‘kracht’. Waarschijnlijk voelde je net al aan wat er gebeurde toen je die woorden las. Ander voorbeelden van universele woorden zijn: heerlijk, noodzaak, magisch, gratis, laatste en kans. Als je ze leest, dan roepen ze iets op, een emotie.
Dan zijn er ook nog universeel geladen woorden en woordcombinaties die meer vrouwen aanspreken: je droomleven, powervrouw, en woorden voor mannen: overwinning, sterk.
Het moment dat jij heel goed in kaart hebt voor wie jij jouw teksten schrijft (jouw ideale klant) dan kun je op een heel eenvoudige manier onderzoeken welke krachtwoorden voor die ideale klant aantrekkelijk zijn. Namelijk door heel bewust door tijdschriften te bladeren en websites die ook op hen zijn gericht. Door met andere ogen naar reclame op tv te kijken, om puur op het woordgebruik te letten. Kijk een televisieprogramma op hen gericht. Ontdek welke woorden steeds terugkomen, die hebben die  gevoelslading.
Technisch gezien werd je getrokken door ‘titel’ en ‘schrijven’. Want dat is waar je meer van wilde weten: dat had jouw interesse voor je dit blog ging lezen.

Aan de slag: hapklare tip

Wanneer het onderwerp van je tekst duidelijk is, ga je dit onderwerp in trefwoorden en -zinnen in kaart brengen.
1. Schrijf op kladpapier de trefwoorden/-zinnen van je artikel. Als een brainstorm. Hierbij komen woorden en zinnen tevoorschijn die van belang zijn voor het technische deel van de mens, de persoonlijke interesses.
2. Zet de belangrijkste woorden op een rijtje die het onderwerp ‘overkoepelen’. Voorbeeld voor het artikel dat je nu leest: titel, schrijven, tekst, artikel, woorden.
3. Combineer deze woorden nu met de universele woorden die bij jouw lezer horen. In mijn geval zouden dan de volgende combinaties kunnen ontstaan:

Noodzakelijke woorden voor je titel
Krachtige titels schrijven
Een titel vol heerlijke woorden
Gratis blog met tips voor de perfecte titel
De perfecte titel schrijf je met het krachtwoordenoverzicht.

Doe deze oefening voor jouw opgeschreven trefwoorden en -zinnen. Combineer de woorden tot een titel. Check of die ook echt weergeeft waar de tekst over gaat en waar de lezer naar op zoek is. Check dit dus zeker ook nog een keer na het schrijven van je tekst. Omdat je werkt met de krachtwoordenlijst, heb je ook al automatisch de woorden te pakken die perfect passend kunnen zijn bij je SEO-strategie.

De perfecte titel schrijf je met het krachtwoordenoverzicht. Nog een voordeel: het geeft je meteen weer nieuwe inspiratie voor nieuwe onderwerpen.

Op 11 en 20 september 2019 geef ik 2 keer een Masterclass Bloggen. In deze masterclass leer ik je hoe je  topblogs schrijft waar jouw lezers blij van worden. Waardoor ze meer willen weten van jou en waardoor ze met jou willen werken. Mis deze masterclass niet als jij meer mensen wil bereiken en helpen met de expertise die jij in hebt.
Meer informatie en inschrijven: Masterclass Bloggen
Zie ik je aan tafel bij mij?

Liefs, Marianne