Een goede tekst schrijven? Maak nooit deze grote fout!

Een goede tekst schrijven? Maak nooit deze grote fout!

Wanneer je zelf de teksten schrijft voor je bedrijf – wat ik zeker toejuich – is er één grote fout die je zeker niet wil maken, maar die ik helaas wel vaak zie. Wanneer je die fout maakt, gaat je tekst nooit  dat succes brengen dat je zo graag wil. In dit blog vertel ik je welke fout dit is.

Voor ik je dit vertel, nog even dit. Ik had deze week een afspraak met een bureau dat gespecialiseerd is in contentstrategieën voor grotere bedrijven, vooral B2B. Dit bureau heeft het zelfs in de ‘kleine lettertjes’ opgenomen: wij zijn niet aansprakelijk voor (niet) behaalde resultaten wanneer er aanpassingen zijn gedaan in de teksten zoals door ons aangeleverd, of teksten zijn veranderd. Deze regels zijn ingegeven door die grote fout die zo vaak wordt gemaakt.

De grote fout is voor mij een van de redenen geweest waarom ik stopte met het schrijven van webteksten. Na oplevering van die teksten werden er regelmatig naar eigen inzicht toch nog aanpassingen gedaan.  Aanpassingen waarvan ik al kon aangeven dat die nooit zouden brengen waar de klant op hoopte. Sterker nog, die aanpassingen zouden de klant verder weg brengen van dat beoogde resultaat. Dat wilde ik niet meer. Daarom leer ik je liever hoe jij het dan zelf goed kunt doen, vandaar de cursussen die ik heb gemaakt.

Wat is dan die grote fout?

Ik noem deze even: borstklopperij. Terwijl ik weet dat het niet zo is bedoeld. Ik gebruik deze benaming puur zodat jij jouw teksten daarop kunt checken. Dus: is het borstklopperij wat er staat?

Borstklopperij is zenden. Vertellen wat je doet. Hoe je dat doet. Hoe goed je bent. En jazeker; dit is wél noodzakelijk. Maar niet op de manier die je regelmatig ziet. Ik geef een klein voorbeeld.

Welkom bij plantenwinkel It’s Oxygen.
Onze planten zijn kamerplanten. Van varen tot goudpalm, ze zijn bij ons verkrijgbaar. Onze planten staan in ieder interieur goed. Goed voor het zuurstofgehalte en het rustgevoel. Wil je bij ons planten bestellen, stuur dan een e-mail naar … of bel …
Ook altijd leuk om cadeau te geven.
Wij kopen planten in bij de beste kwekers waardoor ze lang goed blijven.
Al 25 jaar.

De tekst is helemaal geschreven vanuit de plantenwinkel. Wij zijn, wij doen, enz. Dat is de grote fout. Een klant voelt zich totaal niet aangesproken door deze tekst. Want die heeft niets te maken met wie de klant is. De tekst moeten het gevoel aan je lezer geven van: wow, dat is voor mij! Oh, dit gaat over mij! Pas als dat gevoel ontstaat, kom je met je teksten ‘aan’. Je websitebezoeker voelt dan een klik met jou.

 

WOW! Dit gaat over mij!

Op zoek naar prachtige kamerplanten? Met deze planten maak jij van je kamer een rustgevende én gezonde oase van groen. Of je nu een modern minimalistisch interieur hebt of een vintage look and feel: de planten van It’s Oxygen passen altijd.

Blader door de online catalogus en word op slag verliefd op de plant die bij jou past, of doe de test!
Met één klik op de knop is de plant besteld. Binnen 24 uur staat die bij jou.

Voel je het verschil? Deze tekst is geen zendtekst. Deze tekst is geschreven voor de bezoeker, die op zoek is naar een kamerplant. Dit is waar de lezer warm wordt en zich gaat herkennen in wat je schrijft, op zo’n manier dat die denkt: Ja! Ik bestel meteen! En nog iets; die eerste tekst kan op elke plantenwinkelwebsite staan. De tweede is al veel meer onderscheidend.

Dus wil je een echt goede tekst schrijven? Schrijf dan niet over jou. Schrijf over en voor jouw (toekomstige) klant. Verdiep je in hem (of haar).
Bekijk de wereld door zijn (haar) ogen. En schrijf pas dan je tekst.

 

Heel veel succes, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou Als schrijfcoach ben ik natuurlijk heel veel bezig met taal en taalgebruik. Maar niet alleen schriftelijk. Ook mondeling. Als je mij al even volgt op Instagram, dan weet je ook dat spiritualiteit (of energie) en de Law of Attraction in mijn...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: