Enthousiasme in je marketing

Het belang van enthousiasme in je marketing

Enthousiasme in je marketing is aantrekkelijk. En is slim je daar bewust van te zijn.
Als zelfstandig ondernemer werk je namelijk zeer waarschijnlijk zelf aan je marketing. Je schrijft berichten die je op social media plaatst, schrijft (af en toe of vaker) blogs en bedenkt verschillende acties die je toekomstige klanten de weg moeten helpen vinden naar jou.
Maar wist je dat hoe jij je voelt onbewust in je marketing doorsijpelt? En dat de mensen op wie jij je richt, dat onbewust ook aanvoelen?

Ben jij dus twijfelachtig of minder enthousiast, dan zullen de mensen die je marketingacties onder ogen krijgen, dat ook merken. En dat betekent dat ze twijfelen of minder enthousiast zijn om te reageren. De kans dat je dan sowieso ook minder zichtbaar bent is dan nog eens groot, omdat je niet volledig staat achter wat je schrijven en delen wil. En daardoor ook minder vaak zin hebt om iets te schrijven en te delen.

Lekker in je vel en energie zitten is dus belangrijk voor je online zichtbaarheid

Als eerste is het voor je marketing dus van belang dat je lekker in je vel en je energie zit.
Sowieso is dat van belang als je een eigen bedrijf runt. Een eigen bedrijf vraagt je aandacht op allerlei manieren. En heb je nog een huishouden te bestieren en voor kinderen te zorgen, dan is het nog belangrijker om goed te zorgen voor jezelf en je energie. En ja, het zijn echt de open deuren, maar gezond eten, bewegen en dingen doen waar je blij van wordt: die helpen daar allemaal bij. Hoe enthousiaster jij bent, hoe energieker en hoe beter jij in je vel zit, hoe leuker jij het vindt om berichten te delen, toch?

Ten tweede is het van belang dat je zelf écht enthousiast bent over wat je schrijft, over wat je aanbiedt en over wat je deelt. Dat kan best lastig zijn als je iets nieuws gaat lanceren of een event wil organiseren en jij het spannend vindt of het succesvol gaat zijn. En het kan ook al spannend zijn bij het schrijven van één post of blog. Vaak wordt je enthousiasme minder als je op voorhand gaat nadenken over de reacties die je wel en niet kunt gaan krijgen. Meestal ga je hierbij uit van het idee dat die minder positief zullen zijn. En als je dan een bericht hebt gepubliceerd en het doet het minder goed, dan kan voor het volgende bericht de moed al in je schoenen zakken en het enthousiasme verminderen.
Focus dus puur op wat je bij wil dragen – op de inhoud van het bericht-  en neem daarbij het volgende in gedachten: ‘Als je maar één iemand blij wordt, dan is heb ik al iets moois bereikt’.
(Weet overigens ook dat niet iedereen op de like-knop drukt. Er zijn ook mensen die iets leuk vinden, maar geen reactie of like achterlaten …)
Laat alle mogelijke commentaren die je brein bedenkt los: focus op jouw bijdrage aan de wereld om je heen, dan voorkom je dat je enthousiasme wegebt.

Voel je niet teneergeslagen als een bericht of blog of idee minder goed wordt ontvangen. Dat kan zoveel redenen hebben! En die hoeven niet eens altijd met de inhoud te maken te hebben.
Bedenk dat er morgen gewoon weer een nieuwe dag is om door te pakken. Met een andere swung.

Voer het enthousiasme door

Het is van belang om je enthousiaste gevoel vast te houden en door te voeren, bij alle marketing die je doet. Jouw enthousiasme is wat verkoopt. Als jij enthousiast bent, worden mensen ook zelf enthousiast! Ga jezelf maar na: als je iemand helemaal enthousiast ergens over ziet, verschijnt er ook een lach op jouw gezicht. De kans dat je wil voelen wat hij of zij voelt is heel erg groot!
Dat geldt dus andersom ook.

Wij zijn geen Amerikanen, maar zij weten wel hoe ze dat moeten doen, kan ik je vertellen. Mooi om van te leren en je te laten inspireren. Kijk bijvoorbeeld eens naar Amy Porterfield, Marie Forleo en Jasmine Star, om wat voorbeelden te noemen. Als Nederlanders vinden we het vaak overdreven, maar toch zijn er learnings uit te halen die jij weer in jouw marketing op jouw manier doorvoeren kunt.

Dus in het kort nog even de tips op een rij:
– Zorg dat je lekker in je vel zit en zorg goed voor jezelf (eet gezond en beweeg voldoende)
– Doe dingen die je leuk vindt
– Laat je niet kisten door je brein dat van alles kan zeggen om je enthousiasme te verminderen
– Focus op jouw bijdrage aan de wereld voor die dag: al wordt er maar één iemand blij van
– Laat je eens inspireren door de gegeven Amerikaanse voorbeelden: wat kun jij hieruit oppakken?

Deel jij je learnings met ons hieronder in een reactie of een andere tip?

Lieve groet, Marianne

PS: op 29 en op 30 juli geef ik GRATIS een online masterclass ‘Een succesvol marketingplan in 10 wijze stappen’. Hiermee kun jij je plan maken en je focus kiezen voor de rest van dit jaar. Meedoen kan nog!
Schrijf je hier in voor jouw succesvolle marketingplan en doe mee!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: