Een boek schrijven. Waarover dan?

Een boek schrijven voor je bedrijf. Waarover dan?

Misschien zingt het al langer door je hoofd, maar heb je geen idee waarover het dan zou moeten gaan. Dat een boek schrijven en publiceren een goed idee is om jezelf als expert op de kaart te zetten, is duidelijk. Daarnaast is het natuurlijk ook een fantastische manier om met jouw expertise mensen te kunnen helpen. Een ‘ouderwets’ boek is nog steeds in trek.

Een boek is toch niet meer hip?

Allereerst voor zij die daarover twijfelen. Slechts 19% van de Nederlandse consumenten leest nooit een boek. Elk kwartaal wordt onderzoek gedaan naar het consumentengedrag in Nederland rond kopen, lezen en lenen van boeken. Dit resultaat kwam uit het laatste onderzoek – voor Corona, januari 2020 –  dus het kan straks anders zijn. Maar een sterke stijging van die 19% (als er al een stijging is) verwacht ik niet.

Dus je hoeft niet te twijfelen of mensen nog wel lezen. Over naar je onderwerp dus.

De transformatie

Je kiest natuurlijk een onderwerp waarover jij als expert je kennis kunt delen. Maar een droge opsomming van die kennis maakt je boek niet echt lekker om te kopen en te lezen. Denk even terug aan je studietijd en je weet weer waarom.
Je boek wordt lekker en krijgt goede recensies als het daadwerkelijk iets met de lezer doet.
Je lezer moet tijdens het lezen van je boek een transformatie doorgaan. Voor hij het leest, staat ie op punt A en na het lezen op punt B.
Dat is precies wat je doet met je bedrijf. Je helpt de lezer met jouw kennis en know how om verder te komen: die transformatie door te gaan. Precies dat doe je met je klant.

Een transformatie begeleiden in een boek kan door stappen te uit te werken, die de lezer zetten kan. En elke stap kan een hoofdstuk zijn. Je kunt ook een eigen methode uitwerken die de lezer volgen kan. Of een eigen systeem ontwikkelen dat je in het boek uitwerkt en dat de lezer zelf kan toepassen.

Even een side step: het is sowieso slim om dit ook eens te bekijken voor jouw bedrijf. Een systeem, een methode of een eigen stappenplan, kan veel betekenen voor je aantrekkingskracht.
Welke transformatie ervaren jouw klanten bij jou? Ik heb bijvoorbeeld in de Spoedcursus Bloggen de 6-vragenmethode die je helpt bij het schrijven van een blog. Dat is wat ik in die cursus aan je leer. Ik zou daar bij wijze van spreken een boek van kunnen maken. De transformatie? Van niet weten hoe je een blog schrijft, tot zonder problemen een blog kunnen schrijven.

De vraag is dus: welke transformatie maakt jouw klant door als die bij je komt?
Het is eenvoudig te beantwoorden als je daadwerkelijk met je bedrijf klanten iets leert en kennis deelt. Het lijkt lastiger als je bijvoorbeeld kunstschilder bent, of een kledingwinkel hebt. Maar … dat is niet zo. Lees dus gerust even door.

Wat als jij geen kennis deelt met je bedrijf?

Heb jij een bedrijf waarbij je niet per se kennis deelt maar klanten iets verkoopt? Ben je bijvoorbeeld kunstschilder of heb je een kledingzaak? Vraag jezelf dan toch af: welke kennis zou voor mijn (toekomstige) klanten interessant zijn – die ik in het kader van mijn bedrijf gewoon in huis heb?
Dus: met welke kennis zou jij (toekomstige) klanten kunnen helpen waardoor ze graag bij jou komen?
Een (toekomstige) koper van kunstschilderijen kan praktisch geholpen zijn met een boek over kunst in huis: slaapkamerkunst, keukenkunst, woonkamerkunst, hoe kies je kunst in huis en hoe zorg je dat het die best tot zijn recht komt? Van ‘wat is kunst’ tot inspirerende inkijkjes in huizen die vol kunst hangen. Als voorbeeld dus. Na het lezen van het boek is je toekomstige klant klaar om te investeren in kunst voor in zijn huis. En aan wie denkt die dan het eerst? Juist: aan de auteur van dat boek.
Een boek met de verhalen achter je schilderwerken kan ook een idee zijn.

Wanneer je een kledingzaak hebt, kun je een boek met 1000 tijdloze stylingtips schrijven bijvoorbeeld. Of een boek over hoe je een succesvolle kledingzaak begint, met ervaringsverhalen van jou.

Als je met je bedrijf dus niet direct kennis deelt, brainstorm dan eens over hoe je ‘kennis’ wel kunt koppelen aan jouw expertise en kwaliteit. Ook heel interessant als je wil bloggen voor je bedrijf natuurlijk – als je het op deze manier bekijkt, zijn het allemaal onderwerpen waar je ook over bloggen kunt.
Ik ben benieuwd of ik nu toch een radartje aan heb gezet: laat jij me weten waar jouw boek over zou kunnen gaan? Of schrijf je al een boek en waarover gaat het dan?

Ik lees het graag in een reactie onder dit blog!
Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: