Fabels over jouw online zichtbaarheid ontkracht

Fabels over jouw online zichtbaarheid ontkracht

Er zijn veel ondernemende vrouwen die hun bedrijf graag een online podium willen geven. Ze weten dat ze op social media berichten moeten gaan delen om zo onder de aandacht te komen van een groter publiek. Online zichtbaar zijn is van groot belang – soms zelfs om het hoofd boven water te houden. Toch doen ze het niet. Of maar mondjesmaat. Hoe komt dat?

Omdat ze luisteren naar de fabels in hun hoofd. In dit blog geef ik 3 veel voorkomende fabels (in willekeurige volgorde), en ik ontkracht ze meteen. Fabels zijn fabels en geen waarheden. Herken jij de fabels? Lees dan ook meteen door.

De 3 fabels

  1. Je moet altijd iets nieuws vertellen als je online iets gaat delen.
  2. Je dringt jezelf op als je een paar keer per week een bericht gaat delen op social media.
  3. Als je een blog online zet of een socialmediabericht post, dan zijn er meteen miljoenen ogen gericht op dat bericht, dat blog en op jou.

De 3 fabels ontkracht

Om ze te ontkrachten pak ik ze alle drie samen. En wat ik ga vertellen lijkt in eerste instantie niet o leuk. Je moet het ook niet persoonlijk opnemen. Het is just the way life goes.

Mensen zijn niet met jou bezig

Jouw volgers, jouw toekomstige klanten, je klanten, de mensen voor wie jij het allemaal doet, zijn NIET bezig met jou en wat jij te vertellen en te bieden hebt. Zij zijn bezig met het leven van hun leven. Het regelen van wat ze moeten regelen. Het doen van wat ze moeten doen. Het niet doen van wat ze moeten doen, misschien zelfs. Hun leven staat in het teken van … zichzelf. Hoe zij het zo fijn mogelijk kunnen leven. Ja. Ze zitten veel, vaak of regelmatig op verschillende socialmediakanalen. Maar niet om gericht te kijken naar wat jij daar komt vertellen – dat doen ze misschien wel als ze al tevreden klant zijn van jou. Maar ze zijn daar vooral om even te ontspannen, even te vluchten, even te checken bij hun kennissen en vrienden. Ze zijn op Google omdat ze oplossingen zoeken voor de problemen die zij hebben. Niet om te kijken of jij ertussen staat met een antwoord op hun vraag. Ze doen dit allemaal ook nog eens op hun uur en tijd. En echt geen uren achter elkaar.

Dat gezegd hebbende door het naar volgende.

Jij wordt echt niet snel gezien

De kans dat zij zien wat jij te vertellen hebt op social media is niet heel erg groot. Jij komt misschien voorbij tussen ál die andere berichten die zij voorgeschoteld krijgen, en misschien kom je als laatste pas, of swipen ze net weg als jouw bericht voorbij komt.

Post jij 3 x per week iets op socialmedia, of 5 keer per week: degenen die dit voorbij zien komen zijn de mensen die jou op dat moment actief volgen. En die blij worden van wat je doet. Of die jou gewoon graag mogen, omdat je hun dochter bent of lievelingstante. De mensen die jij graag naar je toe wil trekken, omdat jij de oplossing hebt voor hun probleem, de nieuwe mensen voor wie jij het ook graag doet: die kunnen je pas ontdekken als jij je mooie berichten vaker deelt. En ja, dat mag over hetzelfde onderwerp gaan. Want de kans dat zij van de 5 posts er 1 voorbij zien komen, is groter dan wanneer je er maar 1 per week gaat posten. Dan moeten zij ook net toevallig die ene zien op dat moment dat zij online zijn en niet worden afgeleid door andere berichten. Door vaker van je te laten horen vergroot je je kansen dus …

Goed, je weet dus dat je jezelf echt niet snel opdringt als je vaker een bericht post.

Ze moeten je gaan herkennen

Dus dat doe je, vaker berichten posten. Hoe gaver en passender je berichten zijn voor jouw mensen, hoe meer kans dat iemand aan gaat haken op jou. Zodra die aanhaakt (gaat liken), kom jij vaker in beeld. Maar omdat je nu steeds nieuwe berichten gaat maken, die dus steeds over iets anders gaan (want die fabel vertel je jezelf) is het voor de aanhaker niet meer duidelijk waarom die nu aanhaakte op jou. Je hebt het namelijk steeds over iets anders. Nu heb je wel 100 verschillende manieren om eenzelfde onderwerp te benaderen, dat ís al nieuw. En toch nog steeds herkenbaar. Zo heeft jouw toekomstige klant steeds in de gaten: oh ja, daarom heb ik haar zo graag in mijn tijdlijn. Zij vertelt mij van alles over X! (Daarom adviseer ik je altijd met contentlijnen te werken …)

Op deze manier komen die aanhakers ook op jouw blog, óf omdat jij in de zoekresultaten van Google bent opgenomen als oplossing voor het probleem dat ze intikken. Voor dat laatste het geval is, moet jij wel flink aan het bloggen zijn … dat eerste blog trekt dus echt (sorry lieverd) die miljoenen ogen via Google (nog) niet. En wil jij via social media aandacht voor dat blog, dan zul je wat vaker moeten vertellen dat het er is. Vanuit verschillende invalshoeken dus. Voor er meer mensen dat blog zullen gaan lezen.

Opgeven? Hell nee!

Betekent dit nu dat je moed gewoon al moet opgeven omdat toch niemand je gaat zien? Hell nee! Dit betekent dat je juist moet gaan beginnen! En als je bent begonnen, maar je bent aan het twijfelen vanwege die fabels, dan betekent het dat je door moet pakken. Het gaat erom juist meer dan regelmatig berichten te delen en blogs te posten die interessant zijn voor jouw (toekomstige) klanten. Zodat je op gaat vallen. En dat zal echt niet meteen al zijn …

Door een goed plan te maken kun je gaan werken aan je vindbaarheid en aan het aantrekken van de juiste mensen door die opvallende herkenbare berichten te maken. Dit plan kun je maken met mij, tijdens de online workshop ‘Jouw 2021-(content)plan’ op 1 december, via Zoom. Er zijn 8 plekken vrij. Na deze workshop ben jij klaar voor volgend jaar en ontdek je dat de fabels die je jezelf steeds hebt verteld, daadwerkelijk fabels zijn. Meer informatie en inschrijven via de knop onder dit blog. Zie ik je op de workshop?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: