Een contentstrategie. Hoe, wat en waarom?

Een contentstrategie. Hoe, wat en waarom?

In dit blog geef ik kort aan wat een contentstrategie is, waar je op moet letten als je een contentstrategie gaat opstellen en waarom je überhaupt over een contentstrategie na zou moeten denken.

 

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie, of een contentplan, want dat is wat strategie betekent (niet anders dan plan dus), is dus een plan waarin je opneemt wat voor content je wil maken, en wanneer en waar je die gemaakte content wil delen. Ook goed om in je plan op te nemen: wanneer jij die content gaat maken. Dat wordt nog wel eens vergeten.

Waar moet je op letten als je zo’n contentstrategie gaat opstellen?

Het hebben van een goed plan is belangrijk. Maar als je mij al langer volgt, weet je dat het ook gaat over content creeren in een flow. Kan dat wel samen? In deze video leg ik het uit. Kijk deze meteen of lees eerst even verder.

3 aandachtspunten voor een goede strategie

 

Heldere doelstelling (aandachtspunt 1)

Waar je op moet letten is dat je sowieso een heldere doelstelling formuleert. Je maakt zo’n plan niet voor de lol natuurlijk.

Laten we even eerlijk met elkaar zijn. De kans is groot dat jij je bedrijf draait omdat je ‘mensen wil helpen’ met datgene waar jij goed in bent. En daarbij hoor ik best vaak terug: ‘ik hoef er echt niet veel geld mee te verdienen hoor!’. Het is van belang wel realistisch te zijn als het hierom gaat. Je bedrijf is een manier om ervoor te zorgen dat je geld verdient. Om van te kunnen leven. Om in jezelf te kunnen investeren, in je bedrijf te kunnen investering zodat je voor meer mensen van dienst kunt zijn. Dus je maakt je plan niet voor de lol. Het moet ondersteunend zijn aan de doelstelling die alles te maken heeft met je omzet en je winst.

Je doelstelling moet dus helder zijn. En ja, je kunt meerdere doelstellingen hebben.

Bijvoorbeeld: je wil meer mensen op je maillijst (zodat je regelmatig kunt vertellen wat je aanbiedt bijvoorbeeld). Dus: je wil graag je maillijst laten groeien met 50% in de komende drie maanden.
Dan maak je een contentplan dat daar op is afgestemd. Je gaat ervoor zorgen dat door de content die jij maakt, er meer inschrijvingen op je nieuwsbrief komen.

Een andere doelstelling kan zijn dat je 10 klanten wil krijgen voor een nieuwe workshop. Dan gaat het erover dat je content creëert en deelt die ervoor zorgt dat je die 10 klanten binnen gaat krijgen.

Dus formuleer een heldere, concrete en meetbare doelstelling zodat je weet waarvoor je de content gaat maken.

 

 

Gevaar!

Het gevaar is dat je veel doelstellingen tegelijk kunt hebben (ja, ik steek de hand in eigen boezem ook hoor!). Als je net als ik een ideeënbom bent, dan wil je die ook graag allemaal tegelijk uitvoeren. Door een goede strategie te hebben, kun je hier ook een lijn in aanbrengen, een planning voor maken. Waarbij ‘kiezen’ wel een woord van belang is ook. Je kunt niet in 1 maand 3 doelstellingen hebben en daar content voor maken. Of wacht even: het kan wel. De vraag is alleen of de mensen die jij bereiken wil, nog snappen wat ze nu moeten doen.

 

In Podcast EP-23 neem ik je mee wat je kan tegenhouden bij het ongeremd waardevolle content creëren en delen.  Belangrijk om te weten, want met een plan alleen ben je er misschien nog niet. Luister deze meteen of luister deze na het lezen van dit blog.  

Tijd (aandachtspunt 2)

De tijd is van belang. Tijd bestaat in dit geval uit 3 facetten.
1. Wanneer ga jij de content maken?
2. Vanaf wanneer ga jij content delen – tot wanneer (duur campagne)?
3. Wanneer ga je posten/nieuwsbrieven versturen, enzovoorts? Dus wanneer deel je welke content?

Neem dit allemaal mee in het plan dat je opstelt.

 

De klant (aandachtspunt 3)

Welke content heeft jouw klant nodig? En dan bedoel ik vooral: welke woorden zijn voor hem of haar van belang om te horen? Wat moet hij/zij beseffen? Dit bepaalt de inhoud die je gaat maken. Dit bepaalt hoe je je teksten het beste kunt formuleren, welke beelden je slim kunt gebruiken, wat voor podcasts je het beste kunt opnemen, of waarover de video’s moeten gaan. Wat moet jouw klanten horen om vervolgens inderdaad op je nieuwsbrief in te schrijven? Een klein voorbeeld om te illustreren hoe ik het bedoel.

Ook dat is onderdeel van je strategie. En afhankelijk van het doel, krijgt de content die je klant nodig heeft om tot actie over te gaan steeds een eigen accent. Dus doe altijd de oefening die nodig is om te ontdekken hoe welke woorden nodig zijn.

 

Zoek op andere onderwerpen

Waarom zou je überhaupt over een contentstrategie na moeten denken?

Als je het voorgaande gelezen hebt, dan heb je al een vermoeden. Met een contentstrategie zul je veel meer gericht en helder (online) aanwezig zijn. Je weet wat je wanneer gaat delen en waar het toe moet leiden.

Dat betekent dus focus. Je houdt focus op de inhoud. Je weet wanneer je wat aandacht gaat geven en hoe je dat gaat doen.  Dat helpt je in een bepaalde ‘bubbel’ te komen die hier helemaal bij past, een bepaalde vibe. En door die vibe te voelen, te omarmen en uit te stralen, begrijpen je klanten ook wat je bedoelt. Waardoor zij sneller overgaan op de actie die jij van ze verlangt. Mits je de aandachtspunten goed op hebt gepakt.

 

Met een goede contentstrategie hou je focus. En focus brengt succes.

Gedachte om mee te nemen:

Hoe minder verschillende doelstellingen, diensten of producten, hoe meer focus je hebt en hoe doelgerichter je contentstrategie kan zijn. Maar dat moet natuurlijk op een bepaalde manier ook bij je passen.

 

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog? Dan stel ze gerust in een reactie hieronder.

 

Lieve groet, Marianne

Op 19 november 2021 start de Deep Dive. Een live online coachingprogramma waarin ik samen met jou ga kijken hoe jij het steeds kunt laten stromen in je bedrijf. Het gaat stromen in je bedrijf als je ongeremd (en ongegeneerd) met de juiste focus content gaat delen en dus consistent zichtbaar bent.
Dit programma is voor die ondernemers die dit op een bepaalde manier lastig vinden, zich geremd voelen, terwijl ze wéten dat het van belang is (en het graag willen doen). Het is ook voor die ondernemers die wel al zichtbaar zijn, maar daar niet uithalen wat ze er eigenlijk uit willen halen.

Meer informatie en inschrijven kan hier: Meer over de Deep Dive.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer blogs

Bloggen. Uitbesteden of zelf doen?

Bloggen. Uitbesteden of zelf doen?

Bloggen. Uitbesteden of zelf doen? Als je mij al langer volgt op social media of al langer blogs leest van mij, dan kan het zomaar zijn dat jij weet wat mijn antwoord is op de vraag of je zelf moet bloggen of het moet uitbesteden. Mijn voorkeur en advies gaat uit naar...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op:

Schrijf in voor Mariannes Mail en laat je gratis inspireren!
Over schrijven, contentcreatie, marketing, ondernemen en lekker leven ...