Een pivot, wat is dat? Is dat iets voor jou en je bedrijf?

Een pivot, wat is dat? En is dat iets voor jou en je bedrijf?

Je hoort het steeds vaker. Ondernemers/bedrijven die een pivot maken. Een pivot is een echte businessstrategieterm, die al heel lang bestaat. Tegenwoordig lijkt het trendy om die term online te laten vallen, daarom hoor je er steeds vaker over. In dit blog leg ik uit wat het is en kun je lezen wanneer een pivot jou kan helpen.

Een pivot is een snelle businessstrategieverandering met als doel te testen of een nieuwe strategie werkt. Denk aan het bedienen van een compleet nieuwe doelgroep, een compleet nieuw verdienmodel invoeren of een compleet nieuw product in de markt lanceren. Een pivot is dus echt businesswise een andere aanpak gaan hanteren dan je gewend bent te doen. Je voert die snel door: het gaat dus geen lang doordacht plan zijn.

Wanneer kies je voor een pivot?

Je kiest voor een pivot als je ervaart dat je businessstrategie nu niet oplevert wat je graag zou willen dat die oplevert. Dat kan in geld zijn: je draait niet genoeg omzet/winst. Maar dat kan ook wel in voldoening zijn. Dat zie je niet per se in de businessliteratuur terug. Het is een toevoeging van mij. Wanneer je geen voldoening vindt in wat je doet, is het tijd voor verandering. Een pivot is dan een uitkomst.

Sta ervoor open

Het is goed om open te staan voor de pivot al zodra je start met je bedrijf of iets gaat lanceren. Het belang van data analyse is hier ook duidelijk. Goed in de gaten hebben hoe je nieuwe strategie wordt ontvangen door de data bij te houden en ervan te leren.

Op voorhand rekening houden met het feit dat het kán zijn dat je je strategie gaat veranderen, zorgt dat je al meer flexibel denkt. Dus niet: ‘Dit ga ik doen. Punt.’ En dan maar blijven ‘leuren’. Nee, je gooit gaat na enige tijd en analyse het roer om en test een andere strategie uit. Soms werkt het plan dat je had bedacht gewoon niet. Met een pivot kun je dan alsnog groei realiseren.

Is een pivot dus iets voor jou?

Dat zou zeker het geval kunnen zijn. Wanneer de koers die je bent ingeslagen niet oplevert wat je graag zou willen dat die oplevert, is een pivot een heel goed idee. Dit doe je niet zomaar overigens. Er zijn essentiële vragen die beantwoord moeten worden om te ontdekken waarom het nu niet werkt en hoe je een pivot kunt oppakken. Daarna is het vooral een kwestie dan doen en meten dus.

Wil je weten hoe ik je hierbij kan helpen? Neem dan contact op en spreek vrijblijvend een call met me af. Stuur me gewoon even een e-mail.

Lieve groet,

Marianne
PS: vind je het fijn om meer (marketing)termen uitgelegd te hebben? Lees dan: Marketingtermen uitgelegd

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Energie en je business

Energie en je business

Energie en je business Als je mij al langer volgt, dan weet je dat energie een onderwerp is waar ik veel mee bezig ben. Om verschillende redenen. Ik neem het onderwerp zelfs mee in mijn trainingen en coachings, omdat ik het zo belangrijk vind. Het is namelijk jouw...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: