Een (zakelijk) blog starten: hoe doe je dat?

Een (zakelijk) blog starten: hoe doe je dat?

Bloggen. Waar begin je? Kun je eigenlijk zomaar een blog starten? Wat is er nodig om een blog te kunnen starten? In dit blog geef ik antwoord op deze vragen. Blog je al langer, dan is het ook slim om toch eens te lezen. Al is het maar om zeker te weten dat je niets over het hoofd ziet.

Een blog starten is niet moeilijk. Er zijn een paar dingen die je daarvoor nodig hebt.

  1. Een website om je blogs op te publiceren. Ben je ondernemer, dan heb je die website al. (Daar ga ik voor nu even van uit.)
  2. Je moet weten waar je over kunt bloggen.
  3. Je moet het leuk vinden om te bloggen (schrijven). (Of iemand hiervoor willen inhuren.)
  4. Je moet de tijd hebben (of vrijmaken) om te bloggen. (Of iemand hiervoor willen inhuren.)

Als je deze drie dingen gecoverd hebt, dan kun je dus zomaar een blog starten.
Bloggen is in feite niets anders dan artikelen schrijven op je website. Precies zoals ik dat hier doe. Blog je voor je bedrijf, en wil je dus een zakelijk blog starten, dan schrijf je artikelen die interessant zijn voor jouw klanten en toekomstige klanten. Artikelen die zij graag willen lezen.

Op je website: ruimte maken voor je blog

Op je website maak je een pagina aan die de ingang gaat zijn tot je blogartikelen. De meeste programma’s waarmee je websites bouwt hebben deze standaard opgenomen. Het is een soort overzichtspagina of inhoudspagina (wil je weten hoe die eruit kan zien, kijk dan even op de overzichtspagina van mijn blogs).

Dan heb je nog de blogpagina zelf, dus de pagina waarop het artikel te lezen is. Dat is bijvoorbeeld de pagina waar je nu dit artikel leest.

Weten waar je over kunt bloggen

Deze blogpagina is de pagina die Google uitgebreid gaat bekijken. Een (zakelijk) blog starten doe je niet zonder reden natuurlijk. Je start een blog omdat je aan je (toekomstige) klanten wil laten zien wat je in huis hebt en je start een blog omdat je graag je (toekomstige) klanten regelmatig op je website wil ontvangen (daar is namelijk meer te vinden over jou en je bedrijf).
Die toekomstige klanten zoeken de informatie die zij nodig hebben op Google. Hier tikken zij vragen of woorden in (ga jezelf maar na: je klanten doen precies hetzelfde) en Google geeft vervolgens de meest relevante antwoorden en informatie die die op het world wide web kan vinden op een rij weer. Het meest relevante artikel bovenaan. (Zelfs de adds beoordeelt ze op die manier.)

Dat is dus het volgende: je moet dus weten wat jouw toekomstige klanten intikken als het jouw expertise aangaat. Iets ruimer bekeken: je moet dus weten wat jouw toekomstige klanten bezighoudt. Hoe beter je dat weet, hoe beter je blogs kunt schrijven die aansluiten op hen.

Leuk vinden om te schrijven

Als je schrijven écht niet leuk vindt, dan moet je je afvragen of je wel een zakelijk blog wil starten. Mijn advies dan is dit wel te doen en een ghostblogger in te huren. Heb je wel iets met schrijven dan juich ik het zelf schrijven zeker toe. Omdat dit schrijven je namelijk veel meer brengt dan alleen maar vindbaar zijn op Google. (Hierover schreef ik onder andere: …..)
Je kunt er ook voor kiezen vanuit een ander uitgangspunt te starten. Podcasts of video’s bijvoorbeeld, als je dat leuker vindt. Daar kun je namelijk altijd blogs van maken. Voor nu ga ik ervan uit dat je het leuk vindt om te schrijven en dat je ook daarom een blog wil starten.

Tijd maken om te schrijven

Tijd hebben/tijd maken. Bloggen is werken aan je online zichtbaarheid én online vindbaarheid. Bloggen is een langetermijnstrategie. Anders dan socialmediaberichten, die zijn meer vluchtig. Hoe vaker jij blogs publiceert, hoe vaker mensen bij jou op de website komen kijken om je blogs te lezen. Hoe meer blogs jij publiceert, hoe meer Google in de gaten krijgt dat jij actief met je website bezig bent. Dat ziet Google als positief. Af en toe een blog schrijven, eens per 6 maanden, zet dus geen echte zoden aan de dijk.

Maak dus tijd vrij om te schrijven. Alle tijd die je vrijmaakt wordt uiteindelijk beloond. Helemaal als de blogs die je schrijft dus relevant zijn.

Spoedcursus Bloggen

Wil je meteen aan de slag met bloggen? Bestel dan de Spoedcursus Bloggen. De Spoedcursus heb je meteen in huis. In deze Spoedcursus krijg je 3 methodes waarmee je snel een blog kunt schrijven, je krijgt nog even een opfrisser hoe het ook alweer met die spelling zat én je krijgt de beste tips die je helpen je blog zo krachtig te schrijven, dat je toekomstige klant weet dat die met een expert te maken heeft. En dat is wat je graag wil, toch?

Je bestelt de Spoedcursus bloggen hier.

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou Als schrijfcoach ben ik natuurlijk heel veel bezig met taal en taalgebruik. Maar niet alleen schriftelijk. Ook mondeling. Als je mij al even volgt op Instagram, dan weet je ook dat spiritualiteit (of energie) en de Law of Attraction in mijn...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: