Efficiënt werken aan je marketing

Efficiënt werken aan je marketing

Marketing vraagt om tijd. Je kunt die inkopen en anderen je marketing laten doen. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. En zeker ook niet wenselijk, wat mij betreft. Ik ben er voorstander van, vooral voor zzp’ers, om je marketing zelf te doen. Zodat die helemaal jouw tone-of-voice heeft en jij heel goed weet wat bij jouw (toekomstige) klanten past. Maar hoe doe je dat zelf dan, zo efficiënt mogelijk, zodat je hieraan niet te veel tijd kwijt bent? Ik geef je de tips in dit blog.

Inplannen en verzamelen

Plan wekelijks marketingtijd in en verzamel tussentijds alles wat je daarvoor wil gebruiken. Als je in je werkweek geen tijd inplant om aan je marketing te werken, dan is de kans dat die erbij inschiet aanwezig. Plan die tijd dus op voorhand in en kom die afspraak met jezelf na. Doordat je in de tussentijd alle ideeën verzamelt, hoef je het moment dat je socialmediaberichten gaat maken, podcasts gaat voorbereiden of blogs schrijven niet alsnog te bedenken wat je in die marketingtijd gaat doen. Alles wat tussentijds in je opkomt om in te zetten voor je marketing, schrijf je natuurlijk op in je notitieboek. Als ondernemer kun je echt niet zonder!

Marketingtijd is geen studietijd!

Dit hoort nog even bij de vorige tip. Natuurlijk worden er heel veel interessante (gratis) marketingworkshops gegeven. Super fijn om inspiratie op te doen. Maar zie dit niet als ‘werken aan je marketing’. Vaak geeft het volgen van zulke workshops je een goed gevoel, inspiratie en ideeën, maar word je daarna weer helemaal opgeslokt door de waan van de dag, week en maand, waardoor implementeren uitblijft. En dan is die ‘marketingtijd’ alsnog verloren. Neem je learnings mee in al wat je verzamelt, dan kun je alsnog gaan implementeren wat je hebt geleerd wanneer je je marketingmoment hebt.

Start je tijd met schrijven

Wat je ook wil gaan doen, of het nu een video is, een podcast voorbereiden, een blog of socialmediaberichten maken, is: starten met schrijven. Afhankelijk van wat je (campagne)thema is, werk op papier of in een document de teksten uit. Alle tekst die je uitwerkt is inzetbaar op verschillende manieren. Ik zou – mijn advies – starten met een blog. Vanuit dat blog kun je verschillende socialmediaberichten maken en kun je het script van je video, podcast of de live uitwerken. Dat kan allemaal in één ruk door, zolang je die tijd hebt gepland.

Inplannen van de berichten

Hoe minder tijd je kunt inplannen om aan je marketing te werken, hoe makkelijker het kan zijn om berichten in te plannen. Er zijn verschillende tools voor. Zelf ben ik niet zo’n enorme planner, omdat ik graag de energie en inspiratie gebruik die ik op momenten krijg. Toch is elke ochtend voor mij ingepland om inspiratie te krijgen. Dat begint met het schrijven van mijn ochtendpagina’s, waarna ik doorga met het schrijven van mijn blog en een instagrampost. Facebookberichten plan ik op Facebook in. Gewoon een week vooruit.

Waarom op deze manier?

Het gekke is dat je als ondernemer vaak bang kunt zijn dat alle tijd die je niet in klanten steekt, verloren tijd is. Jouw tijd is voor je klanten. Zorg je niet dat je voor hun beschikbaar bent, dan kunnen je kansen kleiner worden. Je tijd moet dus altijd openstaan voor hen. Ik herken het. Lange tijd was ik ook op deze manier ongerust. Daarom deed ik het maar liever niet of mondjesmaat. Tot ik besloot om 1 dag per week toch aan die marketing te gaan werken. Want uiteindelijk is die ook helemaal gericht op die klanten. Hoe consequenter ik dit deed, hoe meer klanten ik kreeg.
Ik weet nog de eerste keer dat iemand belde en de dag dat ik werkte aan mijn marketing wilde inplannen. Ik zei met pijn in mijn buik: ‘Nee, sorry, dat lukt niet. Die dag staat al vol. Ik kan wel ….’. Mijn voorstel was helemaal oké. Toen wist ik dat ik geen buikpijn hoefde te hebben. En dat het tijd inplannen voor mijn marketing juist meer klanten zou gaan brengen.

Kortom: plan elke week tijd in voor je marketing. Start die tijd met het schrijven van je blog. Vanuit je blog kun je door naar alle andere tools die je in wil zetten: je blog is de voorbereiding daarvan. Plan eventueel berichten vooraf in en wees waakzaam op die marketingtijd. Die betaalt zich uiteindelijk in veelvoud terug!

Met een goed (content)plan weet je nóg beter waar je aan gaat werken in die waardevolle marketingtijd. Mijn plan voor 2021 is al klaar! Hoe zou jij het vinden om met mij ervoor te zorgen dat ook jouw 2021-(content)plan klaar is? Superfijn gevoel toch? Weten waar jij aan gaat werken: dat geeft rust én energie!
Je kunt je nu nog inschrijven voor de workshop ‘Jouw 2021-(Content)plan’. Meer informatie en inschrijven: via de knop onder dit blog.

Zie ik je bij mij?
Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: