Een overzicht van jouw 2019-successen in één uur

Wat waren jouw 2019-successen? Krijg overzicht in een uur.

In de maand van het vooruitkijken en plannen maken, is het ook een heel goed idee om terug te kijken. Als je weet wat het afgelopen jaar je successen zijn geweest, op social en op je website bijvoorbeeld, dan kun je die meenemen in je plannen voor het komende jaar. Hiervoor neem ik je in vogelvlucht mee je statistieken in.

Veel ondernemers kijken wekelijks of maandelijks hun statistieken. Wellicht duik jij er elke maand in en hou je alles bij. Super natuurlijk. Maar niet iedereen doet dat. Het ontbreekt vaak aan tijd, of aan kennis en kunde hoe je het allemaal bij kunt houden, of je denkt er gewoonweg niet aan.

Uit een poll die ik in mijn Instagram Stories hield, bleek dat 50% van mijn kijkers elke week of maand de statistieken bekijkt. 50% dus niet. Daarnaast bleek ook dat 68% de statistieken maar lastige kost vindt. 32% gaf aan dat het voor hen appeltje-eitje was.

poll instagram statistieken 1 cantersPrecies voor de ondernemers die niet regelmatig kijken en die cijfers maar lastig vinden, heb ik een hele leuke actielijst opgesteld. Met die actielijst kun je in 8 stappen toch het afgelopen jaar induiken en in een uurtje onderzoeken wat jouw grootste 2019-successen zijn geweest.

Tip: Werk per stap je ontdekkingen uit in een document en leg dat document ergens op je computer vast. Dit is namelijk ook weer leuk om eind 2020 naar terug te kijken en zo te ontdekken waar je bent gegroeid.

 

 

 

 In 8 stappen een overzicht van jouw 2019-successen

Stap 1
Maak een top 5 van de acties/gebeurtenissen die jij het afgelopen jaar het meest gaaf vond om te doen. Ga dus even die ‘statistieken’ na, die je uit je hoofd opdist. Schrijf deze op en schrijf op waarom die nu zo gaaf waren. Scroll in gedachten het hele jaar terug en werk ze uit.
Voor mij zijn ze snel op te noemen: de Summer Schrijfchallenge, het webinar Aantrekkelijk voor nieuwe klanten, het ontwikkelen en lanceren van het mailprogramma Schrijfgeluk, het begeleiden van de deelnemers aan mijn online expertprogramma Bloggen & Social Media en de mastermind met Anne Raaymakers. (En áls ik dan een zesde mag noemen: ook de oprechte contacten met de mensen op social media die mij volgen is écht een energiebooster!)

Stap 2
Maak een top 5 van de meest bekeken pagina’s/blogs op je website.
Dat doe je met Google Analytics. Ik ga er hiervoor vanuit dat je dit aan je website gekoppeld hebt. Anders surf even Google op om te ontdekken hoe je dit doet.
Als je Analytics opent zie je links de rapportkeuzes die je hebt. Ga naar gedrag, kies voor site-content en dan voor alle pagina’s. Op de pagina die dan verschijnt, kun je rechtsboven de datum aanpassen. Kies voor 1 januari 2019 tot en met nu. Onder verschijnt een overzicht in tabelvorm. In dat overzicht kun je heel snel zien wat de meest bezochte pagina’s zijn. (Als je Analytics goed hebt ingesteld, is je eigen IP-adres uitgesloten van deze resultaten.)
Schrijf deze top 5 op. Hier zie je dus ook je meest populaire blogs terug.

De volgende stappen hebben te maken met je social media. Kies die stappen uit die voor jou van toepassing zijn. Doe je niets op Instagram bijvoorbeeld, dan sla je deze stap over.

Stap 3
Onderzoek de top 5 van je beste posts op Facebook. Ga hiervoor naar je Facebookpagina en klik daar op het tabblad statistieken. In het menu aan de linkerkant ga je naar berichten. Op de pagina die dan verschijnt, scroll je iets naar onder. Daar krijg je al je berichten te zien, met het bereik en de betrokkenheid. Je kunt dit overzicht helemaal openen tot en met 1 januari 2019, door steeds onderaan te drukken op meer weergeven. Standaard kun je in Facebook een week of een maand bekijken (slim om dat dus vanaf volgend jaar te doen zodat je elke maand in de gaten hebt hoe je posts het doen). Ik weet geen handigere manier dan ik net vertelde, maar geloof het meteen als die er wel is. Weet jij die manier, dan geef het zeker aan in een reactie hieronder, zodat we allemaal geholpen zijn (en zodat we weten bij wie we moeten zijn als het over het lezen van Facebookstatistieken gaat). Zoals ik het aangeef, is het dus misschien wat onhandig. Maar goed, het werkt wel. In het overzicht ga je op zoek naar de 5 berichten met de grootste betrokkenheid en met het grootste bereik. Let wel op: naar mate je aantal paginalikes groeit, groeien deze twee als het goed is ook. Probeer het dus een beetje in perspectief te zien.

Wanneer ik kijk naar de berichten die het het beste bij mij deden, dan waren dat de berichten met de wat ‘gekkere’ foto’s. Een foto die wordt genomen terwijl ik heel spontaan lach met de mond wijd open, haren helemaal verwaaid, en het bericht gaat over spontaniteit. We zijn dan een weekendje weg.
Dan nog een foto die ik bewust heb gemaakt waarin ik een gezicht trek dat ik het allemaal niet begrijp, met ook de vraag: ‘Hoe moet dat nou?’ Een andere topper is een woordzoeker.
Een aankondiging dat er iets leuks aankomt, waar mijn business budy ook in is getagd. Een post aankondiging leeuwinnen (vrouwen WK) en de aankondiging van de Schrijfchallenge. Het overgaan van mijn dochter naar 2 Havo, het interview dat op RTL Nieuws verscheen, een ochtendfoto op zomervakantie waar ik meer vertel over het speciale dorp waar we zijn en op de boot naar Engeland. (Ik weet het: dit is bijna een top 10; kon even niet stoppen)

Schrijf van die posts op wat hun kenmerken waren; je ondekt dan dus welk type posts het goed doen.

Stap 4
best nine instagram marianne cantersOnderzoek je Instagram-statistieken. Voor dit snelle uur verwijs ik je naar een van de ‘Best nine’ tools (er zijn er meerdere, even Googlen als je een andere wil). Wanneer je hier je accountgegevens invult, laat het programma je een collage zien van de beste 9 posts. Het grappige is dat dat bij mij dus écht niet de allerbeste foto’s zijn. Zo grappig om te ontdekken! Als je collage is samengesteld, zoek je die foto’s in je account op en bekijk je welke dit waren: welke tekst stond erbij, wat was het bereik, de likes, en het aantal commentaren – en lees de commentaren ook. Moet me wel van het hart: het zou fijner zijn als je een overzicht kon maken van de posts die tot de meeste profielbezoeken hebben geleid. Misschien kan dat, maar ik weet ook hier niet hoe. Ik weet wel dat als je elke week of maand een moment gaat pakken komend jaar, om die statistiekenpagina’s op Instagram te bekijken, je het zelf in beeld kunt brengen. Instagram laat je statistieken namelijk ook maar voor kortere periodes zien. Idee voor komend jaar misschien dus.

Stap 5.
Je 5 meest populaire pins op Pinterest. In 2019 zijn de statistiekweergaven veranderd. Daar moet je rekening mee houden als je veel op Pinterest zit, het vraagt een aparte handeling om statistieken uit de oude versie te exporteren. Je kunt wel terugkijken wat je meest populaire pins van het afgelopen halfjaar zijn. Daarvoor scroll je in het statistiekenoverzicht naar beneden, waar Pinterest automatisch een overzicht geeft van de populairste pins. Kijk ook hier naar. Analyseer waar je pins naar verwijzen, welke onderwerpen het over gaat, enzovoorts.

Stap 6.
LinkedIn. LinkedIn (de gratis variant) heeft ook – bij mijn weten – geen apart statistiekenoverzicht. Maar je kunt wel de berichten en artikelen die je hebt geplaatst doorlopen om bekijken welke de meest populaire posts waren. Je scrollt zo door je eigen berichten heen. Ook hier de uitnodiging: weet jij hoe dit snel op LinkedIn kan, deel het met ons!

Hou rekening met het volgende. Dit is een snel overzicht. Een goede afspiegeling van je successen heeft met meer facetten te maken. Een post kan misschien minder succesvol zijn geweest omdat je een bepaald tijdstip postte dat er weinig mensen online waren. Maar laat dat je terugkijkpret niet drukken, dit overzicht is wel een manier om de grote lijnen te onderzoeken als je verder niets met de statistieken doet.

Stap 7
Je verkopen. Laten we die ook even meenemen. Welke producten/diensten zijn het meest bij je afgenomen? Wat is de top 5 binnen jouw bedrijf? Werk je met pakketten en heb je maar 3 varianten, welke variant was het meest populair? Zijn er misschien verbanden die je kunt leggen vanuit de successen die je met je blogs en social media hebt bereikt, de acties die je het leukste vond en je verkoopsuccessen?

Stap 8.
Maak een complimentenlijst. Het is ook leuk om nog even je mailbox en socialmediacontactboxen in te duiken. Welke complimenten kreeg je? Waarover? Breng ook deze in kaart. Het is sowieso leuk om hier een apart document van te maken dat je steeds bijwerkt, zodat je alle complimenten in een overzicht hebt en je ze ook nog eens kunt gebruiken voor je socialproof.

Dat waren de 8 stappen.
Door de stappen uit dit actieplan te doorlopen, heb je toch een beeld van wat het afgelopen jaar nu je successen waren. Zo kun je ook meer bewuste keuzes maken voor je plannen in het komende jaar én krijg je inzichten en ideeën voor wat je volgende stappen zouden kunnen zijn en hoe je voort kunt borduren op dat wat succesvol is. Neem dit dus mee in je contentplan voor het komende jaar …

Heb jij nog aanvullingen? Dan laat ze zeker even weten! Deel ze in een reactie hieronder, zo helpen we elkaar weer verder!
Liefs, Marianne

PS: wil jij dat ik met je meedenk en -kijk het komende jaar naar je doelstellingen en je contentplannen? Ik heb nog 1 pilotplek vrij voor Jouw 2020-(content)plan. Check snel de link en schrijf je in!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: