Evergreen content. Wat is dat?

Evergreen content? Wat is dat?

Je hebt de term misschien al vaker voorbij horen komen: evergreen content. Je kent de term wellicht ook uit de muziek. Evergreens zijn liedjes die iedereen meezingt. Super hits die in de loop der tijd hun populariteit blijven behouden.  In dit blog leg ik uit wat evergreen content dan is en waarom je daar zeker aandacht aan zou mogen besteden in je marketing.

Wat is evergreen content?

Evergreen content is content die door de jaren heen haar populariteit blijft behouden. Het onderwerp waar het in de content om gaat blijft actueel. Het is een onderwerp dat altijd van belang is voor de mensen voor wie je de content maakt.

 

Evergreen content: fantastisch als evergreen blogs

Als je mij al langer volgt of al langer blogs van mij leest, dan weet je al dat ik het bloggen voor je bedrijf alleen maar blijf promoten. Zeker zolang zoekmachines bestaan die je content doorlopen en je blogs dus op willen nemen in de zoekresultaten. Wees eerlijk: hoe snel ga jij naar Google toe als je antwoord op een vraag zoekt? Of meer informatie over een onderwerp? Dat doen jouw (toekomstige) klanten ook. En daarom wil je daar graag tot het einde der tijden in de zoekresultaten staan als het onderwerp jouw expertise betreft – waardoor je tot het einde der tijden relevant blijft.
Oké, misschien overdrijf ik als ik zeg ‘einde der tijden’, maar toch. Hoe gaaf is het als jouw website, jouw blog, in die resultaten verschijnt en gevonden wordt? Zelfs over 10 jaar nog? Hoe fantastisch is het als je zelfs na 10 jaar nog aanvragen krijgt door dat ene blog?

Ombouwsetjes voor elektrische fietsen

Een goede vriend van mij verkoopt elektrische fietsen. Hij startte met het verkopen van ombouwsetjes waarmee je een fiets kunt ombouwen tot een elektrische fiets. Ik hoop dat ik het zo goed zeg. Hier schreef hij een artikel over dat hij online zette. Ik praat echt over jaaaaren terug (even voor de ‘ouderen onder ons’: dit was nog in de Netscape-tijd, rings a bell?). Inmiddels heeft hij een zeer goedlopende offline en online winkel en breidt hij langzaam zijn zaken uit. En nog steeds komen er aanvragen binnen via dat ene artikel dat hij toen online had gezet. Het artikel is als het ware een eigen leven gaan leiden. En nu kun je wel zeggen dat dat blog dus een evergreen is. Gaaf toch?

Zichtbaar tot het einde der tijden … wat een kans! 

 

Wat zou jij dan kunnen inzetten als evergreen onderwerp voor je blog?

Om dit te bepalen kijk je vooral goed naar je (toekomstige) klanten en stel je jezelf de vraag: welk onderwerp binnen jouw expertise zal voor deze mensen altijd, wat er ook speelt, van belang zijn? Wat zal ze altijd bezig houden? Met altijd bedoel ik niet per se altijd bij diezelfde klant. Als je eenmaal dat ombouwsetje hebt, zul je daar niet tot het einde der tijden mee bezig zijn. Maar er zijn wel altijd mensen geïnteresseerd om eerst een ombouwsetje aan te schaffen voor ze een ‘echte’ elektrische fiets kopen. (Ik ken de huidige markt en regelgeving niet – dat zou wel uiteindelijk wel gevolgen kunnen hebben voor zijn evergreen, wil ik toch even gezegd hebben. Maar het voorbeeld an sich maakt het wel duidelijk hoe krachtig een evergreen is.)

Bij sommige bedrijven is het redelijk makkelijk om een evergreen blogonderwerp te vinden. Bij andere bedrijven kan het wat lastiger zijn. Weet in ieder geval dat onderwerpen die te maken hebben met gezondheid, geluk, relaties, veiligheid en voeding in combinatie met je expertise – als dat past – evergreen onderwerpen zijn. Mooi om daar eens over te brainstormen. Wat zou jouw evergreen kunnen zijn?

Laat me gewoon  eens weten wat jij hebt bedacht. Vertel het me in een reactie onder het blog of stuur me een mail. Leuk om van je te horen.

 

Lieve groet, Marianne

2 Reacties

  1. Kathleen

    Hoi hoi!
    Zet je die ‘evergreen’ blog dan op een prominente plaats op je website, ‘ergens vastpinnen’ of laat je die gewoon in het overzicht?

    Fijne dag!
    Kathleen

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Nee hoor, die kan gewoon tussen je blogs staan. Vanuit Google zal die (mits goed aangepakt) steeds gevonden worden. De mensen komen dus uit op de pagina waarop het artikel te lezen is. En van daar kunnen ze verder op hun journey met jou. Jij ook fijne dag! Marianne

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou Als schrijfcoach ben ik natuurlijk heel veel bezig met taal en taalgebruik. Maar niet alleen schriftelijk. Ook mondeling. Als je mij al even volgt op Instagram, dan weet je ook dat spiritualiteit (of energie) en de Law of Attraction in mijn...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: