Doe dit altijd voor je een blog gaat schrijven

Doe dit altijd voor je een blog gaat schrijven!

De belangrijkste reden waarom het bloggen maar niet lukt is de volgende: er is niets voorbereid. Het moment dat je niet voorbereidt, dan start je met het openen van een nieuw document, klaar om het onderwerp dat je in je hoofd hebt, uit te werken. En dat is waar het gros van de schrijvende ondernemers al af kan haken. In dit blog de belangrijkste stappen voor een goede voorbereiding. Doe dit altijd voor je het blog gaat schrijven, en je zult merken dat het voortaan heel anders gaat.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Weer zo’n cliché dat waar is. Dat geldt dus ook als je gaat bloggen voor je bedrijf (voor je (toekomstige) klanten eigenlijk dus). Je blogt om verschillende redenen, waarbij een van de belangrijkste is dat je de mensen die jij graag met je bedrijf wil helpen zo alvast stappen in de goede richting geeft. Zodat ze kennis kunnen maken met jou en de kennis die jij in huis hebt. Zodat ze steeds zekerder weten dat ze willen werken met jou. Hoe zonde is het als je dit bloggen op jouw lijstje hebt staan, maar dat het niet lukt? Hoe zonde is het dat je steeds naar die knipperende cursor staart en verder de zweetdruppeltjes voelt opkomen?  Heel zonde. Zonde van jouw tijd en zonde voor die mensen die jij zo graag helpt met dat waar jij zo goed in bent: jouw expertise. Maar vanaf nu is het dat nier meer:

In 5 stappen je blog voorbereiden

Wanneer je een blog gaat schrijven, bereid je je vanaf nu goed voor met de volgende stappen:

  1. Pak een leeg A4’tje uit de printer en schrijf het onderwerp van je blog hierop.
  2. Schrijf hierop in een paar woorden wat je wil dat je lezer aan het eind van het blog wéét. Een voorbeeld naar aanleiding van dit blog: “Aan het einde van mijn blog weet mijn lezer hoe ze zich kan voorbereiden op het schrijven van haar blog.”
  3. Schrijf maximaal 5 punten op die je lezer nodig heeft om daar te komen. Als je dan dit blog weer pakt: de 5 stappen.
  4. Schrijf op waar je de lezer naartoe wil leiden met het blog. Dus welke call to action aan het einde van je blog mag komen. In dit geval wil ik je leiden naar de pagina op mijn website die over de Spoedcursus Bloggen gaat. Dat zie je bijna onderaan dit blog.
  5. Bedenk een werktitel die je kunt gebruiken en schrijf die op het vel. Pas na het schrijven van je blog ga je daar nog eens goed over nadenken. Niet nu al.

Dit alles doe je dus gewoon op papier. Pas als je dit hebt gedaan, open je een nieuw document op je laptop of computer, dan schrijf je de werktitel op en ga je verder met de tekst; steeds kijkend naar het vel waarop je de voorbereiding hebt gedaan.

Vind je het moeilijk om een eerste zin te vinden? Dan laat die zoektocht ook helemaal los. Kijk puur naar de punten die je hebt opgeschreven en werk die punten uit. Daarna komt de rest vanzelf. Natuurlijk komt ‘die rest’ nog makkelijker als je de Spoedcursus Bloggen in huis hebt. En het helpt je ook nog eens bij de voorbereiding. Ik geef je in die cursus nóg een aantal manieren waarop je die aanpakken kunt.

Als je de Spoedcursus wil doen, heb je die meteen in huis. Check hier hoe het allemaal werkt.
Ik wens je heel veel blogsucces!

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ContentClass 28 januari; Inspirerende teksten schrijven

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën Als je eenmaal op de frequentie zit waar de contentideeën om de haverklap binnenvallen, dan kan dat best overwhelming zijn. Zoveel ideeën om in content uit te werken, maar so little time. Maar goed, je schrijft ze allemaal op. En wat dan? Ik...

Pit in je blog

Pit in je blog

Pit in je blog Hoe zorg je ervoor dat je pit in je blog krijgt? Niemand leest een lang blog helemaal door zonder dat het pit heeft. Wat is pit? Voor mij betekent pit dat het blog steeds opnieuw iets in de lezer raakt, waardoor hij echt door wil lezen. Iets wat steeds...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: