Falen in je marketing …

Falen in je marketing …

Auw. Voel je die? Ik wel hoor. Falen in je marketing. Dat wil je niet. Dat betekent dat jouw marketing niet succesvol is. Dat je niet genoeg nieuwe klanten krijgt. Dat je niet bereikt wat je wel graag wil bereiken. En dat zorgt dat je gaat twijfelen. Of het wel de juiste weg is. Of wat je doet wel goed genoeg is. Of jij wel goed genoeg bent. Als je het idee hebt te falen in je marketing, dan werkt dat dus dieper door dan je dacht. En daarover dit blog.

Oké.

Wanneer faal je in je marketing?

Daarvoor beantwoord ik eerst even de vraag: wat is falen? Van Dale zegt: tekortschieten, mislukken, fouten begaan, zijn doel niet bereiken. Nou eerlijk: die doen zeer.

Ik vertel je dat het, als het gaat over marketing, anders is. Falen in je marketing is niet falen zoals hierboven wordt aangegeven. Falen in je marketing betekent dat de weg die je koos, de tools die je inzette of hóe je die inzette, niet het succes leverde dat je graag voor ogen had. En dat je dus ook kunt bijsturen daarop.

Dus wanneer ‘faal’ je in je marketing? Wat mij betreft nooit. Er gaat iets ’mis’ als binnen de gestelde termijn je acties niet opleveren wat je graag had gewild. En dan is er nog niets aan de hand. Helemaal niet na het lezen van dit blog. Want na het lezen van dit blog weet je hoe je dit voortaan anders kunt doen, waardoor je dit faalgevoel niet meer krijgt.

Ik deel je een van de inzichten, die ik een paar maanden geleden kreeg tijdens het werken met klanten.

Vaak krijgen ondernemers hebben een idee, een aanbod, een plan: iets wat ze graag aan de man willen brengen. En ze stellen zich daarbij – soms zelfs onbewust – een termijn waarbinnen dat succesvol moet zijn gebeurd en hoe vaak dat dan succesvol moet zijn gebeurd. En dan gaan ze aan de slag. Helemaal enthousiast en vol energie. Hop hop hop. Campagne draaien en vooruitkijken.

Niet terugkijken.

Ze gaan door tot gevoelsmatig binnenin ze wordt aangegeven dat hun acties niet het gewenste succes gaat leveren. Vaak is dat gewoon zo’n vervelende stem die ze horen. En die zich blijft herhalen.
En dan worden ze stil. De marketingmachine gaat omlaag: het tempo gaat eruit. Er verschijnt geen nieuwsbrief meer. Geen blog. Sporadische komt er nog post … de energie ebt weg. Ze voelen zich alsof ze hebben gefaald. En dat voelt niet fijn.

En dat is jammer. Want de energie is nog helemaal niet per se weg uit de mensen die jij aansprak met wat je deed. Daarover zo meer.

Het inzicht is dat wanneer het gevoel van falen de overhand gaat krijgen, de energie wegvloeit en de acties gaan stoppen. Het is dus belangrijk om jezelf wat dat falen betreft te herprogrammeren met de uitleg die ik gaf en door het volgende mee te nemen.

De hamvraag is: hoe kun je nu voorkomen dat dat gebeurt? Met die energie? Dat gevoel van falen?
Het eerste antwoord hierop is jezelf niet te vast te pinnen op hoe snel het succes bij je moet komen en hoe dat er dan uit moet zien. Mooi om over na te denken, en het dan los te laten.
Het tweede antwoord is: geef je campagne meer tijd. Vaak krijg een toekomstige klant heel actief mails, moet die in 2 weken beslissen of die iets wil en dan houdt het ineens op. Dat kan succesvol zijn, maar dan moeten je mensen wel heel goed weten wie jij bent en je veel hebben gelezen, gehoord en/of gezien: mensen hebben herhaling nodig. Ben je verder sowieso weinig zichtbaar, dan is het of je van de aardbodem bent verdwenen … Geef de campagne dus tijd. Mensen waren net aan het wennen aan je …
Het derde antwoord is: blijf betrokken in die campagne en kijk ook terug! Wat gebeurde er toen je een actie deed? Hoeveel reactie kreeg je? Welke reactie? De statistieken dus. Alles wat je leert uit de acties die je doet, geven je meteen input voor de acties die je nog wil oppakken. Geen reacties? Dat betekent dat je het over een andere boeg mag gaan gooien. Je faalt niet, je zoekt! Je zoekt naar het beste aansluitpunt. En je blijft zoeken. Omdat dat aansluitpunt nooit voor iedereen exact hetzelfde is. Wel deels, maar niet altijd.

Nog even over die energie die nog wel in je mensen is. Jij nam ze mee, alleen ging je te snel voorbij. Dat betekent dat je gerust de draad weer op kunt pakken. Schrijf die nieuwsbrief. Maak die posts. Ga door waar je was gebleven. Ook al is die tijd voorbij die die mensen nu hadden, de relatie die je aan het opbouwen was, is dat niet. Laat die energie niet gaan dus …

Dat is best wel iets toch? I know. Been there. Goed om te weten is dit; je hoeft dit niet alleen te doen. We kunnen dit samen doen. Jij en ik. Speciaal hiervoor heb ik een 1 op 1 traject: Meaningful Marketing. 6 maanden lang ben ik je schrijfcoach en marketingadviseur … Meer weten hierover? Kijk op Meaningful Marketing. Geen last meer van faalgevoel. Promise you that.

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Proeflezers voor je boek

Proeflezers voor je boek

Proeflezers voor je boek Wanneer je hard aan het werken bent voor je boek, liefst met een professional erbij ;-), dan komt er ook het moment dat je je boek een proefronde gaat geven. Je laat het lezen door een aantal proeflezers. Proeflezers geven je feedback over hoe...

De Gouden Marketingregel

De Gouden Marketingregel

De Gouden Marketingregel Als zzp'er zoeken we er allemaal naar. Die Gouden Marketingregel. Die regel die zegt: als je dit doet, dan heb je instant succes. Als je de nieuwsbrieven op die manier schrijft, als je je funnel op deze manier bouwt, als je in je salespage...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: