Dirty Dancing met Diggy Dex

Dirty Dancing met Diggy Dex …  Wat kun jij met songteksten doen voor jouw social media?

Jij bent ondernemer en van plan een serieus boek te schrijven of je business blog in de picture te zetten. Je bent geen zanger of rapper. Dus hoezo zou je iets met een liedje van Diggy Dex kunnen doen? Heel veel. Diggy Dex is (in mijn ogen) een briljant schrijver. Wat ook van andere Nederlandse songwriters gezegd kan worden. (Niet van iedereen wat mij betreft … maar wel van veel.)

Hoezo met songteksten?

Waarom zou je op die artiesten en hun liedjes moeten letten? Het antwoord is: voor je social media. Als ondernemer wil je aandacht voor je blogs en/of je boek. En daarin ben je niet alleen. Dat betekent dat je regelmatig berichten plaatst op social media, en ook daarin ben je dus niet alleen. Je moet je dus onderscheiden en dat kan niet min of meer hetzelfde te vertellen als je collega’s doen. Hier komen de songteksten en artiesten om de hoek kijken: hoe kun je die gebruiken in je social media?

Ik geef Nederlandse voorbeelden maar je zou net zo goed Engelse teksten kunnen gebruiken natuurlijk.

Hoe bedoel ik dat?

Diggy Dex is net als andere artiesten (of eigenlijk de songwriters die er soms achter zitten) een goede schrijver. Hij speelt met woorden:

We dansen de zon op.
Het is te laat om nog stil te staan. (Geweldig voor een dansschool.)

of

Ik heb het klavertje vier van toen al tijden niet meer nodig
Geluk dat maak je zelf en jij mij gelukkig ook. (Top voor een gelukscoach)

Maar ook Blof:
De zoute zee slaakt een diepe zilte zucht (surfschool)
Boven het vlakke land trilt stil de warme lucht (landbouwbedrijf)

Of Nielson:
Het is ijskoud en jouw woorden maken wolkjes in de lucht
Een rilling loopt een rondje op mijn rug (iemand die elke dag koud doucht bijvoorbeeld)

Ik vertel je niet dat je nu ook liedjes moet gaan schrijven of van die aparte teksten. Maar wat ik je wel vertel is dat je je kunt laten inspireren, door die teksten die jou opvallen. In alle songteksten spelen songwriters met woorden, of ze vertellen een verhaal.

Hoe kun jij dit gebruiken in je social media?

Ik geef je 5 ideeën.

  1. Speel met woorden, net zoals de songwriters doen. Ook jij kunt met woorden spelen. ‘Liefde voor een lekker en langer leven’ als voedingscoach bijvoorbeeld. ‘De wondere wereld van de websites’ als webbouwer. ‘Elke dag een tintelende tuinervaring’ als hovenier.
  2. Het volgende herken je vast wel. Dat je een liedje hoort en dat een bepaald stukje extra binnenkomt. Die zin blijft even hangen. Kijk of je die zin kunt koppelen aan wat jij met je bedrijf doet, aan de producten die je verkoopt, aan de dienst die jij verleent. Aan wat jij kunt betekenen voor jouw mensen. ‘Een vers kopje theeeeeeee’ bij een foto van een kop thee, die je altijd na een massage nog aan je klanten geeft, kan een mooi voorbeeld zijn. (Zo kun je ook zoeken naar tekst in die gebruiken – gebruik je echt een refrein o.i.d., vermeld dan de bron erbij.
  3. Leg uit wat er achter de tekst van een bepaald liedje zit, volgens jou. Ik kan De zoute zee inzetten om in een socialmediabericht meer te vertellen over alliteratie in de titels van je blogs (zoute zee, zilte zucht, dansen Diggy Dex). Dat is uitleg die past bij mijn vakgebied.
    Het kan zijn dat er ook een liedje is wat echt goed past bij wat jij doet– en dat jij daar een mooie uitleg of interpretatie van kan geven.
  4. Gebruik de tekst van een liedje om je volgers en klanten te motiveren. De tekst van Step by Step van Whitney Houston is een tekst die ik inzette bij de allereerste Deep Dive – omdat het ook allemaal stap voor stap mag gaan.
  5. Muziek is tegenwoordig op de Instagram Stories op een leuke manier in te zetten, en in Instagram Reels, de nieuwste functie die Instagram uitrolde. Maar ook op de achtergrond van een video (zolang de muziek is vrijgegeven, je mag niet zomaar muziek gebruiken – hierover moeten, net als bij foto’s – rechten worden betaald.

Er is zoveel om je heen dat je ideeën kan leveren. En Diggy Dex, maar ook Huub van der Lubbe, Frank Boeyen en vele anderen geven je input voor waar jij over bloggen kunt.

Heel benieuwd naar de ideeën die jij nu hebt. Deel je ze hieronder in een reactie?

Lieve groet, Marianne
Had jij jouw plekje al geclaimd voor de Gratis Online Workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’?
Als je dat nog niet hebt gedaan, dan kan dat alsnog hier: Ja, ik doe me!

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: