Emotie in je marketing

Emotie in je marketing

Afgelopen week nam ik weer een podcast op; nu over creativiteit, inspiratie en emotie, en hoe die key zijn in je marketing: helemaal als jij het van betekenis zijn van je klanten en écht het verschil willen maken, ook zo hoog in het vaandel hebt staan. In dit blog geef ik graag nog even aandacht aan het onderdeel emotie. Omdat emotie een belangrijk (marketing)signaal is voor jou. Wat kun jij met emotie in je marketing?

Nog even. De podcast, mocht je die nog niet geluisterd hebben, vind je onder dit blog.

Nu begrijp ik dat je emoties wel kent als het gewoon over jezelf gaat als persoon. Je vindt iets echt heel verdrietig of bent ergens echt heel erg blij om. Maar emotie in je marketing is een ander verhaal. En ik bedoel hiermee dus ook niet dat je het op social media moet laten zien als je verdrietig bent ergens om en dan de tranen moet laat biggen in een video, omdat dat goed zou zijn voor je marketing. Ik bedoel iets anders.

Emotie is een graadmeter die je aangeeft wel/niet te delen

Ik zie emotie als een graadmeter. Emotie voel je in je lichaam. Die ontstaat als je ergens enthousiast over bent bijvoorbeeld. Als je een product ontwikkelt, of bijvoorbeeld een e-book schrijft waar je helemaal enthousiast over bent: dan is dát het enthousiasme wat ik bedoel. Dát is het enthousiasme dat je mag meenemen in je marketing. Die emotie zorgt dat je op de meest geloofwaardige manier van de daken kunt schreeuwen waarom je dit hebt gemaakt, hoe goed het is, waarom je mensen jouw nieuwe product niet willen missen. Dat voelt ook zo voor jou.
Het moment dat je die emotie voelt in je lijf, dan geeft dat ook aan dat het mág: dat het naar buiten mag en niet dat het eerst nog in een speciale funnel moet worden gegoten, voordat je het laat zien.

Deel dat enthousiasme, deel die emotie. Je hebt dan ook het gevoel dat het naar buiten moet; iets in je zegt: dit moet ik (eigenlijk) nu delen! Ik zeg dan: ‘Laat de tussen haakjes geschreven (eigenlijk) eindelijk los en luister naar dat gevoel dat roept: doe het.’

Ben je niet heel enthousiast, dan heb je dat gevoel niet. Het is dan heel lastig om te doen alsof. Je hebt er misschien heel veel tijd ingestoken, maar ergens is het het toch niet … Niet doen dan, de graadmeter geeft geen groen signaal. Ga je wel alsof doen, dan prikken je mensen daar doorheen.

 

Oprechte emotie wordt aangevoeld en opgemerkt

Het moment dat je die oprechte emotie laat zien, dan komt die binnen aan de andere kant van het scherm. Binnen bij diegene die je video of je stories kijkt. Die voelt wat jij overbrengt omdat er die oprechte emotie van jou in zit. Hoe dat precies werkt, daar kunnen andere specialisten vast meer over vertellen. Maar ik weet zeker dat je weet wat ik bedoel. Omdat je het ook zelf herkent als jij aan de andere kant van het scherm zit en diegene die jij volgt vertelt vol vuur een verhaal deelt over de nieuwe cursus die ze maakte of de laatste tuin die ze heeft ontworpen.

Die emotie, wanneer je die voelt, dan mag je die pakken. Vastpakken om te gaan schrijven; je blog bijvoorbeeld. Je mag die vastleggen op video, meenemen in stories, met andere woorden: meenemen in je marketing.

Emotie kun je niet inplannen in een contentkalender

Heel eerlijk: emotie kun je niet inplannen. Je kunt het wel meenemen als je content gaat batchen, zoals dat heet. Daarmee bedoel ik – zoals ik het in de podcast aangeef – dat je meerdere blogs en berichten gaat maken in een korte periode. En die maak je allemaal precies wanneer je die emotie voelt. Dan geef je al die posts en blogs hetzelfde enthousiasme mee, omdat je batcht. Als het dus kan, pak erop door.

Wat als je echt geen tijd hebt om te content te maken als je die emotie voelt?

Dan heb je hopelijk wel tijd om kort een notitie te maken of om in te spreken in je voicerecorder wat je voelt (1) wat de aanleiding daarvoor was (2) en waarom je hierover wil delen (3). Het moment dat je dan wel tijd hebt en je leest het terug, of luistert het terug, is de kans heel groot dat die emotie die je voelde terugkomt. En ook al is doe misschien iets minder: pak wat je voelt op, ga ermee aan het werk en je zult merken dat gaandeweg het schrijven van je tekst die oprechte emotie weer helemaal terugkomt.

Ik wens je heel veel succes!

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou Als schrijfcoach ben ik natuurlijk heel veel bezig met taal en taalgebruik. Maar niet alleen schriftelijk. Ook mondeling. Als je mij al even volgt op Instagram, dan weet je ook dat spiritualiteit (of energie) en de Law of Attraction in mijn...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: