De tweede Coronagolf

De tweede Coronagolf. Tijd om je klaar te maken – als je dat nog niet had gedaan

De tweede Corona-golf. De media zit er bovenop. De angst voor de gevolgen voor je bedrijf begint misschien langzaam weer te groeien. Sommige ondernemers overleefden de eerste golf niet. Heb je die wel overleefd, dan weet je misschien niet wat een tweede golf gaat betekenen. Misschien twijfel je of die ook kunt overleven. Daardoor zie je wat er met de besmettingscijfers gebeurt, met angst tegemoet. Ik kan maar 1 ding zeggen. Niet afwachten nu. Het is tijd om in actie te komen. Juist nu.
Helemaal als jij je nog niet voor een mogelijk tweede golf had klaargemaakt.

Mijn tips vanuit de eerste golf (mijn omzet steeg …)

Ik ben geen business coach zoals jullie weten, maar deel wel graag mijn ondernemerservaringen en tips. Mijn omzet ging tijdens de eerste Coronagolf omhoog. Hoe komt dat dan? Wat deed ik om dat te realiseren? Ik neem je mee en geef je tips die jou ook kunnen helpen.

  • Geen focus op berichtgevingen en cijfers van de media
    Het eerste wat ik vooral niet deed was me elke dag opnieuw bezighouden met de stijgende Coronacijfers. Alle nieuwsberichten volgen op tv en kranten doorspitten kost gruwelijk veel energie. De berichten zetten de mallemolen in je hoofd aan, waardoor je al snel allerlei doemscenario’s voor je kunt gaan zien. Ik keek eens per week het journaal. En dat was het. Genoeg om ervoor te zorgen dat ik op de hoogte bleef en dat ik verder niet afgeleid werd.
  • Focus op je (toekomstige) klanten!
    Geplande workshops op mijn oh zo leuke locatie kon ik doorstrepen in mijn agenda. Jammer, maar helaas. Vanaf het moment dat we op die manier beperkt werden, zorgde ik dat mijn contentmachine harder ging draaien. Daarbij focuste ik op mijn (toekomstige) klanten, en dus op jou. Wat kon ik brengen aan content dat jou zou kunnen helpen? Dat was waar ik op focuste, elke dag. Elke dag stond nog meer dan ooit in het teken van jou helpen, stimuleren, motiveren, meedenken. Wat voor business je ook hebt, vanuit jouw kennis en deskundigheid kun jij jouw mensen ook helpen: ik weet wat dat zo is. Denk alleen maar eens na over: wat zijn de mogelijke gevolgen van de Coronacrisis voor jouw klanten? En kijk dan welke tips en oplossingen jij vanuit je expertise geven kunt. Maak daar content van, elke dag opnieuw!
  • Focus op de mogelijkheden voor jouw bedrijf
    Welke mogelijkheden had ik nu ik die workshops niet kon geven? Als iets niet meer mogelijk is, wat zou er dan wel mogelijk kunnen zijn? En heel eerlijk, waarin de eerste golf al veel over is gezegd: wat kun je doen online? Of je er nu wel of geen hekel aan hebt: dit is dé manier om in ieder geval contact te houden met je klanten. Start bijvoorbeeld nu die Facebookgroep voor je klanten op, als je die nog niet hebt. Mijn Lief heeft een bruin café. Hij heeft niets met social media maar toch startte hij in de eerste golf een Facebookgroep: Vrienden van Café Bij van Dijk. Via Facebook Lives organiseerde hij muziekavondjes, borrelpraat, een heuse bingo met prijzen en zo nog meer. Gevolg: na de heropening was iedereen zo dankbaar! Er werd heel veel over gesproken en zonder de events die hij normaal in het café organiseerde – omdat dat nu eenmaal niet kon – is zijn omzet alsnog niet verkeerd. Ikzelf ging dagelijks live op Instagram, puur om je op ideeën te brengen, om mee te denken over wat je contentwise kon doen. Ik ontwikkelde een nieuw verdienmodel voor mijn bedrijf, dat ervoor zorgt dat de inkomsten minder ‘grillig’ zijn. En ja, een online programma maken, juist nu(!) kan ervoor zorgen dat je alsnog op die manier ook inkomsten genereert. En heb je nog geen webwinkel bij je winkel? Het is nu dan toch écht de tijd om die op te zetten.
  • Focus op jezelf – energie, conditie en gezondheid
    Alles wat er gebeurt, wat je om je heen ziet gebeuren en het positief blijven kijken om kansen te ontdekken, vraagt een aardige bult energie. Die moet je hebben. In de Coronatijd ben ik (nog meer dan normaal) waakzaam op die energie geweest. Elke dag bewegen, de ene keer yoga, de andere keer rennen, en zelfs online Zumbalessen gedaan. Daarnaast zorgde ik extra goed voor mijn gezondheid: groenten en fruit, aanvullende vitamines, alles om die weerstand zoveel mogelijk op peil te houden. En jazeker, dat pak ik nog steeds en nu weer met extra aandacht op.

Ik zeg niet dat dit hét goud is, maar voor mij werkte dit gewoon. Met een behoorlijke omzetstijging tot gevolg. Lieve ondernemer, even voor nu: wacht niet af op wat er kan gebeuren, maar doe nu al alles om ervoor te zorgen dat jij straks – mocht het zover komen en nieuwe Coronaregels je hard kunnen treffen – toch overeind kunt blijven staan.

De contentmachine aanzetten? Heel goed plan: zo zorg je dat je sowieso top of mind blijft. Dat je je expertise laat zien en misschien net zo belangrijk: jouw betrokkenheid bij de mensen die jij graag helpt met je bedrijf. Start met het boosten van je blogskills zodat je business blog straks een belangrijke marketingtool is – waaruit je zelfs verkopen kunt genereren.
Schrijf je daarom nu in voor de Grote 2020 Blogchallenge!

We starten op 5 oktober en sluiten de 10e af.
Doe je mee?
Lieve groet, Marianne

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: