Een challenge organiseren. Waarom en hoe?

Een challenge organiseren. Waarom en hoe?

Heb jij weleens nagedacht over het organiseren van een challenge als onderdeel van je marketing? Een super slim idee, kan ik wel zeggen. In dit blog vertel ik waarom het een slim idee is en hoe je een challenge dan goed aanpakt.

De kracht van de challenge

Een challenge is een soort ‘uitdaging’ waarin je je mensen (klanten en toekomstige klanten) uitdaagt iets aan te gaan pakken dat gerelateerd is aan je deskundigheid en bedrijf. Een challenge kan echt van alles zijn. Denk aan een (tuin)opruimchallenge, een leeschallenge, een beweegchallenge, een minder-eten-challenge: het maakt niet uit wat.

Het slimme idee achter de challenge is dat je de deelnemers écht kennis met jou en je deskundigheid laat maken, terwijl ze een kleine transformatie doorgaan. Ze gaan dus tijdens de challenge al effectief iets merken van resultaten die ze kunnen behalen als ze gaan werken met jou of jouw producten. Dat is wat de challenge zo krachtig maakt. Want wanneer de deelnemers je ‘leuk’ vinden en zich goed voelen bij wat de challenge heeft gebracht – laat staan wat die samenwerking met jou ze nog brengt – willen ze dus ook graag werken met je.

Een challenge is dus een behoorlijk dynamische marketingtool.
Heel even: waarom zei ik nu ‘klanten en toekomstige klanten’? Vaak wordt gedacht dat alleen mensen die nog niet met je werken iets aan de challenge gaan hebben. Maar niets is minder waar. Een challenge geeft ook verdieping aan je relatie met je huidige klanten. (En wie weet heb je een nieuwe dienst die je ook voor hen interessant kunnen zijn.) Ik zei dit dus heel bewust.

Hoe pak je de organisatie van een challenge goed aan?

Het leek me handig om hiervoor verschillende vragen op te stellen die je kunt gebruiken. Met de antwoorden hierop kun je  een mooi draaiboek schrijven waarmee jij je challenge goed aanpakt.

  1. Wat is jouw doel met de challenge? Wat wil je dat na afloop bij hun onder de aandacht wordt gebracht?
  2. Welke transformatie wil je dat je deelnemers door gaan maken? (Met andere woorden: wat wil je dat ze na de deelname ervaren, wat is er voor ze veranderd na de challenge?). Dat moet passen bij het antwoord op vraag 1 natuurlijk.
  3. Hoe ga je de challenge noemen?
  4. Hoe ga je je mensen laten weten dat ze mee kunnen doen met de challenge?
    Begin op tijd met je promotie en blijf herhalen 😊
  5. In hoeveel stappen kan die transformatie plaatsvinden? Dat kan een mooie aanduiding zijn voor het aantal dagen dat de challenge duurt.
  6. Op wat voor manier wil je de challenge gaan oppakken? Denk aan mails die elke dag na elkaar komen, denk aan een Facebookgroep met lives, aan verborgen video’s op YouTube, denk aan een werkboek waarmee ze aan de slag kunnen of werkbladen. Er is heel veel mogelijk.
  7. Wat moet je regelen voor de deelnemers? Denk aan een inschrijfpagina waar deelnemers zich kunnen aanmelden. Een informatiepagina (landingspagina) over de challenge. Een bevestigingsmail, enz.
  8. Wat wil je dat de deelnemers gaan doen ná de challenge? (Dus wat is de eerste stap hierna?)
  9. Wat moet je regelen voor de aftersales? (Daarmee bedoel ik stap 7: stel je geeft een afsluitend live webinar, dan moet je daar ook weer dingen voor regelen. Wellicht wil je daarna ook weer mails gaan zenden.)
  10. Wat wil je doen na afloop? Met de deelnemers die niet verder willen met je?
  11. Hoe ziet het vervolgtraject er uit voor deelnemers die wel verder willen met je?

Is een challenge een marketingtool die je ziet zitten en wil je graag hulp daarbij? Dan kan dat onderdeel zijn van jouw eigen Meaningful Marketingtraject. Meaningful Marketing is een 1 op 1 traject van 6 maanden waarbij ik jouw persoonlijke schrijfcoach en marketingadviseur ben. Meer informatie hierover: Meaningful Marketing

We gaan er samen voor zorgen dat jouw challenge en alle andere marketinginzet oprecht van betekenis gaat zijn!

 

Lieve groet, Marianne

 

PS: zin om zelf met hele fijne schrijfchallenge mee te doen? Ik start de Feel Good Schrijfchallenge op 20 juni. Inschrijven kan nu al! Heb je meteen een idee van hoe het kan werken.
Meer over de Feel Good Schrijfchallenge lees je hier.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Proeflezers voor je boek

Proeflezers voor je boek

Proeflezers voor je boek Wanneer je hard aan het werken bent voor je boek, liefst met een professional erbij ;-), dan komt er ook het moment dat je je boek een proefronde gaat geven. Je laat het lezen door een aantal proeflezers. Proeflezers geven je feedback over hoe...

De Gouden Marketingregel

De Gouden Marketingregel

De Gouden Marketingregel Als zzp'er zoeken we er allemaal naar. Die Gouden Marketingregel. Die regel die zegt: als je dit doet, dan heb je instant succes. Als je de nieuwsbrieven op die manier schrijft, als je je funnel op deze manier bouwt, als je in je salespage...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: