Focus en keuzes maken

De belangrijkste woorden binnen je ondernemerschap: focus en kiezen

 

Terwijl je om je heen de afgelopen dagen collega-ondernemers op social media hebt horen praten over doelen en wat ze in 2020 allemaal van plan zijn te gaan doen, kan het zijn dat jij je afvraagt: Hoe dan in Godsnaam? Hoe doe je dat dan met kinderen? Een partner? Met nog een bedrijf, een baan of een uitkering zelfs? En hoe pas je het in je sociale leven in? Hoe doe je het bij al het andere dat al moet?  

Wanneer je met vragen als in je hoofd rond blijft lopen en er alleen maar over na blijft denken, zet je geen nieuwe stappen. Dan blijf je staan waar je nu staat. En dat is precies waar frustratie op de loer ligt. Dus hoe kun je er nu voor zorgen dat ook jij met nieuwe plannen succesvol aan de slag kunt gaan? En die vragen niet meer de rem laat trekken op wat je eigenlijk graag bereiken wil?

Focus en keuzes maken

Dat kan door voor focus te kiezen en door de juiste keuzes te maken. De belangrijkste woorden binnen je ondernemerschap, wat mij betreft. Ik ga je een duwtje geven.

Waarschijnlijk heb jij voor dit jaar bedacht dat je meer moet gaan oppakken dat je helpt nieuwe klanten te krijgen. Bijvoorbeeld marketing. En meer online zichtbaar zijn. En als je mij volgt, dan heb je ook aan bloggen gedacht. Allemaal dingen die je wil, al langer misschien, maar steeds niet doorzet. Omdat je met die vragen in je hoofd loopt en ook het idee hebt niet voldoende te weten om het meteen effectief te gaan doen. Dat is ook waarom je graag op kleine videocursussen inschrijft, gratis e-books downloadt en webinars over ondernemen volgt. Misschien schaf je wel cursussen aan. Meerdere. Of heb je dat al gedaan. Allemaal goed natuurlijk. Maar daarna is het wel tijd om toe te gaan passen wat je uit al die input hebt opgepikt. Zodat je kunt ontdekken wat voor jou en jouw klanten werkt.

Zolang je dat niet doet, blijven de vragen in je hoofd spelen en ontstaat de frustratie. Ik laat je zien hoe je focus en kiezen leidend kunt laten zijn.

Jij wil (meer) nieuwe klanten. Dus zul je ervoor moeten kiezen om daar een doelstelling van te maken. Een realistische doelstelling. Dat kan in jouw geval zijn: 1 nieuwe, terugkerende klant per maand. Jouw focus ligt dus op 12 nieuwe klanten krijgen.
Focus betekent in dit voorbeeld dat je je afvraagt bij alles wat voor je voeten komt, of het bijdraagt aan het krijgen van een nieuwe klant.
Draagt het daar volgens jou aan bij, dan kies je ervoor het in te zetten, het te gebruiken zoals het is bedoeld.
Draagt het er niet aan bij, dan laat je het gaan. Hoe leuk het ook is, leerzaam of interessant: je laat het dan gaan. Het draagt niet bij, dus je doet er niet aan mee.
Op basis van de bijdrage maak je een keuze, en zo hou je focus op wat je bereiken wil.

Privé heeft ook alles te maken met focus en kiezen

Focus hebben op je doel en keuzes maken heeft ook alles te maken met wat er bijvoorbeeld privé voor je voeten komt. Als er iets met je kinderen speelt, je partner of er zijn andere omstandigheden die je aandacht vragen, dan geef je die aandacht. Het kan zijn dat je dan baalt, omdat het je van de focus op je doelstelling afhaalt. Je denkt dat het niet bijdraagt. Maar dat is onjuist gedacht.
Wanneer je namelijk wel die oprechte aandacht geeft, kun je daarna weer focussen. Of kun je ontdekken hoe je er – als het ware – omheen kunt focussen.
Dan geef je toch op de juiste manier aandacht belangrijke andere zaken, zonder dat je daar gefrustreerd van raakt. Wanneer je deze gedachte ook meeneemt in de planning die je gaat maken, dan word je vanzelf ook flexibeler in het vinden van oplossingen die je alsnog helpen dichter bij je doelstelling te komen. Kiezen om privé net zo belangrijk te maken, vergroot je flexibiliteit en  veerkracht. Privé goed regelen zodat je genoeg focus op je doelstelling kunt houden.

Elke dag

Wat kun je elke dag doen? Dat was de vraag die mijn business coach mij stelde. Wat kun je elke dag doen om een klein stukje dichterbij je einddoel te komen? Daarover nadenken, iets te kiezen en dat elke dag te doen, dat vraag om focus. Elke dag iets doen om dichterbij te komen. Iets groots, iets kleins, dat maakt niet uit. Focus en keuzes maken dus. Goede keuzes maken.

 

Ik hoop met dit blog een soort frustratie bij je weg te hebben genomen. Of een vervelend gevoel in je buik, als je aan je doelstellingen, je marketing en je omstandigheden denkt. Focus en kiezen. Elke keer opnieuw, bewust. En in het kader daarvan nog even het volgende:

Op 14 februari en op 16 februari om 10 uur, geef ik weer mijn gratis online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten‘. Je kunt je nu inschrijven om mee te doen op een van de twee data. Ligt jouw focus op het aantrekken van meer klanten, op meer online zichtbaar zijn, dan zou ik ervoor kiezen om hieraan mee te doen.

Na de gratis online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’ weet je:

  • Hoe een blog ervoor zorgt dat jij jezelf met meer zelfvertrouwen online op social media als expert kunt laten zien
  • Welke 5 aandachtspunten van jou die expert maken.
  • Hoe jij ervoor zorgt dat je blogs en berichten schrijft die waardevol zijn voor jouw publiek.
  • Hoe je die zo opbouwt dat je lezers, je toekomstige klanten, er dusdanig blij van worden dat ze graag jouw klant willen zijn. Klanten gaan jou bellen om te vragen of jij ze kunt helpen.

Fcous op wat je helpt nieuwe klanten te krijgen. Kies voor wat je daarbij helpen gaat. Wat kun je elke dag doen?

Schrijf je in voor gratis deelname via onderstaande oranje knop.
Hoop je daar te zien! 
Liefs, Marianne  

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Inspiratie en je bedrijf

Inspiratie en je bedrijf

 Inspiratie en je bedrijf “Dat was zo raar ...” Tegenover mij zit een krachtige vrouw die vertelt hoe ze ’s nachts, half in slaap en half wakker, een super idee voor een visualisatieoefening kreeg. Ze zag helemaal voor zich hoe ze die in kon zetten. De vrouw is coach...

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: