Die vreselijke stemmen in je hoofd

Die vreselijke stemmen in je hoofd

Mijn business buddy en ik kletsen eerst even bij. Na Corona zijn we al even niet meer samen aan het werk geweest. Na even gaat het over de stemmen die je in je ondernemerschap tegenkomt. Op het gebied van zoveel. Of het nu gaat om het maken van offertes, van selfies voor je social media, het schrijven van teksten voor je blog of je boek. De stemmen zijn er altijd een soort van gezellig bij.

Gezellig? Nog niet misschien!

Gezellig? Nee, dat zijn ze niet. Ze remmen je af bij al die dingen die je zo graag doen wil, maar out of je comfort zone zijn. Of je nu al jarenlang een bedrijf runt, of net begonnen bent: dat maakt niet uit. Out of the comfort zone: dat is voor hen het signaal. Ik heb het er niet alleen met mijn business buddy over. Nog op het eind van de dag spreek ik een van mijn klanten die aangeeft er op het moment ook zo’n last van te hebben. Ze werkt aan een boek en merkt dat ze door de stemmen in haar schrijfproces wordt afgeremd.
Als ondernemer en auteur sta je hierin dus niet alleen: het is herkenbaar voor ons allemaal.

Ik ga je in dit blog aangeven welke zinnen deze stemmen over het algemeen uitspreken én in welke situatie ze dit doen. Daarna geef ik je de methode die ik toepas én die succesvol werkt voor mij.

Wat zeggen de stemmen?

Gemiddeld zeggen de stemmen altijd hetzelfde:

  • Wie ben jij nu dat je dit wil doen?
    Deze zin wordt regelmatig tegen je herhaald als je je bedrijf wil gaan starten, als jezelf als ondernemer online bijvoorbeeld op social media wil laten zien, als je een boek wil gaan schrijven maar ook tijdens het schrijfproces.

  • Hoezo denk jij dat je al die kennis hebt?
    Deze zin komt naar voren wanneer je structureel wil gaan bloggen of op social media meer en vaker tips wil gaan delen. De zin is ook aanwezig wanneer je workshops wil geven, een e-book wil schrijven of een online programma gaat maken.

  • Wat zullen anderen daarvan vinden/zeggen?
    Deze zin popt op als je je droom uit wil spreken, als je nu nog regelmatiger op social media berichten gaat plaatsen, en helemaal als je daar foto’s van jezelf bij wil plaatsen.
  • Jij bent toch helemaal niet goed genoeg.
    Deze zin is vaak de vervolgzin op een van de voorgaande 3 zinnen. Ook wordt die zin vrij hard tegen je geroepen als je op social media naar collega’s in de markt aan het kijken bent. 
  • Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Deze zin kan ook klinken zoals: hoge bomen vangen veel wind. Of: je moet je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken.
    Dit zijn spreekwoorden die meestal door je ouders regelmatig tegen je zijn gezegd toen jij nog jong was. Zij bedoelden dit goed, om je op een bepaalde manier in bescherming te nemen. De spreekwoorden werken echter vaak als een rem. Ze volgen, net als de vorige zin, vaak op een van de eerste 3 zinnen.
  • Zouden mensen dat wel bij je willen doen, die investering? Dat is veel geld: dat ben je niet waard hoor.
    Dit is een verkapte versie van ‘Je bent niet goed genoeg’. Ook deze komt vanuit vroeger. Heeft vooral te maken hoe er tijdens je opvoeding over geld werd gesproken en gedacht. Deze kan naar voren komen wanneer je je prijzen gaat bepalen die je op de website zet of wanneer je een offerte moet uitbrengen.

Herkenbaar?
Dan gaan we door naar het volgende: hoe zorg je nu dat die stemmen die die zinnen steeds herhalen, je niet meer afremmen?
Hiervoor geef ik je mijn methode.

Geef ze een stoel

Ik geef de stemmen in mijn gedachten een stoel. Het moment dat ik iets niets wil ondernemen of lanceren, en dus uit die comfort zone ga, en de stemmen poppen op, dan laat ik ze in mijn hoofd plaatsnemen op de stoel bij mij aan tafel. Ik stel me dat echt voor. Vervolgens zeg ik: ‘dank je wel, maar ik ga het toch eerst gewoon doen. En als ik het dan heb gedaan, kom ik wel weer bij jullie terug.’
Dat doe ik steeds als ik ze weer hoor. En ik moet zeggen: regelmatig lijkt het of ze al uit zichzelf gaan zitten op die stoel, zo van: ‘Ja, ja, we weten dat je het toch wel doet.’

Klinkt het gek? Misschien. Maar het werkt voor mij.
Het gaat er dus om een manier te vinden die werkt voor jou. Zodat je niet meer door die stemmen wordt afgeremd en jij de teksten kunt delen die je graag delen wil, de verhalen kunt vertellen die je graag vertellen wil en verder kunt focussen op de stappen die jij wil zetten met je bedrijf.

Heb jij ook een manier gevonden? Deel die dan gerust in de reacties.
Lieve groet, Marianne

Meer lezen over wat je af kan remmen?
Lees: Niet goed genoeg Killing voor je online marketingBen jij wel goed genoeg met jouw bedrijf?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: