Efficiënte werksessies voor je blogs en social media

De 6 stappen van een efficiënte blog- en socialmediawerksessie

Bloggen en social media: kost zoveel tijd! Het is een van de meest gehoorde bezwaren om er dan ook maar weinig of niets mee te doen. En dat is jammer. De tijd die je besteed aan je social media en je blogs verdien je uiteindelijk terug. Je social media en je blogs leiden je mensen namelijk naar je website toe, naar jou en naar wat je betekenen kunt. Het is dus slim om je blog- en socialmediawerksessie zo efficiënt mogelijk in te plannen. In dit blog geef ik je 6 stappen die je hierbij helpen.

Als je deze 6 stappen ‘achter elkaar’ doet, heb je voldoende materiaal voor een week lang berichten te posten en een blog. Een werksessie staat namelijk voor een blog en minstens 5 socialmediaberichten.

En zoals ik altijd aangeef: hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker je schrijft en hoe sneller het gaat. Schrijven is trainen. Plan deze sessie eens per week en je zult zien dat het na verloop van tijd steeds minder tijd zal gaan kosten. De eerste keer zal een sessie langer duren, na verloop van tijd zal die korter zijn.

De 6 stappen

  1. Veel tijd gaat zitten in het bedenken van onderwerpen; waar kun je het over hebben? Hierbij help ik je alvast.
    Maak een lijst van de vragen die het meest aan jou gesteld worden. Deze vragen zijn stuk voor stuk onderwerpen om over te schrijven. In Onderwerpen om over te bloggen. Geen probleem meer voor jou.
  2. Leg, als je gaat schrijven, de telefoon helemaal weg. Het is een opendeur maar toch. Hoe vaak de telefoon gepakt wordt als je het even niet weet, is niet op een hand te tellen. Dat is niet alleen als je gaat schrijven, maar ook op andere momenten. Het is zo verleidelijk om even over Facebook of Instagram te gaan scrollen als je het even niet meer weet … en ondertussen druppelt alle motivatie weg. Dus, als je deze sessie hebt, leg die telefoon weg. Dan heb je geen vertraging meer.
  3. Start met het schrijven van een blog – kies hiervoor een vraag van je lijst. En denk niet te moeilijk: schrijf eerst de vraag en daarna het antwoord op. Alsof je het antwoord vertelt aan iemand die bij jou aan tafel zit.
    Het schrijven van je blog vraagt het meeste tijd binnen je werksessie, maar een blog levert het ‘langste’ zichtbaarheid op, dus begin daarmee. Het blog komt namelijk op je website, waar jij een archief opbouwt vol van kennis, die jou helpt bij het zichtbaar zijn. Je blog is blijvend, want die blijft op je website staan. Je socialmediabericht verdwijnt uit het oog van je volgers – als ze het al zien. Het blog is de voeding van de volgende stap.
    Heb je de vraag en het antwoord opgeschreven, pak dan het plan erbij van Tekst schrijven? Begin met een plan.
    Onderin dit blog meer tips die je helpen bij het schrijven.
  4. Uit een blog kun je input voor meerdere socialberichten halen. Haal uit het blog een aantal alinea’s die los ingezet kunnen worden en verwijs naar het blog. Of schrijf berichten die met het blogonderwerp te maken hebben. Je werkt dus ‘in een ruk door’: je blog schrijven en daarna maak je meteen de berichten erbij.
  5. Zoek er beelden bij. Blogs en socialmediaberichten vragen ook om beeldmateriaal. Waar je op moet letten, schreef ik in Gebruik van afbeeldingen? Let op! Heb je geen eigen beelden, dan kun je ook stockfoto’s gebruiken, zoals van Unsplash.
  6. Plan de berichten in, bijvoorbeeld rechtstreeks op Facebook of via Later, waarop je ook Instagram inplannen kunt. Het voordeel van inplannen is dat je er verder niet meer naar om hoeft te kijken. Check wel regelmatig of er reacties zijn, zodat je ook het gesprek aan kunt gaan.

Tijd steken in je marketing en in het online zichtbaar zijn betekent dat meer mensen kunnen zien wat jij voor hen kunt betekenen. Meer mensen kunnen kennismaken met jou en je kwaliteiten, met jou en je producten. En het betekent ook nog zoveel meer, dat je bijvoorbeeld kunt lezen in het blog dat ik schreef over bloggen en de onderstroom.

Gun jezelf die tijd, die je ook aan je mensen geeft. Richt je blog- en socialmediawerksessie in volgens de 6 stappen uit dit blog en je zult merken dat het minder tijd kost dan je denkt.

Voor de starters:
Laat vooral alles even los wat je eerder hoorde over SEO en andere eisen die je links en rechts leest. Het is allemaal waar, maar: het is vooral van belang dat je gaat schrijven en publiceren. Dat je dat in de vingers hebt. En wanneer dat lekker gaat, richt je dan pas op het verfijnen en optimaliseren van je artikelen. Het is ook fijn om te werken met een proeflezer. Iemand die je tekst naleest als je die geschreven hebt. In het blogarchief op deze website staan meer tips die je helpen je blogs en content serieus op te pakken als groeistrategie voor je bedrijf.

Heel veel succes, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: